Säkerhetsväst

J

JennyPettersson

Hej!

Har en liten fråga här... Rider du med säkerhetsväst?
Och vad har du för slags häst och vilken ridning utför du?
Skulle även vilja få några tips om vad man ska tänka på när man köper en ny säkerhetsväst. jag tycker detta är så svårt.

Jenny:)

moderator om tråden ligger fel flytta den gärna :)

Sv: Säkerhetsväst

Jag rider alltid med säkerhetsväst, även om min häst är lugn.:) Jag rider mest i skogen, på ett gärde eller på en ridbana. Hoppar gör jag också ibland, om 30-40 cm hinder räknas som hinder:D Ett tips är att prova västen flera gånger och röra på dig mycket. (gå, hoppa springa, låtsas rida, typ):laugh:

Rider aldirg med säkerhetsväst vilket är väldigt dåligt. Har gjort det innan men känner mig bara stel och det har blivit så att jag valt bort den.
Rider en d-ponny som varierar från att vara seg till het om vartannat, men snäll och skulle aldrig vara dum.
Köp en "riktig" väst, men dragkedja framme! Inga kardborreband som sitter på sidorna. Kardborren blir lätt dålig och dom brukar inte vilja forma sig.

Jag gör det inte, men tycker att jag borde... har en häst som är snäll men ouppfostrad så jag borde verkligen göra det eftersom det kan bli lite bråkigt ibland.

När jag var yngre red jag alltid med väst, oavsett vilken häst jag red. När jag skaffade egen häst för flera år sedan slutade jag med det...... lat som jag är. (är 17) Rider bara med väst om jag ska hoppa. Jag tycker att västen bara är irriterande, klumpig och ivägen och att jag rider mycket bättre utan den. Om du ska köpa en ny väst så tycker jag att du borde titta på sköldpadds-modellerna, de verkar följsamma och bra. Jag har en gammaldags heltäckande, därför ogillar jag den. Fast jag har hört att de skyddar bättre?

Som någon redan sagt så rör dig i västen och se till att den sitter fastklistrad mot din kropp, att den passar bra alltså. Inte för lång/kort/bred osv.

Är sköldpaddsmodellen ungefär som ett ryggskydd som används för motorcykel- och skidåkning?

Rider alltid med säkerhetsväst och senast i förrgår så kom den till nytta när jag satt upp på ebn unghäst för första gången under inridningen.

Har en Airowear Reiver Elite, Beta klass 3
untitled-818.bmp

Så ser den ut fast jag har en i svart-grå rutigt möster!

Hela västar är säkrast så helst inte med blixt-lås elr panelvästar. Endast karborre på sidor och vid axlar är då alltså bäst. Om en väst endast delas i två delar (när alla karborrar är uppknäppta) så är den en av de säkraste. Titta på västen ovn så ser ni att det är dubbel karbore så det håller, och den vblir inte dålig fast man har en massa hästhår i den!!

Senast ändrad:

Jag rider med säkerhetsväst ibland. Om jag ska hoppa eller rida ut. Jag har en lugn medryttarhäst som jag rider, men hon kan få för sig massa saker vid uteritten eller vid bommar (då hon är bomrädd) men i dressyren rider jag aldrig med väst för jag blir så stel.

Jag har en säkerhetsväst, dock dålig på att använda den.
Har en gammal jag hade innan när jag gick på ridskola. Sen har jag en nyare jag har när jag rider galopphästar. Dock är praktiken slut i galoppstallet så den lär inte användas där på ett tag.
Men ska försöka få med den ut till nya stallet nu när hästen flyttar och använda den flitigare.
Har en med sonna "paneler", super skön.

Har en liknande sån som visas på en bild här lite längre upp.
Grön/blårutig är den.
Sitter riktigt bra och är bekväm. Dock upplever jag att jag kan spänna mig lite i den ibland.

Är lite halvslarvig med att använda den. Använder vid hoppning och ibland vid annan ridning också. Nackdelen med säkerhetsvästar är ju att man blir så satans varm i dom. Det är mkt därför jag slarvar med min,framförallt under sommaren.

Har en 4årig halvblodskille, otroligt snäll och så, har dock åkt av ett par gånger och ett par av dom red jag utan väst. Fick lite ont i ryggen en av gångerna, medan jag den andra gången klarade mig med skrapsår på armbågen.

Använde alltid väst vid all ridning tidigare på min dponny, ett sto med mkt hett temperament. men sen växte jag ur västen och slutade därför rida med väst...

Tack för alla svar!

Nu har jag fått massor av tips och det tackar jag för.
Jag har själv ett varmblodssto hon är väldigt snäll och skulle aldrig göra illa någon medvetet men hon är mycket pigg, så när vi rider ut i skogen så känns det säkrast att ha väst, även om hästen inte manar att göra något så kan hon ju bli rädd.
Men jag har haft min väst nu kanske ett år men jag tycker att den låser mig i ridningen på något sätt och som någon skrev så blir man satans varm under.

Tack för svaren! Jenny

Är sköldpaddsmodellen ungefär som ett ryggskydd som används för motorcykel- och skidåkning?

Oj, det har jag ingen aning om XD Sköldpaddsmodellen jag menar ser ut ungefär som på länken nedan (vet dock inte om just den västen är bra, googlade och tog första bästa bild). Har själv aldrig ridit i en sån men tycker de verkar betydligt mer följsamma och bekvämare!

http://www.gnetagalten.se/images/00011/0/smidig-säkerhetsväst.jpg

Jag rider alltid med säkerhetsväst, min sköthäst är lugn och snäll men alla hästar kan ju bli rädda ibland och då kan man ju råka falla av. Ska även börja rida på ridskola en gång i veckan och där är hästarna lite busigare. ^^
Jag har en sån som svampbobbis länkade till, eller den ser liknande ut iaf.

Under de år jag ridit på ridskola har väst varit obligatoriskt så då har jag ridit med väst där.
Nu under sommaren har jag sommarponny och numera medryttarhäst. Då brukar jag vara lite slarvig med det..
Men alltid vid hoppning och oftast vid ute! Eftersom jag rider c-ponny är det ju inte allt för långt att ramla, och jag har en tendens att ramla på fötterna så ;)

Jag rider alltid med säkerhetsväst. Jag rider både heta nervpaket och lugna filbunkar, men för mig är västen lika självklar som hjälmen. Den kan ju inte skydda mot allt, men jag känner mig säkrare med den på.

Jag rider alltid med säkerhetsväst! Jag har blivit så himla nojjig (o lite rädd), så jag har den jämt. Eller i våras när jag red dressyrprogram så tog jag av mig den, men det kändes lite läskigt och "naket". Jag rider på ridskola och därmed många olika typer av hästar. Eftersom det har hänt en del incidenter så är jag glad att jag har den på mig. Har blivit nästan lika självklart som hjälm faktiskt, skulle kännas så dumt om jag trillar av o slår mig illa pga att jag inte har väst och hjälm på mig. Sen kan man ju aldrig skydda sig helt mot skador...

När jag rider på ridskolan så rider jag så gott som alltid med väst, och alltid på medryttarhästen också. Fast det är mest på grund av att det är en inte allt för liten chans att jag ramlar av :p
När jag rider andra privathästar som är "säkra" och islandshäst turer så har jag nästan aldrig väst. Fast när jag hoppar har jag alltid det ;)
Det är lite förvånande att de flesta på ridskolan rider utan väst, tycker jag. Det är ändå rätt många hästar som kan få för sig att vägra, stanna och bocka m.m. Har en känsla av att de tycker det är lite "coolt" eller va man ska säga :p

Senast ändrad:

Jag måste använda min säkerhetsväst(föräldrar ni vet...), men ibland händer det att jag råkar glömma den :p

Jag rider en sexåring som hittar på en del bus ibland. Inte för att jag ramlar av jätteofta, men brallar hästen mkt är det alltid bra att ha. Hoppning har jag alltid väst i, sam ft.

Jag tycker du ska leta efter en väst som är bekväm och som sitter bra.

Jag rider alltid med västen på. Det har blivit en vana, precis som med bälte i bilen, skulle jag hoppa upp utan känner jag mig nästan naken. Jag har en med "plattor".. men minns inte märket på den så här på rak arm.

Jag rider alltid med väst numera (jag fuskar väl nån gång ibland)
Har ett 12 årigt halvblod som i perioder är mer vild än tam :grin: men oftast är han jättefin att rida.
Honom tävlar jag hoppning med.
Sen rider jag ett nyligen inridet halvblod också och då är det ju lika bra att ta västen på för man behöver ju inte ha ihjäl sig på någon annas häst ;)
Har numera en sådan här väst
http://www.gnetagalten.se/images/000...sväst.jpg
Den är väldigt bekväm men RS västarna är ännu skönare (men betydligt dyrare)

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
703
Senast: iNHALE
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
265
Senast: Emma-pemma
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama