Salta ridbana?

Anna_

Trådstartare
Nu när det blir kallare så funderar vi på om vi ska salta ridbanan i vårat oisolerade ridhus. Vilka för- och nackdelar blir det med salt och vilka mängder ska man i så fall ha?

Underlaget är nyinlagt, det är stenmjöl och sedan några cm sand. Nu när det blivit kallare så har underlaget börjat att bli hårt och det har även börjat damma något. Det är dags att lägga på mera sand nu och frågan är om det räcker med mera sand, eller om vi bör salta också... Man kan köpa färdigsaltad sand från våran grusgrop och om vi ska salta så vore det smidigt att göra det samtidigt.

I förra stallet saltades uteridbanan vintertid men det gjorde att banan blev stenhård på sommaren, och så vill man ju inte ha det. Men man vill ju inte att det ska frysa eller damma heller...

Hur brukar ni göra?

Sv: Salta ridbana?

Vi saltar vårt oisolerade ridhus både sommar och vinter. På sommaren för att det inte ska damma. Vi saltade i helgen som var. Saltar med Magnesiumklorid. Gick åt en 20 säckar a 25 kg. Vi harvade först och sedan strödde ut saltet och sedan sladdade runt det. Vi har iof spån i ridhuset och inte grus.

Jag har också funderat på att salta vår ridbana men undrar över hur hästarnas hovar reagerar på saltet:confused:
Vi har sand på ridbanan och det fryser ju väldigt snabbt och blir stenhårt:( Är det någon som vet hur hovarna mår av saltet?

Tack för snabbt svar! Det blir salt, får troligen hem redan imorgon :)

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
939
Senast: Lars L
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Jag bor i södra finland och marken börjar frysa nu. Vi har en ridbana på stallet men inget ridhus och det finns inte heller ett i...
2
Svar
25
· Visningar
4 183
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar