säkerhetsväst

Psykskaft

Trådstartare
har kommit fram till att jag ska skaffa mej en säkerhetsväst, men jag undrar vad det finns för olika bra och smidiga västar. vill ju inte sitta med en sån tung och klumpig ridskoleväst i 8 mil och längre.
så snälla hjälp mej att hitta nått bra märke! :confused:

Sv: säkerhetsväst

ja jag vet ingen..men jag spannar här..då jag också letar efter en säkerhetsväst..
Men jag har hört att en säkerhetsväst kan även göra mer skada än nytta..är det så? Har hört att kanten vid revbenen kan göra så att man bryter dem om man ramlar på sidan..?
Jag har aldrig ridit i en säkerhetsväst, och när jag bröt nyckelbenet förra året, så sa läkaren att en säkerhetsväst inte hade hjälpt..
Är den till för att skydda ryggen, hur är den byggd för att göra det?
Vilket märke är att rekomendera?
stay :cool:

okej, tack för tippset, den verkade bra. såg en del som red i dom på Nybyggeritten i helgen, dom såg faktsikt bekväma ut:P

Jag har Kefly Zippa utan axelskydd betaklass3 när jag rider. Tycker att den är väldigt bekväm, hyfsat bra luftgenomsläpp, man kokar inte i den. Jag rider dock inte distans.

www.kefly.se

Jag har en super skön, väldigt lätt, säkerhetsväst från Ingdams.
Rider alltid med den, och red nu i helgen, 2x80km (nybyggetritten) och har inga problem med skav eller liknande, man märker knappt att man har den...rekommenderar den starkt!

www.ingdams.com

Den heter Ride lite

Fast den från Ingdams verkar väldigt mkt dyrare än den jag har. De är väldigt lika. Min kostar ca 2000:-

Ok, men den jag har och rekommenderar, Ride lite, kostar bara 1898:-.
Så det är ju inte så dyrt....,deras andra västar är lite dyrare, för dom har mer inriktning på fälttävlan.

ang pris Ja just kollade på den översta.

Tittade lite på säkerhetskraven på västarna.

Racesafes RS 2000 har Beta level 3
Ridelite vet det sjutton, står en massa drabbel på sidan men inget om vilken nivå just den västen faktiskt har. Esprit uppfyller ju beta level 3.
Kan va bra att kolla sånt med.
Tycker att säkerhetsväst vore krav på distansen även om det händer få olyckor. Iallafall för de under 18 år. Kan även tycka att licensen ( där det ingår försäkring) kunde vara billigare för de som har väst.

Jo jag vet att dom är lite luddiga när det gäller att skriva ut vilken level dom har, vid respektive väst, men om du klickar på säkerhetsstandard så hittar du vilken level det är på alla västarna dom har m.m.

Håller med om att det borde finnas bestämmelser för säkerhetsvästar även i distansen, det är ju ingen helt ofarligsport.

Jag måste verkligen skaffa en nu, mer än nånsin. Kunde verkligen ha behövt den igår när jag trilla av och landade på ryggen :I

Jag har en shire all rounder klass 3. Den kostade mig ca 700kr och jag kan varmt rekommendera den! Visserligen rider jag inte distans, men jag har funderat på att börja med det och jag skulle defenitivt använda min säkerhetsväst. Den känns lite klumpig just när man sitter upp men den formar sig snart efter kroppen. Jag brukar ta på mig min innan jag sadlar så att den hinner bli "varm" tills jag ska sitta upp.
Jag har haft min i snart två år och vill inte rida utan den.
Tycker den är lika viktig som hjälmen!

MVH Lillan :) ;)

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: iNHALE
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
858
Senast: Takire
·
Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
351
Senast: Ponylove
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
593
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka