Saltsten- mer än bara salt?

Daylight

Trådstartare
Efter lite diskussion med andra i stallet började jag fundera lite på det här med saltsten, varför väljer egentligen nästan alla en vanlig vit saltsten när det finns andra stenar som dessutom innehåller mer en salt? Borde det inte snarare vara så att saltstenar som innehåller mer än salt, tex biotin har jag sett i butik, borde vara bättre att ge hästen?
Det har ju även blivit vanligare att ge hästen Himalayasaltstenen, varför ger ni som ger denna den istället för en vanlig saltsten?
 
Min häst slickar inte på stenen när det är annat innehåll än bara ren saltsten. Den andra har ingen utan får i fodret eftersom han inte slickar på någon sten överhuvudtaget.
 
Behövs det inget annat än salt, så ser jag ingen mening med att ge något annat. De gula saltstenarna tycker inte våra hästar om, därför får de den vanliga saltstenen. Himalayasaltet gillar vår ena häst.
 
Problemet med 'mineralsaltsten' och andra varianter av saltsten med tillsatser har ju varit att hästen behöver äta kopiösa mängder salt för att få någon utväxling av det tillsatta.

Ger också alltid bara ren saltsten.

Grejen med himalayasalt... bara poppis pga färgen
 
Ger himalayasaltsen av den anledningen att den är lättast att få fast i boxen. Köper 2 kg "stenar" med snöre i, bara att knyta upp
 
Grejen med himalayasalt... bara poppis pga färgen

Tror jag inte. Himalayasalt smakar annorlunda än vanligt salt, mycket godare smak. Äter själv enbart det. Mina hästar har alla varit mer förtjusta i sina himalayastenar än de vanliga. De två jag ar nu slickar dock ändå alldeles för lite och jag ger salt i maten. Stenarna är bara en bonus.

Få hästar får i sig lagom mängd salt från stenar. Att blanda in mineraler och tro att de ska få i sig korrekt dos av det på egenhand är helt galet.
 
Mina hästar får alla mineraler i maten och några speciella utöver. Alla mineraler (koppar, järn o.s.v) kan man ge för mycket av. Att ge saltsten med detta i då är ju inte bra.

Om man sedan vill ge hästen mineraler BARA ur saltstenen så måste man ju veta att den äter så mycket salt att den får i sig alla mineraler vilket är omöjligt och dessutom kan resultera i att de äter för mycket salt för att få i sig lagom med något annat.

Nä, allt uppdelat så man vet vad hästen får.
 
Jag ger saltsten med selen i.
Då just salt och selen är det enda som saknas i grovfodret så passar det bra.
Eftersom att selen behövs om hästarna arbetar och då så blir de även sugna på salt så reglerar det där sig bra.
Jag använder 10-kg stenar tillsammans med fri tillgång på grovfoder i lösdriften.
 
Varför skulle det vara bra menar du? Det är ju inte säkert att hästen har något behov av annat än salt. Min häst har överhuvudtaget ingen saltsten eftersom hon okynnesäter upp en sten på bara ett par dagar. Hon får den mängden salt hon behöver tillsatt i sitt foder istället.

Tänker att tex biotin är bra för hovarna men inte farligt att överdosera, självklart räcker inte biotinet i en saltsten till att göra underverk, men tänker att det till en häst med helt okej hovar ändå kan göra de lilla extra genom saltstenen :)
 
vill jag tillsätta salt ger jag saltsten + ev rent salt i fodret. vill jag ge biotin av någon anledning ger jag det. Jag tycker inte att foder är "the more the merrier" utan försöker ge det som behövs och inget mer.

Men jag tänker att även om man räknar ut foderstaten är det svårt att veta exakt vad hästen får i sig (olika vallar mm), och då tycker jag att det skulle kännas bra att ge "det lilla extra" via saltstenen, förutsatt att de inte är något som kan bli farligt för hästen att få i sig för mycket av då... :)
 
Problemet med 'mineralsaltsten' och andra varianter av saltsten med tillsatser har ju varit att hästen behöver äta kopiösa mängder salt för att få någon utväxling av det tillsatta.

Ger också alltid bara ren saltsten.

Grejen med himalayasalt... bara poppis pga färgen

Självklart är det så att det blir svårt att få i sig hela behovet genom saltstenen, utan mer att det ger "det lilla extra" jämfört med en sten med vanligt salt. Oftast får ju hästen inte i sig tillräckligt med salt genom saltstenen ändå och behöver då oftast salt i fodret oavsett. :)
 
Tror jag inte. Himalayasalt smakar annorlunda än vanligt salt, mycket godare smak. Äter själv enbart det. Mina hästar har alla varit mer förtjusta i sina himalayastenar än de vanliga. De två jag ar nu slickar dock ändå alldeles för lite och jag ger salt i maten. Stenarna är bara en bonus.

Få hästar får i sig lagom mängd salt från stenar. Att blanda in mineraler och tro att de ska få i sig korrekt dos av det på egenhand är helt galet.

Spännande, jag har själv inte tänkt på att just himalayassaltet skulle vara mer aptitligt, får kanske ta och prova de på hästen:)
 
Men jag tänker att även om man räknar ut foderstaten är det svårt att veta exakt vad hästen får i sig (olika vallar mm), och då tycker jag att det skulle kännas bra att ge "det lilla extra" via saltstenen, förutsatt att de inte är något som kan bli farligt för hästen att få i sig för mycket av då... :)
de flesta hästar slickar för lite på sin saltsten för att täcka sitt saltbehov varje dag. Det känns som en ganska osäker/så-pass-liten-att-den-blir-irrelevant källa för "det lilla extra". Använd en sån sten om du vill.

himalayasalt använder jag inte pga de tungmetaller den sägs innehålla.
 
De gjordes en test på Himalaya saltsten där de kollade vad det egentligen var och det visade sig inte alls komma från Himalaya utan grävs fram ur en grotta i Indien, renheten i saltet är samma som vägsalt. Inte alls nyttigt alltså. Men jag håller med om att de är himla tjäcka att hänga upp i snöret. Önskar de vanliga rena saltstenarna kunde tillverkas på samma sätt.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Saltstenar med annat inblandat är ett sattyg. Mineralbaljor likaså. Det lurar hästägare att tro att det är en bra grej och att hästen får i sig behovet vilket inte är sant. De kan få i sig både för mycket och för lite och inget av det är bra. En häst kan inte känna själv hur mycket mineraler hen behöver utan äter om det är gott. Blandningen i både saltstenar och mineralbaljor kan hästen dessutom inte göra något åt, är det fel sammansättning så blir det fel. En vanlig saltsten utan något annat än salt kan man gärna ha men behovet ska tillfredsställas genom enskilda tillskott.

Biotin tillverkar hästen själv i tarmen så det finns det ingen anledning att ge det överhuvudtaget.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
508
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 434
Senast: Hazel
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp