saler fra amazonas...?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare laila fra norge
  • Startdatum Startdatum
L

laila fra norge

Er det noen som har erfaring med saler fra amazonas?
jeg står i disse dager og skal kjøpe meg sal fra amazonas, og lurer da på om noen har erfaringer av spesiellt jeanne d`arc isi eller birgitta isi?
Men svar gjerne om du har erfaring fra de andre også, godt å vite hva man skal se etter og kjenne etter...
jeg har en elisabeth isi her på prøve nå som er underbar mjuk, men jeg vil ha litt mer "prylar" på den...

Sv: saler fra amazonas...?

og gjerne med bilder av salene...

Jag har en sadel från Amazonas - Birgitta med läderbom. Jag vill göra dig uppmärksam på att det finns tre olika typer av stoppning. Mjuk, medel och hård och min upplevelse är att det påverkar även kammarvidden.

intressant! Jag har själv en jean darc med läderbom jag har provat en Elisabeth och den var mjukare i stoppningen och helt annorlunda i kammarvidden trots att det var samma storlek1 På vilket sätt tycker du att de var annorlunda?

Vad har du att säga om läderbom? Jag funderar på om jag ska ha det i nästa sadel, eller om jag ska ha en flexi bom. Skriv och berätta all info och erfarenhet du har om just läderbom. (passform, stabilitet, känsla, ja allt du har att säga om det)

Kan du skrive litt mer om stoppningen?
Jeg har bemerket meg at den elisabeth isi salen jeg har her på prøve nå er stoppningen veldig mjuk og lite stopp i den, ser mye mer behagelig ut...
Kan dere legge ut bilder på salene på hest også?
Jeg har mest lyst på jeanne d`arc isi, men det ser ut til at jeg må ha flexbom og ikke kan bruke lærbom, for hesten er lite muskelsatt, lærbommen i den salen jeg har her nå på prøve er så mjuk og god, men hesten liker det ikke så godt.
Hvilken erfaring har du av jeanne d`arc? den er vel mjukere pga lærbommen enn det jeg kommer til å få, for den med flebom har jeg sittet i og den var stenhård...

Dette ble en hærlig blanding av spørsmål til dere begge.

Med vennlig hilsen Laila.

Jag har en svart Jeanne D'Arc i läder med flexibom. Var den första kunden i Sverige ;) Har standardstoppningen tror jag för jag angav då inget. Första gången jag red i den upplevde jag den som lite hård att sitta i, men nu tycker jag den är helt underbar. Den fungerar väldigt bra på min häst också, hon har varit dräktig i år och jag kunde ha sadeln ända till åtta månader in i dräktigheten. Den blir bara bättre och bättre tycker jag ju mer jag rider i den. :)

Idak

har du bilder av den på hesteryggen?:)
Så den føles mjukere nå, er sååå i tvil om jeg tør bare kjøpe en sadel jeg følte så hard...:confused: men om det føles mjukere etter kort tid så...

Min sadel med jean darc med läderbom är åckså ganska hård i stoppningen, jag vet inte om man kan få den mjukare men man får bättre känsla i en sadel som är fastare i sätet jag har provridit även en jean darc med flexbom och den kändes ungefär lika hård däremot känner man hästens ryggrörelser lite bättre i en sadel med läderbom.
läderbomsadeln känns inte mindre stabil än en med flexbom.
Jag vet inte om sadeln känns mjukare eller om man vänjer sig med tiden men jag föredrar helt klart ett fast säte1
Hoppas ni blev lite klokare!

Min erfarenhet av läderbom är att min häst gillar den väldigt mycket, jag tror att den känns mer följsam för henne, men den kräver mer balans av mig som ryttare. Jag är nöjd med normalstoppning, efter att ha provat både löst och hårt stoppad sadel.

Hur tycker du stoppningen påverkar kammarvidden? Blir sadeln plattare med lösare stoppning? (och kanske passar bättre på häst med väldigt lite manke?) Fast å andra sidan kan ju sadeln hamna i framvikt om den kommer ner för mycket fram.
Berätta vilka skillnader du upplevt!

Precis. En löst stoppad kommer närmre manken.

Idak

har du bilder av den på hesteryggen?:)
Så den føles mjukere nå, er sååå i tvil om jeg tør bare kjøpe en sadel jeg følte så hard...:confused: men om det føles mjukere etter kort tid så...

Ingen superbra bild kanske:

20070210_Drangel1.JPG

tusen takk for svar og bilder.
Jeg har nå bestillt meg en Jeanne d`arc isi til hesten min, så nå venter jeg i spenning, det skulle ta 8-10uker, har bestilt i glatt brunt lær, uten sømmer i selve setet (det skulle være mykere), så det blir gøy å se hva som kommer...:D

Liknande trådar

Utrustning Har tenkt å kjøpe disse støvlene, men usikker på hvilken storlek jeg skal ta. Er det noen som har støvlene og kan si om de blir videre i...
Svar
4
· Visningar
211
Senast: MimmiNO
·
Ridning Usj, det kjennes virkelig ikke bra ut ridemessig om dagen. Bremsen er på, enda stall eier sier hun har ekstremt mye energi ved utslipp...
2
Svar
39
· Visningar
2 325
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: Freazer
·
Utrustning Har provridd en hest som er rund over ryggen. Jeg red i en dressursal, som ikke passet meg og jeg får stort sett alltid vondt i hoftene...
Svar
2
· Visningar
506
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama