Saknar han något?

Limelight

Trådstartare
Min ena häst har börjat ätit något fruktansvärt på staketstolparna, även de nya impregnerade. Börjat fundera på om det kan vara någon mineral/vitamin eller något annat han kan sakna?. Något tips?

Många gånger kan det vara tristess, som nu denna vecka för han har fått stått då tack vare att vi haft snöstorm typ hela veckan så inte gått och motionera, men han kan även få för sig att göra så när han är under träning.

Sv: Saknar han något?

Han är ett litet varmblod som körs och rids ute i skogen som hobby. Han får 14kg hö om dagen uppdelat på 4ggr.

Jag skulle tro att det snarare rör sig om sysselsättning än om brist av något slag. (utan att ha sett hästen och utan närmare information om utfodringen.)
Trä(d) ingår som en naturlig del i hästens diet, de går gärna och plockar i sig lite för att det är gott helt enkelt. Nu under vintern finns det inget gräs att plocka med och då hamnar staketstolparna gärna i skottlinjen... Trots att din häst får en rejäl grovfodergiva så vill de ju leta föda i stort sett hela tiden.

Det största bekymret är nog åtgången på staketstolpar. Kanske får de vara ifred om du kan erbjuda t.ex. halm ute?

Ah att ge halm ute var en riktigt bra idé, det ska jag testa på en gång med :idea:. Tack =)!.
Hoppas att det kan hjälpa lite iaf och hoppas även att snön ger sig så man kan fortsätta med träningen.

Det har alltså inget med brist av något att göra?.

Ah att ge halm ute var en riktigt bra idé, det ska jag testa på en gång med :idea:. Tack =)!.
Hoppas att det kan hjälpa lite iaf och hoppas även att snön ger sig så man kan fortsätta med träningen.

Det har alltså inget med brist av något att göra?.

Räkna inte för mycket med att det hjälper om hästen fått smak på stolpar ;)
Mina som har träd, buskar, kompisar och fri tillgång på grovfoder i hagen käkar ändå på stolpar. :angel:
Har inte lyckats klura ut om det är en eller flera som börjat med det ännu. Men problemet brukar dyka upp när vi får vintrar med mycket snö under längre perioder.

Räkna inte för mycket med att det hjälper om hästen fått smak på stolpar ;)
Mina som har träd, buskar, kompisar och fri tillgång på grovfoder i hagen käkar ändå på stolpar. :angel:
Har inte lyckats klura ut om det är en eller flera som börjat med det ännu. Men problemet brukar dyka upp när vi får vintrar med mycket snö under längre perioder.

Antar att det är så att börjar en hänger de andra på. Konstigt beteende iaf, speciellt dina som har allting till och med fri tillgång på grovfoder, men ändå tuggar på stolp :crazy:.

Nja, det är som sagt inte så konstigt eftersom de gärna knaprar i sig lite trä emellanåt. Trä(d) är gott.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 929
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 255
Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
794
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
729
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka