Sälja häst med kissing spines

F

Faust

Hej!

Jag måste få tips och råd. Jag har nyss fått reda på att min häst har kissing spines, och ja, han lider utav det. Visst, han har fungerat som ridhäst för mig i 4 år, hoppträning i gång i veckan, och ibland dressyrträningar men han är fortfarande öm i ryggen.

Jag tar studenten i sommar och ska till hösten resa iväg till chicago i ett år vilket betyder att jag måste sälja hästen men vem vill ha en häst med en livslång skada? Jag är beredd att skänka bort honom, huvudsaken är att han kommer till ett bra och tryggt hem, men fortfarande, vem vill ha en skadad häst?

Vad ska jag göra???
:confused:

Sv: Sälja häst med kissing spines

Hästen mår inte bra av att ställas av. Kan du inte låna ut honom på foder till en skicklig ryttare ett år? Har du tur fastnar fodervärden för hästen, har du otur blir han sämre och då måste du kanske ta bort honom. Men då har du iaf gett honom en chans.

fejko skrev:
Kan du inte låna ut honom på foder till en skicklig ryttare ett år?

Det hjälper väl inte med en skicklig ryttare om hästen lider av sina KS?

Jag tycker det tryggaste och mest barmhärtiga är att ta bort honom om det inte kan garanteras att han får antingen den behandling han behöver eller får gå som sällskapshäst (förutsatt att det är en häst som mentalt klarar att gå som sällskapshäst).

Döda hästar lider inte.

Lovisaleonora_ skrev:
Det hjälper väl inte med en skicklig ryttare om hästen lider av sina KS?

Jag tycker det tryggaste och mest barmhärtiga är att ta bort honom om det inte kan garanteras att han får antingen den behandling han behöver eller får gå som sällskapshäst (förutsatt att det är en häst som mentalt klarar att gå som sällskapshäst).

Döda hästar lider inte.

Jo, många hästar funkar trots kissing spine pga ryggmuskulatur som avlastar ryggraden.

Det beror naturligvis på hur mycket hästen lider om man ska ge den en till chans eller inte.

Jag kunde inte utläsa att Faust hade en illa musklad häst som p g a dålig ridning inte var korrekt musklad. Ber om ursäkt.

Hästen är tydligen fortfarande ryggöm, och då kan jag inte se att den 'fungerat som ridhäst i fyra år'..

Och jag tror dne blir svårsåld, men det GÅR säkert hitta ett bra hem, eller ett fodervärdshem. MEN det kräver nog att hästen är SYMPTOMFRI först.

Jag har en symptomfri KS-häst och jag skulle om jag sökte häst inte alls dra mig för en häst som Fausts, MEN jag skulle inte vilja ha den ens gratis om den inte var SYMPTOMFRI.

Så, har hästen fortfarande ont i ryggen och inte svarat på behandling tror jag det är bättre den får somna faktiskt.

Hästar med kissingspines kan fungera i många år utan problem MEN
ofta får dom stora problem när man byter ryttare och/eller sadel. Om din häst redan nu har problem så är det inte bra att byta ryttare. :mad:

eller så mår den bättre av ett ryttarbyte pga kanske en annorlunda just för den hästen bättre ridstil...

kissing spines är ju när kotorna tryckts ihop och ligger för tätt, varje gång hästen rör sig skrapar kotorna emot i ryggen man kan ju bara tänka sig hur smärtsamt det måste vara och tänk då en sadel som trycker ännu mer och med en människa på som studdsar runt i sadel *aj* hur gammal är hästen? jag tror tyvärr den får ett bättre liv i trapalanda, man kan väl i lättare fall operera det väl? men den kommer aldig bli bra och tänk vad ont den har=( hur fick den skadan?

fejko skrev:
Hästen mår inte bra av att ställas av. Kan du inte låna ut honom på foder till en skicklig ryttare ett år? Har du tur fastnar fodervärden för hästen, har du otur blir han sämre och då måste du kanske ta bort honom. Men då har du iaf gett honom en chans.

är det inte snällare mot hästen att slippa den där chansen på 50/50 som antagligen gör den sämre?

man kan väl inte sälja en häst utan en godkänd veterinärbesiktiging? man får iaf ingen försäkring då.

Han blir öm om han får stå längre perioder men också om han får vila när det är kallt ute, därför har jag undvikit detta, hans längsta viloperiod har varit på MAX 1 vecka detta pga att jag låg i influensa.

Han går på anti inflammatoriskt nu, började med det igår då jag var till veterinären för bara någon dag sen och fick reda på detta genom röntgen eftersom jag vill veta vad det är jag försöker sälja.

Jag får vänta och se vad medicineringen ger för resultat. Vet. föreslog kortisonbehandling men hon tyckte att jag skulle börja med anti inflammatoriskt eftersom han inte visar något besvär vid ridning.

Under dessa fyra år har jag jobbat med att hela tiden underhålla ryggmuskulaturen på varierande vis, markarbete, klättring, longering, tömkörning osv. Börjat täcka honom tidigt på vintern för att han inte ska bli kall om ryggen osv. kanske är det därför han har fungerat så bra för mig??

Om jag har förstått det här med kissing spines rätt så finns det olika "grader" av hur allvarligt det är, närliggande( som jag uppfattar som den lindrigare formen), påliggande och sedan överliggande. Min häst har närliggande. Jag har också fått information om att man kan få bort det ömma i hans rygg eftersom han har den lindriga formen av KS. Eller har jag förstått det här helt fel?

Det känns inte rätt att ta bort honom då han inte lider av det så extremt framförallt när jag inte vet hur han svarar på behandlingen, Jag vill ge honom den chansen först och främst! Blir han inte bättre av det kommer jag självklart att överväga detta alternativ. Vilket redan nu finns i mina tankar.

Faust skrev:
Han blir öm om han får stå längre perioder men också om han får vila när det är kallt ute, därför har jag undvikit detta, hans längsta viloperiod har varit på MAX 1 vecka detta pga att jag låg i influensa.

Han går på anti inflammatoriskt nu, började med det igår då jag var till veterinären för bara någon dag sen och fick reda på detta genom röntgen eftersom jag vill veta vad det är jag försöker sälja.

Jag får vänta och se vad medicineringen ger för resultat. Vet. föreslog kortisonbehandling men hon tyckte att jag skulle börja med anti inflammatoriskt eftersom han inte visar något besvär vid ridning.

Under dessa fyra år har jag jobbat med att hela tiden underhålla ryggmuskulaturen på varierande vis, markarbete, klättring, longering, tömkörning osv. Börjat täcka honom tidigt på vintern för att han inte ska bli kall om ryggen osv. kanske är det därför han har fungerat så bra för mig??

Om jag har förstått det här med kissing spines rätt så finns det olika "grader" av hur allvarligt det är, närliggande( som jag uppfattar som den lindrigare formen), påliggande och sedan överliggande. Min häst har närliggande. Jag har också fått information om att man kan få bort det ömma i hans rygg eftersom han har den lindriga formen av KS. Eller har jag förstått det här helt fel?

Det känns inte rätt att ta bort honom då han inte lider av det så extremt framförallt när jag inte vet hur han svarar på behandlingen, Jag vill ge honom den chansen först och främst! Blir han inte bättre av det kommer jag självklart att överväga detta alternativ. Vilket redan nu finns i mina tankar.

Ah, då förstår jag lite bättre.

Det finns grader av KS, sen ska tilläggas att det är VANSKLIGT att diagnosticera KS med enbart röntgen, spec i de fall som ser lindriga ut. För att få säkert svar om det är KS:en som orsakar problemen bör man scinta.

Nog om det, det finns hästar som lever alldeles utmärkt med KS i varierande grad, det finns de med små rtgförändringar som inte alls fungerar oavsett, och de finns de som ser ut som f*n på röntgen som fungerar utan problem.

A och O är som du upptäckt att hålla ryggen VARM, att inte låta vila och att arbeta hästen i form.

Skritt på lång tygel bör undvikas, skritta fram och av avsuttet. Det är okej att skritta en stund på lång tygel, men undvik långa, lata skrittpromenader. Undvik överlag att hästen lallar runt ur form. Unghästform funkar bäst för min herre, men det där är inte så kinkigt, huvudsaken är att det är en ärlig form.

Och varm rygg som sagt, gärna varm sadel på varm rygg med, inga långa betesvilor etc.

Många svarar bra på massage och akupunktur med, och det kan behövas ett rehabprogram för att komma rätt igen.

Gullan86 skrev:
man kan väl inte sälja en häst utan en godkänd veterinärbesiktiging? man får iaf ingen försäkring då.

Jodå, köparen kan ta över säljarens försäkring och låta bli att ändra i den. Det förutsätter dock att du inte säljer hästen för mindre än livförsäkringsvärdet och att bolaget går med på att försäkringen övertas (sällan problem)

Lite från ämnet men ändå inte :)
Om jag vore häst så skulle jag lida av Kissing spines. Jag har nämligen det felet på min rygg att kotorna är ihoptryckta mot varann.
Nu vet jag att det kanske inte är samma sak men om jag utgår ifrån mig själv skulle jag säga så här:

Läkare har konstaterat att om jag tränar på ett visst sätt så spelar det i princip ingen roll eftersom att man gör så många "fel" när man tex. går till köket från TV-rummet.
Min rygg tål inte särskilt mkt. Jag orkar inte bära tunga ryggsäckar eller bagar utan att jag får extremt ont.

Om hästen får samma smärta som mig när den bär upp en ryttare så skulle jag ALDRIG någonsin vilja gå vidare i livet som ridhäst.
Jag skulle nog inte heller klara av ett liv som "stillastående" häst. Nä, faktiskt så skulle jag nog då hellre vilja vandra vidare till de evigt gröna ängarna...

Detta är nu format ur MIN synvinkel, men jag vet ju inte om hästar har samma symptom. Men hoppas ni förstår hur jag menar?!

:bow:

Jag förstår hur du tänker, min vet. berättade för mig när jag var där för att röntga ryggen på min häst, att dom hade gjort en undersökning nere i skåne.

man hade röntgat ryggen på helt friskförklarade hästar och 20% av dom hade KS. Man behöver alltså inte lida utav det.

Tyckte att det var rätt intressant.

Tänkte berätta lite av mina egna aerfarenheter av just kortisonbehandling. Min ponny har kissing spines och är under behandling. Han har ALLTID varit en toppenhäst, aldrig bockat eller nånting. Troligen har han inte gjort det pga. smärta eftersom han börjat med det nu...

Arjan har varit ganska spänd tt rida, varierat från gång till gång och det har varit svårt för honom att slappna av i ryggen. När vi åkte till Strömsholm blev det undersökningar, skint (?) röntgen och sedan kortisonbehandling. Stora sprutor mitt i ryggen.

I 2 veckor var vi ute och gick i snabb takt och sedan kortisonbehandling igen. Nu skulle han dessutom travas en del. När vi kom tillbaka fick vi beskedet om att han nu var bra, men han måste bygga upp sina muskler i ryggen.

Alltså har vi i 4 månaders tid cyklat, haft som handhäst, kört in (ej kört med vagn än), löslongerat och löshoppat. Utan några garantier för att han kommer att fungera som ridhäst igen. Naturligtvis har det varit jobbigt, särskilt när vägarna är stenhårda och man vet att hästskrället MÅSTE ut minst en timme helst, och springa springa springa...

Om ett par veckor ska vi in och få beskedet och jag har inte en aning om vad det blir... Han har fått VSL de senaste veckorna och tycker att det blivit en liten förändring.

Kan alltså inte tipsa dig om hur du ska göra, däremot tycker jag inte att du ska fortsätta rida honom utan antingen se till att behandla honom eller ta bort honom...

Min häst går ständigt med täcken, hur känns din häst när du rider honom? Går han med ganska korta steg, spänd i nacke och hals, verkar ojämn i traven ibland? Önskar dig verkligen lycka till :(

Kissing Spine skrev:
Tänkte berätta lite av mina egna aerfarenheter av just kortisonbehandling. Min ponny har kissing spines och är under behandling. Han har ALLTID varit en toppenhäst, aldrig bockat eller nånting. Troligen har han inte gjort det pga. smärta eftersom han börjat med det nu...

Arjan har varit ganska spänd tt rida, varierat från gång till gång och det har varit svårt för honom att slappna av i ryggen. När vi åkte till Strömsholm blev det undersökningar, skint (?) röntgen och sedan kortisonbehandling. Stora sprutor mitt i ryggen.

I 2 veckor var vi ute och gick i snabb takt och sedan kortisonbehandling igen. Nu skulle han dessutom travas en del. När vi kom tillbaka fick vi beskedet om att han nu var bra, men han måste bygga upp sina muskler i ryggen.

Alltså har vi i 4 månaders tid cyklat, haft som handhäst, kört in (ej kört med vagn än), löslongerat och löshoppat. Utan några garantier för att han kommer att fungera som ridhäst igen. Naturligtvis har det varit jobbigt, särskilt när vägarna är stenhårda och man vet att hästskrället MÅSTE ut minst en timme helst, och springa springa springa...

Om ett par veckor ska vi in och få beskedet och jag har inte en aning om vad det blir... Han har fått VSL de senaste veckorna och tycker att det blivit en liten förändring.

Kan alltså inte tipsa dig om hur du ska göra, däremot tycker jag inte att du ska fortsätta rida honom utan antingen se till att behandla honom eller ta bort honom...

Min häst går ständigt med täcken, hur känns din häst när du rider honom? Går han med ganska korta steg, spänd i nacke och hals, verkar ojämn i traven ibland? Önskar dig verkligen lycka till :(

Han är som sagt under behandling nu, och under medicineringen longerar jag och tömkör honom på vet. "beordran"

Han är en stjärnkikare men när jag fick honom var han extrem, han har slappnat av mer och mer. Han är inte ojämn i traven eller något sådant. Jag har som sagt inte märkt någonting vid ridning. Han spänner sig när det är halt men det är det enda. Han är väldigt arbetsvillig och ser ut att må bra när han får jobba på både dressyr och hoppbanan.

Täcken har även han jämt, när det är väldigt kallt lägger jag även ett ylletäcke under vintertäcket för att hålla ryggen varm.

Veterinären ville inte ge honom kortison sprutor än utan han går som sagt på anti inflammatoriskt just för att jag inte har märkt någonting vid ridníng. Blir det inte bättre av den här medicinen tänker jag börja med kortison behandlingen.

Han är väldigt tydlig i sitt språk och visar tydligt när det är någonting han inte gillar. Tycker därför att jag borde ha märkt så mycket mer vid ridning om han har så ont som så många tror.

Ja just det och det är många fler hästar som fungerar utmärkt med ks. tror att med rätt ridning så har det ingen som helst inverkan och det gäller ju alltid.

en häst utan ks kan också få ont i ryggen av "dålig" ridning.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 013
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 350
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka