Sälja hund till nybörjare?

Paulsan

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att spara ihop pengar till en Italiensk vinthund eller en Whippet. I min familj har vi inte haft hund någonsin då mamma tyckt det inte passat.
Har nu bott själv i lägenhet i drygt ett halvår och känner mer och mer att jag vill ha med mig någon på mina promenader då jag inte vågar gå ut på kvällarna plus att jag saknar en "vän". Sen har jag lyxen att ha med hunden på kontoret där jag jobbar. Har vaktat min kusins hundar och vet ju hur man uppfostrar. Är ju lite olika beroende på ras hur "hård" man är.
Men nu till frågan till er som föder upp hundar. Hur villiga är ni att sälja hund till någon som aldrig ägt någon eller haft hund regelbundet?
Tycker själv inte att jag är ett pucko men det kan ju inte säljaren veta?
Hur resonerar ni när ni ska sälja hund/valp? Ser många som skriver att man ska ha erfarenhet av hund etc..

Sv: Sälja hund till nybörjare?

Har man bara sunt förnuft och är villig att lära men inte följa alt som folk säger utan ändvända det sunda förnuftet, så är det inte så komplicerat att ha hund.
Välj en seriös uppfödare som är villig att hålla kontakten, hjälpa dig om det behövs
Whippet är ju också en trevlig och lättsam ras.
Jag tror säkert att du får köpa, var bara ärlig och berätta precis som här att du kan erbjuda ett bra hem där hunden aldrig behöver vara ensam osv men att du är nybörjare på hund
Lycka till det är underbart att vara hundägare:love:

Ett tips är att kolla upp och bestämma sig för att gå valpkurs med sin hund :) Och säga det till uppfödaren. Det kan vara knepigt med hund i början, men går du en kurs så får du hjälp och pepp till att träna och sånt gillar många uppfödare.

Alla är vi nybörjare någon gång.
men som Zqathan kom med väldigt bra råd där, så följ det så är det nog ingen fara :)

Lycka till :banana:

Jag har sålt flera ggr till förstagångsköpare. Och det har gått jättebra.
Har de bara sunt förnuft som någon skrev så fungerar det mesta.
Flera av de jag sålt till är jag så imponerade av, lydiga trevliga hundar så jag nästan blir avis för de lyckats så bra :)

De som pratar på mest, men inte kan visa "resultat" är också oftast de som säger de ska göra så mycket, sen blir det inget utan det i slutändan. Men de kan ju självklart vara bra hundägare ändå, men de gör oftast inte allt de pratat om.

Nu föder jag inte upp, men har bott på kennel och hjälpt till med många omplaceringar osv. Det viktigaste man får försöka tänka på när man säljer hund är att det viktigaste är att köparen är ärlig och - villig att lära sig nytt.

Jag skulle tusen gånger hellre sälja hund till en total nybörjare som var medveten om sin okunskap men gjorde allt i sin väg för att lära sig mer osv, än sälja till en mer erfaren som enligt sig själv "kan allt".
Jag vet att jag inte är ensam om den åsikten.

Utöver det så är alla nybörjare någon gång och mååånga av mina vänner och bekanta samt jag själv har någon vinthundsras som första hund.

Var ärlig mot dig själv och den/de uppfödare du tar kontakt med så kan det säkert bli hur bra som helst :)

Liknande trådar

Övr. Hund För ni är så realstiska här! Om man som jag gillar smidiga hundar dvs alla greyhoundsliknande raser som finns i alla pälsvarianter utom...
Svar
1
· Visningar
756
Senast: Zqathan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka