Sakna sin ägare

Alli112

Trådstartare
Hej, har ni varit med om nät ni köpt häst att hästen sedan saknat sin gamla ägare, isånafall hur såg ni det på hästen? Tacksam för svar, lite nyfiken! :)

Sv: Sakna sin ägare

Jag tror att om man köper en häst och flyttar den så har den såpass mycket nytt att tänka på med nya rutiner och nya människor och nya hästar etc att dom inte tänker på den gamla ägaren på det sättet. Dock tror jag lätt att dom känner igen och kan skina upp ifall den gamla ägaren kommer och hälsar på.

Detta är lite intressant, tycker jag:). Jag köpte nyss tillbaka min gamla häst. Jag hade häst honom i 7 år innan, sedan har han bott hos en annan i 2 år. Han verkade verkligen trivas bra där, men det märks tydligt att han blev väldigt glad att komma hem igen! Han började lysa upp igen och blir alltid lika glad när han ser en komma. Det är även nästan samma flock som när han åkte sånär som på en till ny häst och den hästen älskar han med. Dock tror jag inte att hästar står och saknar sina gamla ägare, men däremot kan de nog "få nytt liv" om de kommer hem igen:)

Har haft min häst länge, första åren stod vi kvar hos förra ägaren. Vid flytt var det inga problem madam var glad och trivdes. Efter kanske 5 år kom förra ägaren till stallet vi stod i och min häst blev helt till sig redan innan hon sett förra ägaren, kanske hade hört rösten. Så jag tror inte de saknar tidigare ägare men blir väldigt glada när de får träffa dem igen eller komma tillbaka till ett tidigare stall. Har också upplevt att hon blivit väldigt glad när hon träffat tidigare hästkompisar även om de aldrig gått i samma hage. Så visst kommer hästar ihåg alla de träffat men de lever i nuet och har de bra hästar och människor omkring sig och får den mat de behöver så gillar de läget.

Jag tror inte att hästar kan sakna så som människor gör. Jag tror inte att de kan tänka bakåt eller framåt men de minns saker när de ser/hör/luktar något som påminner om situationer de varit med om. Däremot mår de bra när de är trygga och de är trygga med människor de känner i miljöer de känner.

KL

Båda mina nya har varit helt trygga i sin nya miljö från dag 1, det har gått löjligt enkelt med bägge två, tror för övrigt som Görel att hästar inte tänker framåt eller bakåt utan i nuet.
Men visst känner gammeltanten jag har på foder tydligt igen sin matte när hon kommer och hälsar på, tror på välkända röster, kroppspråk och dofter i sådana fall :)

När min första storhäst fick besök av sina gamla ägare (uppfödarna) kände hon definitivt igen dem. Dock var det inte något glatt hälsande, hon gick och gömde sig med huvudet i bakre hörnet av boxen med rumpan mot boxdörren och även när jag gått in och satt på grimman var hon ytterst motvillig att vända sig om och kommunicerade ytterst tydligt att hon inte hade lust att prata med den ena av paret. Jag tror absolut inte att hon varit illa behandlad på något vis, det har det inte funnits några tecken på otrygghet eller så. Men det var ett definitivt igenkännande för hon har aldrig reagerat så mot någon annan varken före eller efter... :D

Men sakna... Det beror lite på vad man lägger i det ordet. Vi har ett sto som är uppvuxet på det ställe där vi har sommarbete. Det är ca 6 km från vinterstallet så vi har ridit dem däremellan. Första halvan av vägen är vi på väg hemifrån enligt henne, och andra halvan förstår hon vart hon är på väg och hon känner sig på väg hem igen (bara ett annat hem) och när hon sen får syn på sitt gamla hem så gnäggar hon, trots att det inte finns hästar där längre... Ingen av de andra i flocken beter sig på samma sätt trots att de betat där flera år nu, och hon beter sig inte så när vi tagit ut henne på en ridtur och kommer tillbaka utan bara när vi ridit dit henne eller till och med kört nåt år. Men är det saknad?

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
592
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka