Samlad galopp

Halifaxen

Trådstartare
Hej! Skulle inte några ge mig lite tips på några ridövningar som man kan få en jätte sammlad galopp. :banana: Vill ha lite mer kontroll på galoppen alltså.

Sv: Samlad galopp

Samlad galopp ställer stora krav på hästens styrka och balans, så det finns nog inte någon "undergörande" övning... ;)

Men, för att komma dit tycker jag att det är bra att lägga små (så små som möjligt) volter nu och då. Tempoväxlingar är ju också bra. Galoppfattningar likaså. Blir fattningen bra blir ju också de första galoppstegen av god kvalitet.

Håller med, att det inte finns några "underövningar"

Voltspåret är ju samlande i sig, det är därför vi rider på volt. Sen om man har en häst som är väldigt obalanserat bränner iväg i galoppen så hälper det inte att sladda in på en liten volt "på två hjul i kurvorna".

Sitt tex i skogen och känn var samlingsgränsen för hästen går, dvs hur mycket samling klarar den utan att trilla över i trav. Så man inte sitter och bara låter galoppen flyta på, utan gör något av den.

fattningar, fattningar, fattningar...

sådan fattning, sådan galopp...

gör jättemycket fattningar, det stärker rätt muskler. gör helst fattningar från skritt, då måste hästen sätta under sig mer, dvs inte bara rusa in i galoppen. var noga med att hästen behåller samlingen i skritten och formen i själva fattningen. beröm när hästen gör rätt, galoppera ett par språng och bryt av innan de hinner bli "rusigt" och obalanserat och börja om.
gör miljarders upprepningar....:smirk:

md5krist skrev:
Samlad galopp ställer stora krav på hästens styrka och balans, så det finns nog inte någon "undergörande" övning... ;)

Men, för att komma dit tycker jag att det är bra att lägga små (så små som möjligt) volter nu och då. Tempoväxlingar är ju också bra. Galoppfattningar likaså. Blir fattningen bra blir ju också de första galoppstegen av god kvalitet.

tack så mycket för dom bra orden.. hihi =)

Jag kör med skritt, sen kraftfull galopp i 3 steg, sen skritt igen.
Sen galopp igen 3 steg, sen skritt. osv.
Men inte för mycket, för det ger mjölksyra hos hästarna. Min häst har fått asfin galopp och bär sig bra (travare) och den övningen kan man göra överallt.
Den tränar upp styrkan och hästen behöver styrka för att kunna bära sig.

Så gör jag med, galopp - skritt -andra galoppen - skritt - första galoppen - skritt - galopp.. ja vi brukar hålla på så en stund, sen är hästen ruskigt lyhörd. :)

Som andra har skrivit, tempoväxlingar, halvhalter och fattningar. Precis som blandrastik skriver, känn var gränsen går. Samla galoppen tills precis innan hästen vill bryta av, då driver du fram den ingen.

En bra övning när hästen har börjat kunna samla sig i galoppen är att rida en svag galopp-öppna och i den göra halvhalter. Får hästen att "niga" ordentligt. Tänk bara på att det är fruktansvärt jobbigt för hästen med samlad galopp så ta många skrittpauser.

Mvh///LG

Bra tips från övriga. Ett till: jag galopperar på friskt framåt på volt, ser till att jag verkligen har en bra galopp. Sen minskar jag volten, utan att bromsa, utan det minskade voltspåret och ökade samlingen som krävs bromsar åt mig. Hur mycket och hur länge beror på hur mycket hästen orkar.

har man koll på galoppen och kan samla den ganska bra är ett litet fyrkantspår med tanke bakdelsvändning/piruett i hörnen en bra idé.
annars är förvänd galopp också väldigt stärkande för galoppen

Jag brukar rida galopp till halt, halt till galopp, osv.. då får man en riktigt lyhörd häst och kan så småningom få en samlad galopp. fast ifall hästen är som mitt ponny-sto så kan dom bli lite väl pigga av den här övningen ;) men ifall man lyckas samla energin är det ett perfekt sätt att nå LA-formen :)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 749
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 328
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama