Jag hade tidigare (2015) en Volvo 940 -97 som milt uttryckt var defekt. Eller rättare sagt, den var på pappret jättefin, hade haft 1 ägare före mig och gått 16 500 mil. Bara det att den ägaren aldrig servat och reparerat bilen "på riktigt" (bara fusklagat själv, oftast med silvertejp och tipp-ex...), inte ens när den var ny.
Dessutom var all dokumentation endera kastad eller förfalskad. Så 18 års underhåll var inte riktigt gjort, vilket resulterade i att ABSen hade rasat, avgasröret satt löst, motorn hade 511 olika fel visade det sig, kamremmen var aldrig bytt, bromsarna sönderrostade, karossen sönderrostad osv. osv. Tillslut, när jag haft skiten i typ ½ år, rasade hela motorn.
Då fick jag nog och slängde ut en annons på Blocket. Skrev något i stil med "18 årig 940: Rasad motor, startar inte längre, mängder av fel. Sönderrostad kaross. 2 ägare, 17 000 mil. 2 500 kr eller bud - är den inte borta nästa söndag (annonsen las ut på en söndag em) hämtas den till skroten." Och bud fick jag.
Det var typ verbala slagsmål och telefonbudgivningar om skiten!
3 timmar senare hade två ca. 20 åriga killar från Norrköping kommit upp med bilsläp och hämtat den. De ringde förövrigt när de redan satt i bilen på väg upp.
Jag fick 7 500 kr för skiten tillslut!
Vad blev det av rishögen då?
Total motorrenovering, omlackering och uppservning! Har fått bilder på den skickad till mig i omgångar, den är som ny nu! De 2 killarna som kom upp + 3 kompisar till de totalrenoverade den på alla dess sätt. Nu är den snart 21 år gammal, har gått 21 000 mil och är i absoluta toppskick.
Så för mig var det absolut ingen hake alls, affären gick jättesmidigt, fick pengar i handen och killarna blev superglada över sitt nya "fynd".