linafina

Trådstartare
Jag har en fråga till er bukefalister :).

Jag har hittat en häst som jag är mycket intresserad av och det är bara ett föl på sex månader. Jag satt och funderade på det här med att ett föl helst ska ha någon jämngammal att gå i hagen med ju.

Nu har jag börjat tveka i mitt köp eftersom jag antagligen inte kan erbjuda fölet detta. Jag vet ju iofs inte eftersom jag ska stalla upp honom på ett ställe jag ska åka och titta på i slutet av månaden.

Men jag vill veta hur ni som köpt föl har gjort. Har ni haft jämngamla föl hemma som den kunnat gå med eller hur har ni gjort?

Det känns så tråkigt eftersom jag verkligen vill ha denna hästen och det kändes så rätt :(.

Någon som kan komma med lite ideér på hur jag kan göra eller om jag ska hoppa över denna hästen och leta vidare.

Sv: Sällskap

Vad har du för andra hästar att erbjuda som sällskap då? Tänk på att inte alla hästar uppskattar föl! Speciellt inte valacker... Om du köper ditt föl så försök låta henne gå med EN säker häst ett tag i annan hage och slussa in henne i flocken pö om pö. Annars riskerar du att hon jagas bort hela tiden och inte får någon ro. I värsta fall får hon stryk och kan skadas.

Har själv köpt ett föl för en månad sen, hon är nu 6 mån gammal. Hon är född i liten flock med ett annat föl som sällskap ända fram till hon kom hem till mig. Här hemma går hon med två ston, 17 o 10, som båda haft föl. Fölis tyr sig till det äldsta stoet men går bra ihop med båda. Det är en sammansvetsad flock! Första veckan gick hon med en ungponny i hagen bredvid. Sen satte jag ihop alla och det gick bra. (Ponnyn är numera såld.)

Det jag kommer att göra är att köra iväg henne på stobete med jämngamla så fort jag kan till våren, helst redan i april/maj om jag kan hitta nåt. Så får hon tillbringa hela sommaren och en bit in på nästa höst tillsammans med jämngamla (eller om det blir blandad flock, men det gör inte heller nåt så länge där är andra ettåringar med).

Det blir nog häst av ditt föl med!

Nej jag vet hur det är med andra hästar och föl. Det är däfrör jag är so orolig eftersom jag tycker det bästa för fölet är att gå med någon som är jämngammal. Jag vet inte exakt vad dom har för hästar på det stallet där jag tänkt stalla upp. Pratade med ägaren och jag ska dit och titta snart så jag får ju se då. Men att där skulle finnas något föl eller unghäst det tvivlar jag på.

Det låter bra att du ska skicka iväg henne på sto bete tycker jag. Det gör nog henne mycket gott.

Usch jag vet inte vad jag ska göra. Han är så fin den lilla grabben.

Köp honom och stalla upp på lösdrift för föl/unghästar över vintern! Kanske hos någon med islandshästar om du inte hittar någon annan?

Jag har haft föl UTAN jämnårigt sällskap. Först och främst kan vi ju konstatera att IDEALET är att de har jämnårigt sällskap. Men det behöver inte betyda att det är det enda som fungerar.

Mitt föl är fött här. I stallet fanns då henne mamma såklart, en 8-årig valack som dels är en klippa med unghästar (en suverän unghästuppfostrare, Mild men konsekvent och guidar dem med fast men bestämd hand in i hästlivet), och dels är väldigt lekfull i hagen. Sen fanns även en sjuårig B-ponny.

Fölets mamma och B-ponnyn gick inte ihop, så innan fölning gick stoet och valacken och de blev väldigt fästa i varandra och var så 'kära så'.

När fölet föddes stod valacken i boxen bredvid och försökte slå knut på sig själv för att se vad som hände. Inte minsta aggresiv tendens. Första tiden gick fölet självm med mamma, med ponnyn och valacken i angränsande hage. På nätterna gick de i box bredvid valacken.

Det gick finfint i några veckor, både mamma och föl var helt tillfreds med varandras sällskap. Sen fick mamma nog och ville ut till 'sin' valack igen. Jag tyckte det var för tidigt att släppa ihop så valacken fick stå i minihage bredvid (hela tiden inom synhåll och vara barnvakt) varannan dag och varannan dag stod ponnyn där. Stoet blev dock mer eller mindre farligt för fölet när valacken försvann utom synhåll (hon bara sprang och skrek, kunde ramma fölis, och dessutom fick fölis ingen ro).

Så när fölet var tre veckor släppte jag in dem med valacken. Han visade inte minsta aggresivitet (men man SKA vara försiktig med just valacker, de kan reagera väldigt häftigt). Mamma var fullt nöjd, men tillät inte valacken och fölet att komam nära varandra i början, men släppte detta gradvis. Fölet och valacken busade gärna.

Sen var sto och föl hos hingsten i några veckor, och då gick fölet med två jämnåriga kompisar. Hon lekte med dem också, och man såg då att de leker på ett annat sätt med jämnåriga föl.

hem från hingst, och ihop med valacken igen. Sen ett tag på betet gick ett treårigt ponnysto med dem med, och fölis både lekte med stoet och hade henne som extramamma. Fölis har aldrig haft minsta problem att gå med andra hästar eller förstå deras språk.

När fölis var 5 månader separarerade jag henne & mamma nattetid, då stod fölis på ena sidan valacken i stallet och mamma på den andra. Alla tre gick i hagen ihop dagtid. När fölis var sex månaders ålder åkte mamma hem, och sen dess har det varit hon och valacken. Utan minsta problem. Han är hennes stöd, han är hennes lekkompis och han uppfostrar henne. När de var in på klinik ihop trodde alla det var hennes mamma, de betedde sig ungefär så *s*

När fölis precis blivit åring åkte valacken på en lååång boxvila, och jag fick låna (av en bukfalist, ursnällt!) ett tvåårigt ponnysto som sällskap till åringen. Det var inga som helst problem mellan dessa två, fölis betedde sig precis som hon skulle och de lekte frekvent.

Sen slapp valacken boxvilan och det är valacken och åringen igen och åringen är nu 1½ och hon och valacken busar och leker så det står härliga till. Hon vet sin plats, är otroligt bra på hästspråk, inga problem alls i hanteringen eller kontakten med människor. Hon är i nästan alla lägen ett A-barn, och lika lätthanterlig som en vuxen häst.

Så, trots avsaknaden av jämnåriga kompisar som växer hon upp och blev en alldeles normal häst utan minsta problem relaterade till avsaknaden av kompisar.

MEN, valacker som min (så lekfulla etc) växer inte på träd, och det hade INTE gått med en mindre lekfull häst, mindre tålmodig häst tc. Utan då hade jag behövt en vuxen för att bringa lite ordning och uppfostra, och sen lika gammal eller möjligen ett år äldre lekkompis.

Och - meningen var att fölis första sommaren skulle åka med mamma på bete en bit härifrån med jämngamla kompisar, just för jag tycker att de SKA ha jämngamla kompisar eg. Men fölis blev sjuk, och hade en felställning i ett ben som krävde väldigt hög grad av tillsyn, kontroll, vädervaktning (in vid regn t ex) att jag helt enkelt inte kunde skicka iväg henne utan var tvungen att ha henne hemma.

Senast ändrad:

Jag håller med dig ang att det egentligen är bäst att dom får gå med jämngamla kompisar i hagen. Det är ju inte säkert att stallet där jag har tänkt stalla upp har ston eller valacker med humor och som är snälla. En snäll ponny skulle kanske vara bra som sällskap men jag vet endå inte. Känner mig så kluven nu. Jag kanske ska leta efter en häst runt två tre år istället. Usch vad jobbigt.

Hade verkligen hittat min drömhäst :(.

Kan du inte försöka leta lösdriftstall? eller kan det vara möjligt att göra en lösdrift där du ska ha din häst?
Eller är det plats så du kan få dit ev ett föl till (kan vara flera i din sitts)
Om du så gärna vill ha hästen kan du inte ge upp!!! Kolla möjligheterna och gör en "utvärdering".
Kan ett alternativ vara att den går kvar hos uppfödaren?
Hoppas det löser sig!

Nej jag vet man ska inte ge upp. Men jag vill hästens bästa och det finns inte möjlighet att ha honom på lösdrift här. Det fanns ett ställe men det var aldeles för långt bort. Sen lämnar jag inte honom till någon jag inte känner så långt bort när jag fått hem honom. Om uppfödaren skulle kunna ha kvar honom hade det varit ett alternativ. Har inte tänkt på det. Ska faktiskt kolla upp saken.

linafina skrev:
Jag håller med dig ang att det egentligen är bäst att dom får gå med jämngamla kompisar i hagen. Det är ju inte säkert att stallet där jag har tänkt stalla upp har ston eller valacker med humor och som är snälla. En snäll ponny skulle kanske vara bra som sällskap men jag vet endå inte. Känner mig så kluven nu. Jag kanske ska leta efter en häst runt två tre år istället. Usch vad jobbigt.

Hade verkligen hittat min drömhäst :(.

Det finns ett antal hästar därute som från avvänjning (dvs när de sålts) faktiskt bara gått med äldre hästar, som varit snälla men kanske inte så lekfulla. Det brukar bli häst av de med. (Sen är det upp till var och en hur man vill göra, idealet är något annat, men ibland så räcker det med bra och inte idealiskt).

Men se det såhär: OM du nu inte hittar en bra kompis, låt den då gå med vuxna SNÄLLA hästar tills i vår. Nu vet jag inte var du bord, men det är snart mitten på november, och i mitten på maj är det betessläpp. Och då kan du släppa den på bete hela långa sommaren med en massa jämnåriga kompisar. Och till nästa höst kanske du har hittat en bra lösning?

Det är som sagt så att de flesta som köper ett avvant föl inte kan erbjuda det jämnåriga lekkompisar, och då får man göra vad man kan med de medel man har. Inte ska du avstå drömhästen inte!

Mitt föl från förra året fick gå själv med äldre ston. Det var meningen att det skulle bli två föl för att de skulle ha sällskap, men det ena fölet kom liksom aldrig...Han som då var ensamt föl blev hur underbar som helst och går nu med en jämnårig hingst polare. Fölet från i år har en kompis, men jag tror att det viktigaste är att det faktiskt är hästar man kan erbjuda som sällskap.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30