sammandragningar i tid och otid

Status
Stängd för vidare inlägg.

mino

Trådstartare
jag får väldigt ofta (ett par ggr om dagen) sammandragningar av typen som håller i sig. Normalt sett "ska" man tydligen få dem när man stressat eller gått snabbt och de ska försvinna så fort man tar det lungt. Jag får dem när som helst, oftast på kvällen och även om jag så bara reser mig upp ur soffan och magen kan vara som en spärrballong ett bra tag. Det gör inte ont men känns lite spänt och obehagligt och det blir lite tyngre att andas. Kan man göra nåt åt detta? Hjälper det med nåt stöd för magen? Dök upp i v 17 nångång (är nu i v 21).
 
Sv: sammandragningar i tid och otid

Sammandragningarna är bara livmoderns styrketräning, inför det stora arbetspass so mska komma framöver. :)
Så länge de inte gör direkt ont (eller känns som mensvärk) och de ger med sig om du lägger dig ner och vilar en stund så är det inget man ska oroa sig för eller försöka åtgärda, för de BEHÖVS... Det ska helt enkelt vara så! :)
 
Sv: sammandragningar i tid och otid

Men varför är det så olika? Varför får jag det redan nu och i den utsträckningen? Varför måste man ligga ner för att de ska försvinna (det räcker tex inte med att jag sitter vid matbordet).
 
Sv: sammandragningar i tid och otid

Jag hade likadant som du när jag var gravid. Kunde komma även när jag var totalt avslappnad och låg ner. Jag gjorde aldrig något för att de skulle försvinna, och stördes inte så mycket av dem. Livmodern måste väl träna även om man tar det lugnt?
 
Sv: sammandragningar i tid och otid

Så har jag också haft i stort sett hela den här graviditeten.
De har kommit även när jag vilat, eller som du säger, rest mig upp ur soffan osv, eller de kommer inte bara kommit :smirk: fast sista veckan har de börjat göra ont eller kännas väldigt obehagliga. Fast är ju i v38 nu så det gör inte så mycket :D .

Men dina "ska" inte göra ont, prata med din bm om du känner dig orolig över dem!
 
Sv: sammandragningar i tid och otid

Jag har haft massor med sammandragningar från v. 16 ungefär. Blev värre när jag stressade mkt, och kunde fortsätta en hel natt med bara några minuters mellanrum (mina gick inte heller över av att ligga och vila). Barnmorskan trodde att det ev berodde på någon infektion i livmodern eller urinvägsinfektion, men efter massor av tester visade det sig att inget var fel. Iofs försvann min livmodertapp ganska tidigt (i v. 33), men bebisen har fortfarande inte kommit ut ännu (har snart gått 37 fulla veckor nu) så det verkar inte vara någon större fara. Det är dock bra att kolla så att inte sammandragningarna beror på urinvägsinfektion, vaginos eller grupp B streptokocker (GBS), vilka alla är faktorer som kan öka risken för prematur födsel. Prata med din BM och få det kollat så du slipper oroa dig.
 
Sv: sammandragningar i tid och otid

Var glad att de inte kom förrän nu.

Jag har haft smärtsamma sammandragning från typ v.10-15 i alla mina graviditeter. Kommit vilken tid på dygnet som helst och helt utan synbar anledning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 723
Senast: Jamtland
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 794
Senast: _Taggis_
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 930
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 679
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp