Salt- vs. mineralsten

A

Axelle

Vilket av dessa alternativ föredrar ni och varför?

Har nu tagit hjälp av en kille i trakten som är duktig på det där med foder och är säljare åt Krafft. Har på den senaste tiden fodrat med grovfoder + havre och minerlatillskott, och nu ska luckorna i foderstaten fyllas ut med det nya kompletteringsfodret från Krafft, Pluss Blå Röd. Ett halvt kg/dag av detta ska inte bara fylla ut luckorna i energi och proteinbehovet utan även täcka pållens hela vitamin- och mineralbehov.
De senaste åren har vi haft mineralstenar i boxarna, men nu har jag funderat över i fall det kanske är bättre att byta ut det mot en ren saltsten...? Framför allt nu, när Nellan ska få tillräckligt med mineral från kraftfodret. Är det då bättre att låta henne få en ren saltsten så att hon bara får i sig salt, när det är det hon är "ute efter", så att säga? :confused:
 
är mineralbehovet redan täckt av fodret så tycker jag att du ska låta henne ha en ren saltsten :)
 
Mmm, det var det jag misstänkte... Men jag ville liksom ha det bekräftat eftersom jag inte är så haj på det här med foder! :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 146
Senast: bizzy
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 440
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Denna otroligt stora marknaden med foder gör mig förvirrad, vad tusan ska man ge sin häst? Har räknat lite på foderstater på olika...
2
Svar
25
· Visningar
4 801
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö jag sitter fast i mina funderingar och hoppas på att nån har bättre koll på mineralerna än vad jag har... tidigare om åren har jag...
Svar
7
· Visningar
2 955
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp