M

marijaa

Om man ska salta höt, vad ska man använda för typ av salt?

Om man ska ge extra salt i foder/vatten, vad ska man tänka på?
Vi har fått en hel låda "provsalt" i olika utformningar från ett känt märke, kan man ge det till kusarna?

Med/utan jod?

Hur mycket ska man ge?

Sv: Salt

Lämpligt salt för höet är stensalt. Finns att köpa på Granngården och liknande ställen i säckar på 25 kg.

Extra salt i maten till häst ska vara jodfritt sedan spelar det nog mindre roll vad det är för sort. Till stor häst brukar 1 msk vara lagom om det är så att den inte vill slicka på saltstenen. Men om du saltar höet är det kanske onödigt med salt i maten?

Om du har en hårt arbetande häst ska du nog försöka räkna på vad den behöver. Står rätt bra i "Utfodringsrekommendationer för häst"
//marti

Sv: Salt

han jobbar inte så hårt men svettas en massa... :smirk:

Tack för dina svar!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
513
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 302
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
378
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 377
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar