plumpen

Trådstartare
Hur länge ungefär brukar en 2 kg saltsten räcka för eran häst? min häst slickar upp sin på ca 1 1/2 vecka.

Sv: Saltsten

Lite olika. En av hästarna på bara några veckor, medan de andra av mina hästar mellan 4-6 månader.

oj de va kvickt, men dom är ju olika. Tror att min kille drar 2 på ett år ungefär.

1 st brukar räcka ett år ungefär om hon inte lyckas få ner den i golvet så den går sönder. Har den liggande nu pga att vanliga hållarna inte håller fast den när hon sätter igång och leker och gnubbar sig mot den i stället för att slicka på den. Får tvätta den med jämna mellanrum eftersom hon slickar så lite på den. Periodvis ger jag lite salt i fodret i stället så jag säkert vet att hon får i sig det hon ska.

Hur länge ungefär brukar en 2 kg saltsten räcka för eran häst? min häst slickar upp sin på ca 1 1/2 vecka.
det är verkligen olika. min arabkille han har inte ens slickat i sej 1/4 del av salstenen på ett halvår.

plumpen skrev:

Här går det ungefär lika fort...

En normalstor häst som inte gör för mkt svettigt arbete bör äta upp en 2 kilos saltsten på 2-3 månader. 200 g per dag kan behövas för en häst som jobbar extremt hårt men är knappast farligt annars, kan dock bli problem med att de blöter ner underlager för mkt.
PL

Högdräktigt ardennersto, eller hur? När du börjar komma i närheten av den foderstaten som kr***t gjorde till dig (annan tråd) så borde saltåtgången gå ner, det är min gissning...

Hade en tinker hemma en månad förra året...han käkade upp sin sten på en vecka! Jag var väldigt förvånad och drack mängder såklart! Han hade inte haft nån sten på länge visade det sig...han hade nog brist. Arbetade mycket gjorde han inte innan han kom till mig pga rädsla från ägaren...

jag tycker att du ska ta bort saltstenen och istället ge salt i krubban. Det är inte bra om dom får i sig för mycket salt. Tänk på att salt binder vätska!!

Zavaana skrev:
Högdräktigt ardennersto, eller hur? När du börjar komma i närheten av den foderstaten som kr***t gjorde till dig (annan tråd) så borde saltåtgången gå ner, det är min gissning...

stämmer bra det. jag har precis börjat och ge henne utav det dom sa. vill börja med lite och ökar lite i taget.

Bara hästen får tillräckligt med vatten tål den bra mycket salt utan problem. Saltbrist är värre eftersom hästen då inte blir törstig på rätt sätt.
PL

Har hört att saltintaget kan ha samband med fång. Har en häst som vanligtvis förbrukar normala mängder saltsten. Hon har haft akut fång tre gånger med ca ett års mellanrum. Alla tre gångerna började hon äta salt i kopiösa mängder dagarna innan fånganfallen. Hönan eller ägget? Sista gången hon fick fång började hon inte bli bättre förrän vi tog bort saltstenen. Numera får hon begränsade mängder salt.
Efter denna händelse läste jag en engelsk bok eller artikel där de också tog upp ett misstänkt sambandet mellan saltförbrukning och fång men jag kan inte kommas ihåg var. Är det någon som vet något om detta?

Min D-ponny får inte längre ha fri tillgång på saltsten. Hon knaprade upp sin i en hiskelig fart. de andras såg knappt använda ut när hennes var slut :smirk: Hon fick krampattacker å vi gissade på saltförgiftning då. Hon är även väldigt dålig på att dricka vatten nämligen.
Nu fungerar det utan problem - hon får gå in i kompisens box ibland å låna hennes sten ( lycka!! ) och när hon arbetades fick hon mer salt i maten istället.
Har dessutom rätt välsaltat hö :smirk:

Min häst rör inte sin saltsten. Vet inte varför, hon brukar göra det.
Den kanske smakar äckligt eller nåt, får nog ta och rengöra den.

Min förra häst hade sin saltsten i två år och hade knappt slickat alls på den, fast han fick ju alltid salt i maten så det kanske räckte för honom...

Min pålla käkar 2 st/år ungefär och jag trodde att hon åt ganska mycket på sin sten men de andra här verkar ju också vara glupska i salt.

malu

Min pålle slickar slut på sin sten på 1,5-2 år. Han slickar dagligen i samband med utfodring.

Jag sätter i en sten på hösten vid uppstallningen och tar bort det som är kvar vid betessläppet, så knappt en sten per stallår. Snarare en halv som går åt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 239
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross