Sälja häst till skambud?

kisse

Trådstartare
Har en annons ute, ett fbl till lågt pris. Fick nu ett mail där någon bara skriver en mening i stil med "jag kan bjuda 4000, så slipper du 2-6 mån stallhyra eller du kanske inte blir av med hästen alls". Sen inget mer...

Vad är det som händer nu för tiden? För några år sen var det ju mycket snack om att inte sälja för billigt pga slakttransporterna. Pågår sånt fortfarande?

Jag vill ju inte sälja min häst till någon som "dålig" människa, men å andra sidan kanske det är en bra person? Hästen kostar den ju för varje dag som går. Har ärligt talat funderat på avlivning, men det känns ju för j-ligt på en frisk häst... Har ännu inte svarat människan, men ska be henne presentera sig lite mer och förklara vad hon ska göra med hästen. Finns ju ibland fbl till salu från banan för 5-6000, även om det inte är så vanligt med så låga priser längre, då är de ju ofta konvalecenter dessutom.

Någon annan som fått liknande mailsvar där det blivit ett lyckligt slut, eller är det någon som köper in billigt för att sälja till slakt?

Sv: Sälja häst till skambud?

Jag hade inte tagit det... Att ge ett sådant skambud utan ens ha sett hästen känns väldigt oseriöst.. Isf är det nog bättre att höra sig om bland folk man känner om ingen vill ha en så billig häst. Och jag tror inte att slakttransporterna är borta, men det är väl "gamla nyheter" i media. Om jag vore du så skulle jag vänta lite, kanske sätta ut fler annonser, nyare bilder m.m. Och om du kan ta bud, så skriv i annonsen att det är prutbart efter att dom sett hästen. Då har du fått träffa dom och fått en uppfattning om vad för sorts människor det är :)

SKulle aldrig i livet sälja till en sådan. Dels prutar man inte på en vara man inte sett. Okej om hästen man tittat på ligger lite över budget och man innan man åker (långt?) och/eller tar upp säljarens tid, mailar/ringer och berättar vad man kan erbjuda hästen men sen är öppen med att den egentligen är X tusen över budget men att man gärna tittar på den ändå om det är okej med säljaren.

Eller då att någon EFTER att ha sett, träffat och provridit hästen och berättat om sig själv prutar - med en motivering.

Den där personen skulle jag inte anse är intresserad av DIN häst, utan av en billig häst vilken som helst mer.

Och även om den inte hamnar på slakttransporten om du skulle svara ja, så kan baktanken vara att om 2 mån sälja den vidare för 20. (Sen hur verklighet blir jmf med tanke är ju en annan sak).

Misstänker att den som gett budet kommer att själv sälja vidare ganska omgående. Om det sedan blir till slakt eller till någon annan för ett högre pris det vet man ju inte i förväg. Men man behöver inte äka längre än till Danmark för att slaktpriset på hästen ska vara högre an det som man nu erbjuder dig.

Jag skulle inte heller sälja!! Det händer allt som oftast att hästar köps in "billigt" på hösten,rids under vintern och säljs dyrt till vår/sommar. Och som redan sagts, hur kan man pruta innan man sett/träffat hästen... Man vill ju att hästen stannar hos den som man säljer till, inte att den ska byta ägare om ett halvår.

Nej ush, den typen av mail får mig att se rött ! Jag har inget emot att köpare försöker pruta, men att köparen talar om för mig vad jag har för kostnader ! Sen ett så kortfattat mail, där inget står om vad man söker för häst och vad man ska ha den till.

Jag har inget emot att man vill sälja vidare så småningom, kanske efter utbildning, eftersom jag anser att det är hästen som i första hand tjänar på att öka i värde.

Hoppas att du hittar rätt hem till pållen.

Senast ändrad:

Nej usch sälj inte!!!

Om det är den hästen jag tror det är, varför inte ringa strömsholm å fråga om den kan gå med som skolhäst på galoppskolan där?

Visst är hon rätt snäll? Alt 2, någon mindre ridskola (typ viggbyholm).

Det där låter hemskt trist och oseriöst, jag skulle dra öronen åt mig direkt om jag fått det där mailet. Om hästen är frisk och någorlunda okomplicerad så kan du väl låna ut den på foder för eventuellt senare övertagande för en mindre summa om allt fungerar bra?

Skulle aldrig sälja till skambud till en person jag inte känner och jag VET att hästen kommer att få det jättebra och att just den personen passar både häst och mina önskemål som säljare.

Sålde ett halvblodsto med bra stam för nått år sedan, hade henne ute till ett relativt lågt pris ändå, inga överpriser, kom en person och provred flera gånger. Sen när hon provridit typ 3 gånger, ja då kommer hon på att hon inte alls hade de pengar som jag begärde för hästen och att hon kollat med ASVH och hästen var bara värd hälften av priset, om ens det. Tackade för mig.
En köpare som verkade kanonbra ända tills det samtalet, ja som hon inte ens vågade ringa själv utan fick sina föräldrar att ringa.... Så nej tack till skambud, har man inte råd att köpa hästen, ring inte på den. :grin:

Ska påpeka också att jag hellre sålt hästen för ett par hundralappar till någon jag känner än att sälja till skambud till någon som inte ens kan presentera sig.

Håller med dig... Om man absolut måste bli av med den och den är billig, ge/sälj den till någon du känner..

Jag har en gång köpt en häst för vad som nog får räknas som ett skambud... :o Men då framgick det tydligt i annonsen att säljaren ville bli av med hästen omgående, och pengar var inte viktigt i sammanhanget. Och jag presenterade mig betydligt utförligare än i mailet du fick. :) (Säljaren hade inte satt ut något telefonnummer.)

Nej, jag hade absolut inte sålt en häst så billigt!
Men :o jag har i princip fått två friska, välstammade och trevliga hästar. Den ena var 3 år, sto, kallblodstravare, och det enda som kostade var ägarbytet hos STC. Den andre nordsvensk valack, 15 år och välriden men han kostade iofs 1500 kronor inklusive alla tillbehör :p Båda finns kvar hos oss och fungerar utmärkt.

Jag skulle aldrig sälja till den människan. Att pruta på en osedd häst skriker av oseriöst beteende!

Nej, jag hade absolut inte sålt en häst så billigt!
Men :o jag har i princip fått två friska, välstammade och trevliga hästar. Den ena var 3 år, sto, kallblodstravare, och det enda som kostade var ägarbytet hos STC. Den andre nordsvensk valack, 15 år och välriden men han kostade iofs 1500 kronor inklusive alla tillbehör :p Båda finns kvar hos oss och fungerar utmärkt.

Jag fick mitt rätt billigt men över 10'
De kände ju dock till mig och delägarna kommer fortfarande, 6år senare och hälsar på "sin" häst!
En annan från samma galoppstall ringde några år senare och frågade om jag inte ville ha deras häst också :p

Så att sälja eller ge bort är ju inte alltid så dåligt, men risken att det blir dåligt är ju större.

TS: Livstids foder kanske kan vara någon annars? Så kan du plocka hem eller ta bort när du vill!

Jag skulle aldrig själv sälja i det läget, men jag skulle köpa och har köpt häst på skambud. Att chansa att man får en pärla för 4000, varför inte. Jag har inga speciella krav och hästen skulle kanske mer än nog passa mina ändamål. Och skulle det vara ett vrak jag köper så är det ju bättre att den då avslutar sina dagar på de evigt gröna ängarna. Visst ett par tusenlappar fattigare, men inte hela världen. Men jag hade nog i det läget ansett att säljaren hade varit såpass seriös att låtit hästen gå dit istället för till försäljning. Å andra sidan hade mitt köp föregåtts av ett telefonsamtal med allehanda frågor.

Det som dyker upp i huvudet vid TS fråga är att det kan vara en hästhandlare det är frågan om.

skulle själv vilja ha lite mer info men jag tror knappast att någon köper en häst för 4000 och sen slaktar den då slaktpriset inte kanske är det bästa idag..jag slaktade en häst för några veckor sedan och jag fick 1400 från slakteriet..så det är ju ingen vinst att räkna med om man köper för 4000 och slaktar och får 1400...det kanske är någon som chansar på att göra årets klipp med tanke på att det är så mycke hästar till salu idag..vad vet jag

Det är om du slaktar den i Sverige ja. Sälj den till någon som ställer den på en slakttransport neråt Europa och priset är ett helt annat.

Problemet med slakttransporter är just att det är så himla mkt mer betalt neråt södra europa än det är i Sverige.

Sen köpa billigt är inte automatisk samma sak som att den kommer hamna på en slakttransport, det kan lika gärna vara så att personen tänkt sälja den dyrare om X tid.

Om man slaktar här i Sverige är köttpriserna låga, men om man samlar en hög med hästar och kör över bron - DÅ får man bra betalt. Och det är ju vad många av dessa superprutare gör. Samlar på sig en hög hästar, stuvar in i lastbilen och kör över för att göra sig en hacka.

skulle själv vilja ha lite mer info men jag tror knappast att någon köper en häst för 4000 och sen slaktar den då slaktpriset inte kanske är det bästa idag..jag slaktade en häst för några veckor sedan och jag fick 1400 från slakteriet..så det är ju ingen vinst att räkna med om man köper för 4000 och slaktar och får 1400...det kanske är någon som chansar på att göra årets klipp med tanke på att det är så mycke hästar till salu idag..vad vet jag

Men vem har sagt att det ska gå med vinst. Köper jag en häst osedd, är det ju med i beräkningen att jag kan gå med förlust. Lr så får jag en vän för resten av dens liv. Vem vet. Jag har en nu, sedan 15 år tillbaka.

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 527
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Just nu är det återigen en annons ute där någon vill köpa häst till ett mycket lågt pris. Kollar man upp "köparen" det minsta lilla så... 2
Svar
35
· Visningar
5 725
Senast: Donnaline
·
Hästmänniskan Känner mig så frustrerad efter ytterligare ett samtal med en köpare som vill ha en häst i princip gratis. Jag är höggravid, på grund... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 353
Senast: Zephira
·
Ekonomi & Juridik Det är inte rätt att låta en ung arbetsglad häst gå och skrota i hagen när man själv inte hinner med längre. Men hur gör man för att...
Svar
10
· Visningar
3 143
Senast: Skugga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23