Säga upp hundförsäkringen....

Lovisaleonora

Trådstartare
Många gånger har jag funderat på var brytpunkten går för hästförsäkring. Nu har vi inga av hästarna i någon dyr försäkring, men däremot kostar hundarna (två st rottweilers) rätt rejält i försäkring. Vi har dem i liv och veterinärvård.

Finns det några andra aspekter än liv och veterinärvård att ta hänsyn till när man funderar på att säga upp hundförsäkringen? Ansvarsförsäkring etc går på hemförsäkringen.

Vårt sparkonto täcker gott och väl de olyckor som hundarna kan råka ut för, så skydd har vi ändå.

Någon som har tankar kring detta?
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Jag resonerar väl så att sparpengarna vill jag använda till roligare saker än vetrinärvård.
Sen tänker jag att när hon är hos hundvakt etc. är det skönt för dem och mig att veta att försäkringen finns.
Jag vill vara säker på att kunna betala för ev. operationer, och skulle något hända så sparkontot är tömt vill jag inte behöva fata fel beslut för att jag inte har råd med vård till hunden om olyckan är framme just då.

Du kan inte byta bolag och därmed sänka premien?
Vad kostar hundarna i försäkring om man får fråga?
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Vi har haft hund sedan jag var liten. Jag har aldrig varit med och utnyttjat veterinär- eller livförsäkring på en hund. Trots att vi haft drabbade raser tidigare (bulldog, bullterrier).

Vi kommer sannolikt inte att behandla någon hund för mer pengar än vad vi sparar in på ett år genom att säga upp försäkringen. Inga stora ingrepp på dem alltså.

Det vi lagt pengar på har varit sådant som inte täcks av försäkringen, då hade det varit rätt listigt att kunna ta av sin egen försäkringsfond till detta...
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Men det är ju just det där...

Den kan bli påkörd.

Den kan bryta ett ben.

Den kan.......osv

Sen får man väl räkna på om man har råd att strunta i försäkringen eller ej. Men man kan ge sig tusan på att händer det någon så är det på julaftonskväll:D Och därmed kostar det skjortan.

Jag betalar ca 2-3000/år just nu (kommer inte ihåg vilket:D), med bra villkor, liv och max vet-vård+ rehab ingår och något mer.
Det känns mycket när räkningen kommer, men är ju en piss i havet om något händer.

Du får fundera, finns inget rätt eller fel så länge du har garanterat råd med vård om något händer.
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Vi kommer att ta bort en hund som bryter ett ben. Men det gör vi även med försäkring. Likadant med buköppning.

Det där med "garanterat råd med vård om något händer" gäller inte i vårt hushåll, det är inte pengarna det är frågan om, det är den etiska värderingen i hur mycket man ska reparera ett djur...
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Riktigt så menade jag det som du tolkade det.

Min gamla hund blev stel efter en olycka, och behövde rehab.
Vi var och simmade 1-2 ggr i veckan, och detta gick på försäkringen.
Jag tyckte det var jätteskönt att kunna ägna mig åt rehaben utan att leva på tonfisk på burk och knäckebröd.
Men det var ju jag, och min ekonomi var sämre då.

Inte 17 menade jag att man ska hålla liv i hunden oavsett skador, men all vet-vård är dyr. Sen om det handlar om sår, röntgen eller återbesök eller akuta matförgiftningar på lördagkväll spelar inte så stor roll.

Men jag vill inte tvingas avliva en hund för att jag inte har råd att behandla. Det innebär inte att jag skulle behandla vad som helst.
Även små skador kan kosta skjortan.
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Vår tik fick komplikationer när hon skulle valpa. Vi hade henne inte försäkrad och jag vill lova att det sved i plånboken.

Hon var för gammal att försäkra så därför har vi inte gjort det efteråt heller. Däremot valpen som nu blir sex har jag petat in på veterinärvård. Vet att det lätt kan bli en livmoderborttagning och då är det ganska gott att slippa betala själv. Vi har ingen dyr veterinärvårdsförsäkring utan betalar ca 950 per år.
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Det kommer aldrig att komma till den gräns där vi tvingas avliva en hund p g a ekonomi. Då hade jag inte haft djur ö h t.

Hittills har vi som sagt aldrig kommit över självriskgränsen, men vi har mycket kompetent hjälp till väldigt bra pris (en kanonklinik för häst och smådjur) därför blir även rätt vidlyftiga undersökningar billiga.

Jag har precis sagt upp bägge hundarnas försäkring btw.
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Har man råd så är det väl inga problem.
Däremot så förstår jag inte riktigt varför man "garanterat skulle avliva" istället för laga benbrott eller buköppning.
Min tik behövde buköppnas, det läkte rätt fort och fullständigt besvärsfritt.
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Min hund fick ett litet sår på hornhinnan, det gick på närmre 6000 kr.
Det behöver inte vara stora skador för att pengarna ska rinna iväg.
Tack vare försäkringen blev det inte så dyrt för mig.

Jag har haft otur med min hund och varit tvungen att utnyttja försäkringen flera gånger.
Visst funderar man i tankebanorna... "om jag sparar pengarna istället", men ärligt talat så är det ju lätt att de försvinner på annat.
Jag tycker att det är okej att betala de 217 kr i månaden och veta att jag alltid har råd att ta honom till veterinär.

Jag har inte ekonomi att behandla honom utan försäkringen.
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Vi betalar strax över 1000 kr/månad för hundarna. Det blir 12000 kr på ett år. Och inga problem att öronmärka pengarna till det de ska gå till.
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Vi har hundarna på ett sådant sätt att det är ohållbart att ha en konvalcent längre tider.

Vi har kastrerat tiken och det var nog gränsen för vad konvalcens det blir i det här hushållet.
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Jag är nog trög men jag förstod inte vad du menade med att ni inte kan ha konvalecens på hundarna? *bara nyfiken*
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

fast ett par veckors konvalicens måste rimligtvis vara lättare än att köpa nu valp?
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Vi betalar strax över 1000 kr/månad för hundarna. Det blir 12000 kr på ett år. Och inga problem att öronmärka pengarna till det de ska gå till.

Skojar du?? :eek: Jag har betalat ungefär 6000 kr per år för FYRA hundar (Ag**ia) okej att jag har uppfödarrabatt men så dyrt som 6000 kr per hund har jag aldrig hört talas om!
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Rottweiler, agria och försäkrade max i allt så ligger det på den kostnaden.
Då täcker det nästan allting tex rehabiltering, medecin osv
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Vi betalar strax över 1000 kr/månad för hundarna. Det blir 12000 kr på ett år.
Precis som Zoya är jag helt chockad!
Vad har ni för bolag??

Jag har en chihuahua och en Jack Russell, båda tikar. JRT är försäkrad upp över öronen och hennes försäkring kostar mej inte ens 1000:- om året!
Chihuahuan är lite dyrare, men det är för att hon har avelsextra på sin försäkring. Den kostar ca 1500:- på ett år.

Mina är försäkrade hos Sveland.
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Vi betalar strax över 1000 kr/månad för hundarna. Det blir 12000 kr på ett år. Och inga problem att öronmärka pengarna till det de ska gå till.

Oj jäklar vad dyrt :eek: Jag har 2 st stora hundar och betalar bara runt 500-600 kr/månad och då ingår i princip allt, rehab, receptbelagda mediciner, veterinärresor för max 1000 kr/behandlingstillfälle, medicinskt foder och schampo om vet. har ordinerat det.
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Vi jobbar på ett sånt sätt och har har dessutom hundarna ute, det är ohållbart att ha dem instängda som konvalcenter. De är vana vid att gå på lösdrift.

Vi köper heller inga valpar utan tar omplaceringshundar.
 
Sv: Säga upp hundförsäkringen....

Agria, rottweiler och försäkrad till max i allt som går ungefär.
Jag har samma försäkring....
Har nämligen haft en hund som var uppe och surrade vid maxgränen på sin försäkring två gånger + att det som verkligen grävde hål i fickorna på mig var alla resor till vetrinär och medecinen. Varje resa kostade ngr hundra kronor.(Och då var inte förlorad arbetsinkomst inräknad) Och vi åkte ofta.
Jag hade kunnat köpa mig en hel flock nya hundar för de pengar jag la ut på henne. Men jag ångrar mig inte.
Därför kör jag med "både livrem och hängslen" på rottisens försäkring. Men hade jag haft en rejäl biffert så hade jag bara haft basvetrinärvård.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 100
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 198
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp