Samäga hund?

RostKaptenen

Trådstartare
Nu ska vi se om jag kan formulera mig :D
Jag och sambo planerar hundköp, vi kom in på ämnet ägarskap och ev seperation.
Hur har ni gjort? Äger ni någon hund tillsamans med er partner? Kan man stå två som reggade ägare eller får man skriva något tillägg själva?
Hur resonerar ni vid eventuell seperation? Köpa loss hunden? Bara övelåta ägarskapet? En hund är ju ofta dyrare i inköp som valp än när den är äldre, om man skulle sälja den då. Hur värdera i så fall? Gå efter inköpspris?

Tankar på detta mottages tacksamt:)

Sv: Samäga hund?

I vår familj äger vi varsin hund.
Vid ev separation skulle vi förmodligen ta var sin hund, den vi själva står som ägare på. Men det är egentligen inget vi diskuterat och tagit ställning till..

Jag står som ägare på min tik. Exet har betalat halva hunden. Efter att vi separarade har vi henne tillsamans, så hon bor växelvis hos båda. Det funkar bra för oss. Skulle någon flytta eller något hända så det inte är möjligt mer skulle jag ta henne, jag står på alla papper inkl kvittot. Vi kommer överrens och jag har alltid tillgång till henne även om det inte är mina dagar om det är tävling eller träning på hans dagar, det är hundens bästa som styr.

Om det skulle bli en separation så är det nog ganska naturligt att hunden skulle följa med mig. Det är jag som tränar och tävlar med honom, husse är inte alls intresserad av sådant. Hunden står dessutom i mitt namn.
Men om vi hade en bra relation trots separation så skulle jag absolut se att husse kunde få ha hunden då och då, jag vet ju hur mycket han älskar honom.

Det som rent juridiskt räknas vid ägarskap av hund, är kvittot/kontraktet. Vem som står registrerad på hunden hos tex jordbruksverket spelar mindre roll ur den aspekten. Det gäller således egentligen bara att ni i sådana fall båda står på kvittot, om det nu är så att ni tror att ni inte kommer att kunna komma överens vid en eventuell separation.

Jag skulle aldrig i livet få för mig att dela på ägarskapet, är det min hund så är det också jag som ska stå som ägare på den. Vill sambon äga en egen hund så får han helt enkelt köpa en själv.

Bägge hundarna står på mig. Den ena hade jag redan innan jag träffade sambon, den som vi köpte tillsammans står också på mig.
Vid en ev separation har vi sagt att vi får vara förnuftiga, men mest troligt är att de i så fall får följa med mig.

Jag och min man har tre hundar. Den äldste hade han "med sig i boet", och den är såklart hans. De andra två står jag som ägare till eftersom det är jag som tränar och tävlar med dom. Alltså tycker vi båda att de är "mest mina" och vid en eventuell separation skulle vi också dela upp dom på det sättet. Den ekonomiska aspekten har vi inte blandat in överhuvudtaget.

Jag står som ägare, det är oftast jag som går kurser och tränar men jag skulle aldrig bara ta hunden från husse.
Dels har vi en svår ras gällande ägare, dom är extremt familjekära och att då att en av oss skulle ta hunden skulle inte funka.
Skulle vi separera blir det delad vårdnad på något vis.

Jag står som ägare på båda hundarna och har betalat de själv, just för att det inte ska bli strul.

Uppfödarna har frågat om en eller båda ska stå så jag antar att det går.

Jag har förresten separerat med hund. Han står som sagt på mig, jag har betalat (fodret varierade dock) och jag tog honom. Exet var hundvakt så ofta det behövdes/han kunde så länge vi bodde i samma stad, nu har jag dock flyttat.

Jag äger hunden men exet o jag delar på honom. Jag har honom mest och han är hos husse kanske några veckor i taget några ggr om året. Han älskar sin husse så det är inge problem alls.

Jag kommer nog aldrig dela hund med någon. Även om det är trist att tänka på där och då skulle jag aldrig vilja riskera en massa bråk med hunden vid en separation.

Nu ska vi se om jag kan formulera mig :D
Jag och sambo planerar hundköp, vi kom in på ämnet ägarskap och ev seperation.
Hur har ni gjort?
Sambon hade hund innan ( vi lever inte ihop idag), vi köpte en gemensamt, men jag betalade och hunden var på något sätt min ändå. Hunden avlivades av sjukdom strax före vår seperation, men hunden var absolut min, jag betalade försäkring, foder och veterinär och hade aldrig lämnat henne :o

Äger ni någon hund tillsamans med er partner? Kan man stå två som reggade ägare eller får man skriva något tillägg själva?

Vid seperationer är det ganska vanligt att man inte är överens, därför borde en stå som ägare så det inte blir en tvist.

Hur resonerar ni vid eventuell seperation? Köpa loss hunden? Bara övelåta ägarskapet? En hund är ju ofta dyrare i inköp som valp än när den är äldre, om man skulle sälja den då. Hur värdera i så fall? Gå efter inköpspris?

Oavsett pris ( det är inte viktigt), utan den som har bäst förutsättningar där hunden kommer ha det bäst/trivas är den som bör få hunden om man inte är överens om att ha delad vårdnad. Om den ska säljas, beroende på ålder, meriter mm får man bestämma ett pris.

Tankar på detta mottages tacksamt:)

Tio tio tio

Vi har två hundar och äger varsinn.
Tures förra ägare delade på ägarskapet och hade delad vårdnad när de separerade. Ture mådde jättedåligt av det och omplacerades just pga detta.

När vi köpte hund var det ex:et som var mest intresserad av hundköp. Men då jag var ledig på dagarna var det jag som åkte och hämtade den och således var det mitt namn som stod på kontraktet.
Tur det, ex:et tröttnade efter ett halvår när den gulliga valpen inte var en gullig valp längre, ansvaret var helt mitt, och när vi separerade var det ingen diskussion om vad som hända med hunden. Vi hade många fina år tillsammans.

Vi är gifta så rent formellt äger vi hundarna tillsammans men vid en eventuell skilsmässa lär det inte bli någon diskussion om att hundarna följer med mig. Deras eventuella ekonomiska värde får väl räknas in i mitt giftorättsgods då, inte mig emot. Likaså kommer jag inte gruffa med maken om vem som ska ta hand om hans motorcykel, jag har ju inget MC-kort och har ingen glädje av den, och på motsvarande sätt skulle han aldrig i livet vilja ta hundarna ifrån mig.

Jag och min fd.make har delad vårdnad om barnen OCH vovven.

Jag jobbar nattetid och då får vovven vara hos husse nattetid och hos mig på dagtid.Övrig ledig tid så går han ( vovven ) emellan ( vi bor i samma område ) och trivs jättebra hos oss båda.
Jag reser även ofta utomlands och det är aldrig några problem med hundvakt under dessa dagar :D

Jag står på kvittot och registreringen men vi delar på alla kostnader som tex.veterinär och foder.
Vi har en jättebra relation och vi skulle aldrig bråka över vare sig barnen eller vovven.

Dock så ville maken inte ha delad vårdnad om ödlorna ( en 2 meter lång Grön Leguan & en liten skäggagam ).

Jag vill ha min hund för mig själv ;) skulle aldrig klarar av att dela hunden i träning vardag, och heller ej ifall man separerar. Vill eventuella sambo ha hund får han skaffa sig en egen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka