M

makejo

Jag har salsyvase eller va det heter vit tub med röd/orange text på som man köper på apoteket som är bra att ta bort rasp etc skorver med på hästen jag hade till min förra häst som hade rasp och nu på min frieser när han har skorver i karleder och runt fotleden.
Någon i stallet sa att det var karens vid slakt och att det kunde va doping.....??? hon ska tävla med sin häst om några veckor och sa att jag måste tvätta händerna innan jag tar in hennes häst så han inte visar något på dopingtest??? det låter rätt extremt i mina öron är det så starkt??? man har det ju på bebisar??
Nu har jag inte behövt använda det på länge och det ser inte ut som det behövs på ett tag heller.
men ville bara kolla runt efter mer info så jag vet vad jag ska tro.
Är det så så vill jag ju inte riskera något för hennes del.
Vi trodde han hade fotskabb men det har försvunnit utan behandlig mot skabb så tror inte att det var det. det var nog snarare rasp eller mugg eller liknande.

Sv: Salsyvase

Menar du Salicylvaseli?
Den är så vitt jag vet helt dopningsfri, men jag kan ha fel.
Varför ringer du inte din veterinär och rådfrågar?
Jag har använt det vid flertalet tillfällen och aldrig :crazy: tänkt på dopningsrisken vid detta preparat, vid andra mediciner är jag petnoga.

/B

Nu blev jag nyfiken och letade lite.

Salsyvases innehåller Salicylsyra (källa: fass.se , och salicylsyra är ett ämne som det finns uppsatt gränsvärden för, alltså hur mycket som får förekomma i hästen innan det blir doping (antar jag). Man hittar infon på http://www.travsport.se/ , under Hästveterinären -> Karenstider -> Gränsvärden för vissa kroppsegna och/eller naturligt förekommande substanser

Om man läser i STC:s faktabank hittar man också det här om salicylsyra:

"Oavsiktlig doping...
...avser substanser som oavsiktligt kan tillföras hästen t ex genom fodret. En sådan substans är salicylsyra som kan förekomma i luzernhö."

Så jag antar att man ska vara lite försiktig med salvan och noga med handtvättning om man har tävlingshästar i stallet.

hmm så lustigt, finns nog mycket man inte tänkt på... Vad är det som är med salsyvasen då? jag menar som gör att det kan klassas som doping? vad skulle det kunna göra menar jag haha dum fråga kankse men jag undrar ju så någon kankse vet.
föredrar att kolla upp fakta från flera personer och källor om jag inte vet om det stämmer eller inte. det är bästa sättet att lära sig saker på och öka chansen att man lär sig saker som stämmer :D så tycker jag iallafall
men finns det flera olika med liknade ord och styrkor? den jag menar tror jag det står salsyvase på inte salicylvaseli kan det vara olika och olika starka? tycker fortfarande att det verkar konstigt att det ska vara så starkt att det dopingsklassas men ändå används på små bebisar (människo) eller?

föredrar att kolla upp fakta från flera personer och källor om jag inte vet om det stämmer eller inte.

Det är förnuftigt tänkt, även om de båda källor som jag angett nog får sägas vara pålitliga.

men finns det flera olika med liknade ord och styrkor? den jag menar tror jag det står salsyvase på inte salicylvaseli kan det vara olika och olika starka?

Den aktiva substansen är samma, Salicylsyra, oavsett vilken styrka salvan har (tror den förekommer som 2%ig och 10%, men jag kan ha fel.) Om du tittar på länken jag la upp till salvan så kommer du att se att det är just Salsyvase som innehåller salicylsyra. Fass.se är en väldigt säker källa när det gäller läkemedelsinformation.

tycker fortfarande att det verkar konstigt att det ska vara så starkt att det dopingsklassas men ändå används på små bebisar (människo) eller?

Kaffe dricker jag till frukost, trots att koffein har en karens på minst 14 dygn för häst. ;)

Oavsett om det är konstigt eller inte så finns det ju skäl att ta det lugnt med sånt som är karensbelagt runt hästar som tävlas. Jag skulle få fantastiskt dålig samvete om jag råkat orsaka att någon från mitt stall åkte dit i en dopingkontroll.

Jag menade inte att dina källor behövde kollas upp utan rent i allmänt syfte =D
Jag kommer självklart inte kleta runt med slvan i närheten utav den hästen ville bara kolla upp fakta lite och lära mera =)
våra hästar står inte bredvid varandra varken i hagarna eller i boxar och det är väldigt sällan jag använder salvan på min och det är nog minimal risk att jag just den dagen har ut eller intag direkt efter så jag tror inte det finns någon risk över huvudtaget att jag skulle råka få på han det, men självklart kommer jag tänka på det nu.

Men en fråga till .... är det så starkt att om jag har smörjt in min häst ben och sen torkat av händerna och senare tar av en annan häst täcket eller leder in den och tar av grimman chansen måste ju vara minimal att det kan visa något. en droppa eller smula eller vad man kan säga kanju inte absorberas upp av hästen direkt och ge utslag =)
men som sagt jag har inga tankar el planer på att prova :D återigen vetgirig och säkerligen jobbig .... =)
men men nu vet jag mer iallafall tack

Dopingtesterna är otroligt känsliga och vi som jobbat med internationelle tävlingshästar eller trav och galopp är grundligt itutade att använda engångshandskar till alla typer av medikamenter för att minimera riskerna för "smitta". Vi dricker inte heller kaffe ute i stallet och kissar inte i hästarnas boxar..
Rent teoretiskt kan du "dopa" en häst genom att själv stoppa i dig en alvedon och direkt efteråt tränsa hästen utan att tvätta händerna först.

Salicylsyra finns i växter, bl.a. i arter av släktet Salix, som gav upphov till namnet.

Inom folkmedicinen har det varit känt länge att bark från t.ex. sälg har viss smärtlindrande verkan. Syran renframställdes för användning som läkemedel, men kom som smärtlindrare att ersättas av sitt derivat acetylsalicylsyra. Salicylsyra används däremot på grund av sin förmåga att i salva lösa upp förtjockat hornlager i huden.

Det är alltså inte så bra att en häst som ska tävla får i sig av medlet.

Vi har alla medikamenter inlåsta i ett medicin skåp.När någon ska behandlas finns en speciell "medicinbox/behandlingsbox" som annars står tom.Det är så onödigt att åka dit på grund av slarv.

Jag läste en artikel i typ expressen eller aftonbladet förra sommaren om en tjej som blivit diskad från en fälttävlansritt för hon "erkände" att hon använt den salvan på mugg samma morgon som tävlingen startade..

Så jo det är karens på den...

Delvis knappån.

Jag hittar inte varken Salicylsyrevaselin eller Salyvase i listorna över preparat med karenstider på travsport.se men jag kan ju letat dåligt och att behandla en häst med det strax inan start kna ju vara tveksamt av många anledningar.

Vad det gäller risken att av misstag överföra till annan häst så att den fastnar i en dopingkontroll så är det nog ingen fara. De mediciner där sånt har förekommit är sådana som han nollgräns och det alltså räknas som doping oavsett hur låga halter man hittar. När det gäller salicylsyra finns det en tillåten halt <750 µg/ml urin eller <6,5 µg/ml plasma vilket om man räknar lite ungefärligt skulle betyda att en häst kan ha 0.16 g acetylsalicylsyra i sig utan att det är otillåtet (jag har räknat med att en häst har ungefär 50 l blod och att hälften av det är plasma). 0.16 g salicylsyra är innehållet i drygt 8 g salva och att man av misstag skulle råka överföra det till en annan häst och att den dessutom får i i sig det i blodet är nog tämligen liten. Du kan nog använda salyvasen utan att oroa dig för andra hästar men visst är det alltid bra att vara försiktig.

Liknande trådar

M
Hästvård just nu känns det jobbigt , min 5 åriga frieser har blivit snorig varför vet jag inte han hostar inte eller något annat sådant va kan...
Svar
7
· Visningar
2 109
Senast: vanimelde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka