sällskap till en kontrollfrek

lovehorses

Trådstartare
vet inte om detta är rätt tråd men jag chansar.

Jag sitter i ett litet lyxdilemma så att säga,tänkte höraom någon kan ge olika vinklar utan att tracka ner på en.

Jag har en väldigt speciell häst. Hon är svår att beskriva med några ord. Men hon är ett riktigt kontrollfreak, en enmans häst och en riktigt bitch.:D
För ca 1 år sedan hade jag henne i ett eget litet stall med en kompis och hon trivdes, det var bara jag som var där. förutom om jag va bortrest eller liknande.

För ett år sedan byggde jag ett eget, större stall närmare mitt hus. Planen var att ha inhyrningar och ha min häst med. planen lät bra. Få lite extra pengar och samtidigt få hjälp medn utfodringar.
Nu den sista tiden har jag märkt att hon har surnat till rejält.speciellt över julen när det var en som vanligtvis inte tar stallet mycket som tog fler turer. Hon har blivit duktigt sur.

Hon trivs vad jag märker med sin hagkompis och stallmiljön. Det som jag är fundersam över är när hon är sådant kontrollfreak och något förstörs i rutinerna så blir hon surare.
Om sedan en ny häst ska komma och en annan flyttar och de blir rulians som det brukar bli i inackorderings stall. Att det stressar henne mycket.

Sista dagarna har jag nu funderat på om man skulle skaffa en häst till för just henne. att hhon skulle få en trygg häst som är där hela tiden och sen kanske hyra ut sista boxen, (tre boxars stall),Kanske hon sku bli lugnare och gladare då. Inbillar jag mig.

Men sen är det ju frågan kommer jag att hinna/orka/ekonomiskt med två hästar?!?!
Vet att det blir dubbelt, har haft två hästar tidigare, vet vad det handlar om. Det som grubblar mig mest är tiden och pengar. Men samtidigt skulle min häst må bättre av en fast punkt och veta att den stannar kvar så vill man ju få henne att må bättre,

Nu blev det ett jättelångt inlägg, hoppas någon vänlig skäl kan svara och ge bra synpunkter.
 
Sv: sällskap till en kontrollfrek

Jag har lite svårt över att man "förmänskligar" hästar men självklart är vissa hästar mer känsliga mot andra.

Men om du märkt att hästen blivit sur nu och att det är nån i stallet som vanligtvis inte är där så skulle jag först tippa på att det är den personen och hästen som inte klickar.

Sedan blir jag lite fundersam också när du (och andra) skriver att hästen har gått bra ihop med en häst tidigare och nu funderar du på att skaffa EN häst till din häst osv....

Glöm inte att tänka på den andra hästen också, hur kul DEN tycker det är att gå med din häst....


lycka till
 
Sv: sällskap till en kontrollfrek

En häst har inte känslan sur utan din häst är en osäker individ som inte heller är ett kontrollfreak utan blir mycket osäker när rutiner ändras, om du slutar tänka på att din häst är sur och ett kontrollfreak kommer hästen bli tryggare! Just nu för du över dina ideer till din häst som då tyvärr blir ännu mer förvirrad av dina signaler!

Träna din häst att bli mer trygg i sig själv för det är där det brister och det blir bara svårare och krångligare för er båda om du fortsätter behandla henne som du gör nu!

Har ett annat exempel som slutade i att en persons häst fick gå ensam, pga att hästen tyckte hon var så vacker att hon inte ville ha konkurens av en annan häst i sin hage:cool:, det var ägaren som tyckte det och förde över sina konstiga ideer till sin häst som till slut inte kunde gå med andra hästar!

Så vill du ju inte att det ska bli, att bara du kan ta hand om hästen, det blir ju bara besvärligt i längden!

Mitt tips är att se hästen som den känsliga och osäkra individ hon är och hjälpa henne med detta, hon blir osäker om rutiner ändras, då tränar du på det osv!

Lycka till, alla hästar kan rehabiliteras och man gör det på deras villkor och med respekt!:laugh:
 
Sv: sällskap till en kontrollfrek

Ston är ston och hästar är hästar! Vad menar jag med det? Jo, ston är mer "öppna" än valacker överlag och visar mer känslor, på gott och ont. Hästar är hästar? Jo, hästar är rutindjur! De mår bäst av att komma in- och ut vid samma tider, få mat vid samma tider och helst bli hanterade på samma sätt varje dag. Ston är sedan oftast enmanshästar och din hjälpreda i stallet får helt enkelt finna sig i att hon inte är din hästs stora kärlek.. för det är ju du!

Om du nu har haft någon som hjälper dig i stallet är det ju självklart att rutinerna rubbas men det är helt klart inget din häst mår direkt dåligt av. Hon visar bara sitt missnöje just för stunden.. Vad jag förstår så är det du som har hand om stallet i övrigt? Detta gällde bara de senaste dagarna? Då lär nog ditt sto snart vara tillbaka i sitt gamla vanliga "jag" igen.

Om du känner att ditt sto blir orolig när den andra hästen lämnar hagen t ex så varför inte skaffa en liten sällskapsponny som alltid finns där för dessa två hästarna? Då blir ingen lämnad själv, varken din eller den andra hästen. Jag har själv en minishettis som sällskap. Hästar är ju flockdjur.. men visst, hästar kan vänja sig vid att gå ensamma men det är inget jag tycker är naturligt och bra för en häst. Har man möjlighet så varför inte skaffa en liten ponny? Men då får du räkna med ett par hundra till i månaden i kostnader samt lite tid för pyssel och gos.
 
Sv: sällskap till en kontrollfrek

Sista dagarna har jag nu funderat på om man skulle skaffa en häst till för just henne. att hhon skulle få en trygg häst som är där hela tiden och sen kanske hyra ut sista boxen, (tre boxars stall),Kanske hon sku bli lugnare och gladare då. Inbillar jag mig.

Ska hon få följa me då titta på hästar å välja ut en själv då:angel:
Nämen allvarligt. Och om denna trygga sällskapsponny inte funkar? Om det visar sig att dom inte är ense? Ska du testa ponny efter ponny tills din madam är nöjd? Och vad händer med dom nobbade ponnysarna?

Men sen är det ju frågan kommer jag att hinna/orka/ekonomiskt med två hästar?!?!
Vet att det blir dubbelt, har haft två hästar tidigare, vet vad det handlar om. Det som grubblar mig mest är tiden och pengar. Men samtidigt skulle min häst må bättre av en fast punkt och veta att den stannar kvar så vill man ju få henne att må bättre,

Men hur bra mår din häst sen när du inte har samma tid för henne å inte råd å köpa mat?
 
Sv: sällskap till en kontrollfrek

Vad negativ du låter? Det är väl inget konstigt i att en osäker häst blir mer osäker om den får nya kompisar hipp som happ och att det dessutom är andra människor som hanterar den mycket mer helt plötsligt.

Hästar ÄR rutindjur, jag tror "mellanstallen" är svårast generellt eftersom det inte är rutin på att det är olika människor/hästar hela tiden men samtidigt inte heller samma häst/människa hela tiden.
 
Sv: sällskap till en kontrollfrek

Om sedan en ny häst ska komma och en annan flyttar och de blir rulians som det brukar bli i inackorderings stall. Att det stressar henne mycket.
Jag förstår problemet. Min häst är också lite av ett kontrollfreak när det gäller flocken, han uppskattar inte denna ruljans på hästar som det brukar bli i vissa stall där det kommer och går hästar i hans flock hela tiden. Vissa hästar blir stressade av det. Därav väljer jag stall där flocken och folket är mera stabila, där det inte flyttas mycket.
Sista dagarna har jag nu funderat på om man skulle skaffa en häst till för just henne. att hhon skulle få en trygg häst som är där hela tiden och sen kanske hyra ut sista boxen, (tre boxars stall),Kanske hon sku bli lugnare och gladare då. Inbillar jag mig.
Är det meningen då att denna tredje hästen ska gå ensam? För annars blir det nog lite samma sak som innan tyvärr med det här att det kommer och går hästar.
 
Sv: sällskap till en kontrollfrek

Ska hon få följa me då titta på hästar å välja ut en själv då:angel:
Nämen allvarligt. Och om denna trygga sällskapsponny inte funkar? Om det visar sig att dom inte är ense? Ska du testa ponny efter ponny tills din madam är nöjd? Och vad händer med dom nobbade ponnysarna?
Så extremt svårt är det faktiskt inte att hitta en häst som matchar ens egen häst, förhoppningsvis vet man vad för typ av personlighet som ens häst har, även ifall det nu inte går att veta exakt. Dessutom går det ju också att se hur det går, fungerar det inte så fungerar det inte och det finns många som tillåter att hästen lämnas tillbaka om den inte trivs eller om det är något problem. Det behöver varken vara svårt eller omöjligt.
Men hur bra mår din häst sen när du inte har samma tid för henne å inte råd å köpa mat?
Så bara för att någon oroar sig för pengarna så betyder det att det inte kommer finnas pengar till mat? Och bara för att någon oroar sig för att tiden kanske inte räcker till så betyder det automatiskt att det går ut över hästarna?

Så behöver det knappast vara, jag oroar mig ständigt över pengarna men det är ingenting som min häst märker av det minsta. Det är ju jag som får lida för den biten.
 
Sv: sällskap till en kontrollfrek

kl

Jag är realist.

Citerat från TS
Men sen är det ju frågan kommer jag att hinna/orka/ekonomiskt med två hästar?!?!
Vet att det blir dubbelt, har haft två hästar tidigare, vet vad det handlar om. Det som grubblar mig mest är tiden och pengar.


Låter dte stabilt?
 
Sv: sällskap till en kontrollfrek

Ja? Som jag skrev, ingenting av det är något som behöver gå ut över hästarna. Detsamma som när jag köpte min häst, jag lever alltid på marginalen, jag oroar mig alltid över pengarna, dock är det aldrig någonting som kommer att gå ut över hästen.

Stabilt eller inte, behöver ändå inte gå ut över hästarna.
 
Sv: sällskap till en kontrollfrek

Öh, alltså ekonomin har jäkligt stort inflytande över hästeriet.

Alla bör, nä, faktiskt ska ha en buffert för sina djur. Det kan gälla plötsliga kostnader för veterinärvård, massage, ny sadel, etc etc.

Då går det väl inte leva på marginal:crazy:

det är ju jätte psykiskt påfrestande att inte veta hurvida man ska klara av nästa månad eller inte.
Tycker därför TS bör tänka sig för en och två ggr innan ytterligare en häst kommer in i bilden.
Särskild med tanke på trygghetskraven TS har på den nye.
Inte alltid lätt å hitta rätt å det kan ju bli en kostsam historia att byta runt. (vet. besiktningar, transportering etc)
 
Sv: sällskap till en kontrollfrek

Öh, alltså ekonomin har jäkligt stort inflytande över hästeriet.

Alla bör, nä, faktiskt ska ha en buffert för sina djur. Det kan gälla plötsliga kostnader för veterinärvård, massage, ny sadel, etc etc.

Då går det väl inte leva på marginal:crazy:
Det går faktiskt utmärkt att leva på marginalen även med djur. Är det någon som drabbas så är det jag som ägare och inte djuren. Jag får dra in på saker, jag får leva fattigt, jag får ändra om min livsstil och anpassa mig efter djuren.
Man måste inte ha en enorm hög buffert med stora marginaler och vara väldigt rik för att kunna ha djur.

Tänka sig, min häst har både utprovad sadel, får regelbunden massage och får ordentligt träning för en bra tränare. Detta trots att jag lever otroligt mycket marginellt och unnar sällan mig själv något. Det är den livsstilen jag har valt. Jag anser att hästen är värd att leva fattigt för.
det är ju jätte psykiskt påfrestande att inte veta hurvida man ska klara av nästa månad eller inte.
Det där är faktiskt inte någonting som du kan avgöra om någon annan klarar eller inte. Du kan inte veta vad som är psykiskt påfrestande och inte för någon annan. För att det är det för dig så betyder det inte att det är det för en annan. Och som sagt, det är ingen som skrivit att eventuell pengakris skulle gå ut över hästarna, du vet inte vad Ts tex är beredd att ge upp för att ge djuren vad dom behöver. Nu vet ju inte jag det heller men jag förutsätter iallafall inte att Ts skulle strunta i djuren för att unna sig själv saker och ting.
Särskild med tanke på trygghetskraven TS har på den nye.
Inte alltid lätt å hitta rätt å det kan ju bli en kostsam historia att byta runt. (vet. besiktningar, transportering etc)
Trygghetskraven är vad jag fattar det som att det inte är en ruljans på hästar i stallet, att hästen har en flock eller kompis som är bestående och inte ändrar på sig för ofta. Det är långt ifrån omöjligt eller svårt att hitta en kompis som fungerar till en relativt vanlig häst som kan hästspråk och som vet hur det är att gå med andra hästar.

Och jag tror mycket väl TS är medveten om vad transporter och besiktningar och eventuella skador kostar, tror inte Ts fick sin första häst igår direkt. Man måste inte dumförklara folk.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
862
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 725
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp