Sälja någon annans katter??

Mayalv

Trådstartare
Mina föräldrar som tyvärr blev av med sin sista katt nyligen har vips fått fyra kattungar och en kattmamma. En jättego katt har bestämt sig för att flytta in i deras stall och har där placerat sina små bebisar som vi nu gissar vara runt 4-5 dagar gamla. Ingen ägare så långt ögat når och min mamma har ganska bra koll på hur grannarna i områdets katter ser ut och detta är inte ngn av dem.

Så hur gör dem nu? mamman är inte en vildkatt men ser väldigt ung ut. Men ingen i området har sett till katten innan. Självklart kommer de efterlysa ägaren men om inte ägaren dyker upp? Ngn av kattungarna och mamman behåller dem gärna om inte ägaren hittas men de andra? De kan ju inte ha kvar alla fem och det känns ju lite konstigt att sälja någon annans katter??

Finns det någon som vet hur det ser ut rent lagligt?? Mina föräldrar tar ju hand om alla nu såklart och i så fall tills dess att de blir 12v men sen kan de inte ha kvar alla.

Sv: Sälja någon annans katter??

Jag tror att upphittade katter går under hittegodslagen. Gör en polisanmälan och efterlys ägarna. Enligt hittegodslagen får man behålla sakerna efter 3 månader men på flera katthem finns katterna under upphittat i en månad innan dom anses vara katthemmets.
Kolla om katten är märkt, tänk på att den kan vara chipmärkt det kan man kolla hos en veterinär.
Är katten inte märkt då kan förresten inte någon bevisa att det är deras katt.
Men ta in katterna nu för att ungarna ska bli sociala med människor, sen är det bara att annonsera när de är stora nog för att flytta. Då har det ju också gått c:a 3 månader och då ska katterna vara dina föräldrars om ingen ägare hör av sig.

Är det en genomfartsväg i närheten där man kan tänka sig att någon åker dit, släpper ut katten som de ledsnat på och sen fortsätter?

Jag har tyvärr stor erfarenhet av ditt problem:(

Många katter kommer hit och bostätter sig här och hade vi behållt alla ungarna så hade vi haft många katter nu.

Jag har gjort så att om ingen hör av sig eller ägaren inte vill låtsas om sin katt (jo det förekommer) så anser jag dem vara mina och jag gör vad jag vill med dem.

Ungarna har jag försökt sälja till bra hem och kastrerat både hanar och honor som ingen vill ha också får de bo kvar.

Förra året fick vi nio levande kattungar, ett antal hittade vi försent och de hade frusit ihjäl:cry:
Av de nio har en inte fått nytt hem utan bor kvar, sommaren innan dess hade vi bara två kattungar, den ena finns kvar här.
I sommar fick vi 3 kattungar varav två bor kvar och de ska snart kastreras nu.

Vårt största problem är vildkatten som bor här, det går absolut inte att komma i närheten av henne och hon får kullen på sommaren i stallet men den på hösten gömmer hon, vi hittade tre kattungar i förrgår som vi febrilt försöker komma på hur vi ska få att överleva.

Mamman är så rädd att hon fräser så hon spottar, hon vaktar ungarna med sitt liv och anfaller om man kommer närmare dem än två meter.

Faktum är att jag inte vet vad jag ska göra med henne, vi har försökt fånga henne på alla sätt och vis men det går inte, nu har t.om jag börjat fundera på om det inte är bättre för henne själv att få avsluta sina dagar:( men det är så svårt, för i min värld så avlivar man inte friska djur.

Så efterlys ägarna och sälj sedan kattungarna med gott samvete om ingen har hört av sig inom tre månader.

TW: Hör med djurskyddet om ni får låna en kattfälla. Vi fångade en förvildad honkatt i somras med hjälp av en sådan, hon togs sedan till veterinär, sövdes och kastrerades. När hon läkt ihop släpptes hon ut igen och lever kvar som en lycklig kastrat med tillgång till mat, tak över huvudet och varm sovplats. Hon är inte hanterbar och infångande, veterinärbesök och läketid var jobbigt för henne men bättre än att hon får kull på kull med ungar faktiskt. Hoppas ni lyckas lösa problemet.

Första dagen hade hon tydligen ett halsband på sig, men det fanns inget nummer eller namn på det. Andra dagen hade hon fått av sig halsbandet så nu har hon inget.

Det är en vanlig "bonnkatt" väldigt fin visserligen men det är nog inte så stor chans att ungarna är resultatet av planerad parning. Mamma som för länge sedan födde upp katter är nästan säker på att hon är lite väl ung för att redan planerat parats.

De har ring och anmält att de har katten men som de misstänkte sa polisen mest att det förmodligen inte dyker upp ngn ägare alls. Polisen sa även att vad de visste så finns ingen möjlighet att lämna till närliggande katthem men att de får väl avlivas...(?!!) Mamma sa att de inte var intresserade av att leta efter katthem utan de kan ha dem där tills dess att de är 12v och så får vi väl leta hem till dem. Min mor är sån som alltid tar hand om djur som far illa osv så att hon tar på sig denna uppgiften på stort allvar är ingen överraskning. (Med tanke på att hon räddat och placerat 4 hundar och måååånga katter innan) Nu hade hon sagt att hon inte vill mer men så dök dessa upp och hon skulle ju aldrig vända dem ryggen.

Men men ska inte måla :devil:-på väggen och kanske dyker en jätteorolig ägare upp och blir glad att de mår bra. I vilket fall så tror jag att mamma är sugen på att behålla en i alla fall :laugh:

De är ju skönt att kattmamman i detta fall är gosig och gillar människor. Man får utan problem röra kattungarna och henne(läs hon klättrar upp i famnen och tokgosar med alla som är intresserade av att säga hej till henne)

Mamma har tidigare gjort som du, hon har sett till att kastrera och fixa nya hem åt katter innan. Nu skulle de inte ha fler katter hette det..

Hoppas bara att de går att hitta bra hem till dessa om de blir kvar.

Om din mamma också bor i sthlms-området så dyker många efterlysta katter upp här:

www.katthemmet.nu

Ni kan även lägga in en annons på upphittade katter. :)

Liknande trådar

Övr. Katt Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv. Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det...
Svar
18
· Visningar
2 947
Senast: mamman
·
Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 674
Senast: Pazuzu
·
Övr. Katt Tänkte att vi kanske kan berätta lite "solskenshistorier" om våra djur =) En regnig kväll i början av höstas skulle jag och min...
Svar
19
· Visningar
2 086
Senast: Singoalla
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 991
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar