sälja tävlingsrätten på ridhäst?

ameo

Trådstartare
Moderator
Skulle DU kunna tänka dig att köpa "tävlingsrätten" i stället för att köpa hela hästen? Inom travet förekommer detta förfarande, men jag har aldrig hört talas om det inom ridsporten.

För mig som uppfödare finns ju ofta ett intresse att kunna avla vidare på de avkommor jag får efter mina avelsston och jag tänker då och då tanken att det hade varit så himla bra om man kunnat sälja tävlingsrätten.
Min tanke är då att jag säljer "allt utom avelsrätten" till någon, för en betydligt lägre summa än om jag sålt hela hästen. Köparen disponerar sin del av hästen fritt under ett visst antal år (t.ex tills hästen är 14-15 år) och har rätt att göra i princip vad den vill med hästen (inkl att sälja den vidare), utom att betäcka den och få ett eget föl. Min avsikt är att inte alls lägga mig i vad köparen gör, även om jag givetvis kommer vara intresserad av vad som händer med hästen.
Tanken är att hästen då sen ska komma hem till mig när den har tävlat klart (vid överenskommen ålder) eller om den skulle skadas och behöver längre vila.

Eftersom detta inte är aktuellt för dagen så har jag inga detaljer planerade utan detta är endast översiktliga funderingar.
Och jag undrar om det alls skulle finnas något intresse bland ridhästfolk för en liknande uppgörelse?
vad är din reflexion?
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Jag har haft hund på det viset och jag skulle inte vara intresserad av en sån deal på ngt djur igen
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Varför inte?
Hur funkade det med hunden? De har ju inte lika långt aktivt liv som en häst, varken till avel eller tävling. Berätta gärna! (rätt argument kan ju få mig att släppa tanken....)
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

För mig skulle det inte vara intressant.

En travhäst är ju "förbrukad" som tävlingshäst senast vid 10-11 år på grund av åldersgränsen, och då har den många år på sig att vara i avel.

Men om jag utbildar en dressyrhäst så vill jag ju rida och tävla den fram till 20-årsåldern, inte lämna iväg den till avel när den går som bäst.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Tänker mig att det skulle kännas som en såpass stor inskränkning i hästägandet att jag skulle undvika att köpa häst på det viset. Vill inte känna att jag måste lämna bort hästen när den når en viss ålder eller så.

Däremot skulle jag kunna ha intresse av att ha fortsatt kontakt med uppfödaren om denne vill ta föl på ett ev sto. Men att det i så fall blir mer på mina, som köpares, villkor. Att jag skulle kunna låna ut hästen en säsong om hon blir skadad och skulle passa bättre som mamma än ridhäst en period, eller kanske om det passar bra in i Mitt liv, t.ex. om jag skulle skaffa barn, börja jobba/plugga 200% en period, får för mig att bygga hus eller vad som helst och inte har tid och ork att rida just då. Eller sälja tillbaka hästen när jag ev byter till yngre förmåga. Men att det i så fall blir på köparens villkor.

Fast det är väl i och för sig inte helt ovanligt att man gör så om jag förstått det rätt?
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Fodervärdsavtal på hund innebär att man istället för betala med pengar, betalar valpen med att uppfödaren får ta max 2 kullar på tiken.

Finns även ett "delfoderavtal" där man betalar halva priset och den andra halvan genom att uppfödaren tar en valpkull.

Kullarna ska vara tagna innan tiken är 5 år.

Möjligen skulle man kunna skriva något sådant, att hela/eller del av köpesumman betalas med ett föl eller flera föl
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Nja, det skulle bli svårigheter rent juridiskt om köparen även ska ha rätt och möjlighet att sälja vidare. Så den biten skulle jag stryka från de saker köparen ska kunna göra.

Jag har aldrig hört talas om fenomenet (men har å andra sidan ingen som helst insyn i travsporten) men blir oerhört nyfiken på hur man löst det juridiskt. För strikt sett går ju inte äganderätten att dela på det viset. Antingen äger uppfödaren eller så äger ryttaren. Så det måste röra sig om någon form av betalning för att få tävla hästen utan att (del av) äganderätten övergår till ryttaren. Eller så har de löst det genom att de blir samägare till hästen och att samäganderättslagen därmed blir tillämplig. Men jag ser så många fallgropar, juridiskt sett, även med det förfarandet. Så jag blir som sagt oerhört nyfiken på hur de löst det hela rent juridiskt. Om det bara är tävlingsrätten de erhåller och således ingen ägarandel i hästen så har jag lättare för att förstå det. Den stora skillnaden mellan travsporten och ridsporten är väl dock att det inom travsporten finns möjlighet att faktiskt tjäna pengar på hästen under tävlingsperioden. Inom ridsporten är det ju tom på högsta nivå svårt att tjäna något.

Att en tävlingsryttare skulle tycka det var fördelaktigt att köpa tävlingshästar billigt och, om det var möjligt, få de befogenheter som vanligtvis följer med äganderätt, dvs inte riskera att hästen säljs osv, tycker jag är givet. Å andra sidan så får de aldrig tillbaka pengarna genom att sälja hästen vidare (om man nu mot all förmodan inte skulle lyckas hitta en form för att göra även det möjligt, men det har jag svårt att se. Det kräver ju att även nya köparen är villig till att följa avtalet. Men är den det så föreligger ju inget hinder). Det blir därför enbart en avgift för att få lov att tävla hästen. Och det får ju toppryttarna redan idag gratis, men med risken för att hästen säljs när det går som bäst. Så jag är tveksam till hur många som trots allt skulle vara intresserade när det kommer till kritan. Hade det gått att tjäna pengar på tävlandet, så som med travhästar, tror jag dock att intresset hade varit stort.

Bland hobbyryttarna tror jag däremot att intresset alltid kommer att vara väldigt svagt. De flesta av oss skulle nog ha svårt att tänka sig att bara äga/ha hästen ett antal år och därefter vara tvungen att lämna tillbaka den. Och att dessutom inte få pengarna tillbaka när man lämnar tillbaka gör ju att man inte har något kapital att ta med sig när man ska köpa nästa häst. Så nej, jag tror intresset där skulle vara svagt.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

För mig låter det alldelles underbart!!!! Om man är tävlingsryttare och lever för att tävla så är det ju fantastiskt att med gott samvete kunna skicka hem hästen när man tävlat klart till någon som man vet bryr sig om den!!!!
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Fodervärdsavtal på hund innebär att man istället för betala med pengar, betalar valpen med att uppfödaren får ta max 2 kullar på tiken.

Finns även ett "delfoderavtal" där man betalar halva priset och den andra halvan genom att uppfödaren tar en valpkull.

Kullarna ska vara tagna innan tiken är 5 år.

Möjligen skulle man kunna skriva något sådant, att hela/eller del av köpesumman betalas med ett föl eller flera föl
Skillnaden, som jag ser det, är att med hunden ska du an ställa den till förfogande ganska direkt.
Med hästen, så som jag tänker mig, så disponerar du den helt fritt i kanske 10-12 år innan du ens behöver fundera på att hästen ska tillbaka till uppfödaren.
Skulle det dessutom visa sig att hästen är något alldeles exceptionellt bra så kanske avelsbiten kan vänta yterligare något år eller att man till och med gör en embryotransfer för att hästen ska få fortsätta sin tävlingskarriär.

Att en tävlingsryttare skulle tycka det var fördelaktigt att köpa tävlingshästar billigt och, om det var möjligt, få de befogenheter som vanligtvis följer med äganderätt, dvs inte riskera att hästen säljs osv, tycker jag är givet..
Jag har faktiskt haft en häst som var så bra att det fanns elitryttare som kunnat tänka sig att ha den, men då krävde denne att jag antingen skulle efterskänka delägarskap (just för garantin att hästen blir kvar där och att ryttaren får något för sitt jobb om hästen säljs) eller betala full månadskostnad (vilket min ekonomi som då nybliven mamma på föräldrapenning inte tillät). Det blev inget av det just då....
Men det är just det där med garantin för ryttaren att hästen blir kvar där utan att jag lägger mig i, som jag är ute efter.
Tanken är ju inte heller att sälja för stora pengar, utan det skulle kunna vara en ganska symbolisk summa - som ändå ger både mig som säljare och den som köper tävlingsrätten någon form av trygghet.
För mig låter det alldelles underbart!!!! Om man är tävlingsryttare och lever för att tävla så är det ju fantastiskt att med gott samvete kunna skicka hem hästen när man tävlat klart till någon som man vet bryr sig om den!!!!
Jag hoppas kanske att i framtiden kunna hitta någon som resonerar som du gör här... :D (men så vet jag ju också att du har ett förflutet inom travsporten och jag tror att man tänker annorlunda där)

Med tanke på att många anser att hästar börjar bli gamla när de är 10-12 år, så tänkte jag att 14-15 år kanske kan vara en bra gräns för återlämnande. (jag själv tycker ju att ålder bara är en siffra, men det är en helt annan sak.)
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Att det funkar med travhästar är ju för att man kan tjäna pengar på dom på ett annat sätt än vad man kan med ridhästar. Ja och som någon redan påpekat så är ju tävlingskarriären inte så lång för en travhäst som för en ridhäst. Risken för uppfödaren av ett sto är ju helt klart att när ryttaren "äntligen" är färdig så är stoet för gammalt för att fungera i aveln om man ska göra samma sak med en ridhäst.

Jag tror att när det handlar om ridhästar så är det enklare att antingen ta de föl man vill själv innan man säljer d v s när stoet är ungt eller behålla ägandet och betala alt lämna på foder till en ryttare som tävlar den.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Att det funkar med travhästar är ju för att man kan tjäna pengar på dom på ett annat sätt än vad man kan med ridhästar. Ja och som någon redan påpekat så är ju tävlingskarriären inte så lång för en travhäst som för en ridhäst. Risken för uppfödaren av ett sto är ju helt klart att när ryttaren "äntligen" är färdig så är stoet för gammalt för att fungera i aveln om man ska göra samma sak med en ridhäst.
Det är därför jag har tänkt att man bör sätta ett slutdatum, när hästen ska ha tävlat klart
Och risken att hästen skulle vara för gammal för avel då får man ju ta.
Jag tror att när det handlar om ridhästar så är det enklare att antingen ta de föl man vill själv innan man säljer d v s när stoet är ungt eller behålla ägandet och betala alt lämna på foder till en ryttare som tävlar den.
Nackdelen som fodervärd är att hästägaren i princip när som helst kan säga upp avtalet och ta hem hästen (efter överenskommen uppsägningstid etc). Det är väl den biten jag tänkte att "sälja tävlingsrätten" skulle få bort, så att ryttaren kan känna sig säker på att få behålla hästen och OM ryttaren inte trivs med hästen kan tävlingsrätten säljas vidare till någon annan, med tydlig information om avtalet som ingåtts från början.
Jag har ju inte tänkt att det ska handla om någon särskilt stor summa, långt ifrån vad hästen skulle kosta i inköp.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Fast det finns ju inget som hindrar att man skriver ett foderavtal på X antal år och om ryttaren vill känna sig säker på att inte bli utnyttjad lägga in ersättningsklausul om ägaren säger upp det i förtid eller säljer hästen.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Om du tänkt dig att få ut hästen till en bra ryttare kan du glömma det, det går inte ens att få en bra ryttare att rida en riktigt bra häst gratis utan just som du själv fick erfara får du antingen betala månadskostnad eller ge dem del i hästen för att de överhuvudtaget skall vara intresserade, del i hästen är också bara intressant för dem i de fall det är aktuellt med en försäljning i slutänden så att de vet att de kan få in pengar den vägen så småningom alltså inget de är intresserade av om det är ett sto som skall hem för avel sedan.

Du kommer aldrig hitta någon som är beredd att betala bara för att få ha och tävla hästen, du skall vara glad om du hittar någon hyfsat duktig yngre förmåga på väg upp som saknar resurser som kan tänka sig att stå för kostnaderna för hästen mot att de får en tävlingshäst att förfoga över.

Ingen redan etablerad ryttare rider andras hästar gratis än mindre betalar för att göra det.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Om du tänkt dig att få ut hästen till en bra ryttare kan du glömma det
Jag har inga som helst planer på att få ut häst till elitryttare på något sätt.
Min tanke var att det kunde vara ett sätt för en "medelbra" ryttare att på ett billigt sätt få en tävlingshäst att disponera under hela dess tävlingskarriär. Alltså i stället för att köpa en häst för fullpris.
Man kan också se det som att hästen säljs till 90% och att de 10% jag har kvar enbart används i form av rätten att använda hästen i avel när den tävlat klart.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Tänker mig att det skulle kännas som en såpass stor inskränkning i hästägandet att jag skulle undvika att köpa häst på det viset. Vill inte känna att jag måste lämna bort hästen när den når en viss ålder eller så.

Däremot skulle jag kunna ha intresse av att ha fortsatt kontakt med uppfödaren om denne vill ta föl på ett ev sto. Men att det i så fall blir mer på mina, som köpares, villkor. Att jag skulle kunna låna ut hästen en säsong om hon blir skadad och skulle passa bättre som mamma än ridhäst en period, eller kanske om det passar bra in i Mitt liv, t.ex. om jag skulle skaffa barn, börja jobba/plugga 200% en period, får för mig att bygga hus eller vad som helst och inte har tid och ork att rida just då. Eller sälja tillbaka hästen när jag ev byter till yngre förmåga. Men att det i så fall blir på köparens villkor.

Fast det är väl i och för sig inte helt ovanligt att man gör så om jag förstått det rätt?

Lite så tänker jag med. Skulle min arabs uppfödare ha möjlighet och lust att avla på henne någon säsong skulle jag tycka att det var jätteroligt. Just precis nu skulle det även passa riktigt bra i mitt liv att låna ut henne till detta och bli av med lite kostnader runt henne.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Jag tror det kan bli en massa problem, som man inte kan avtala bort i ett kontrakt.

Inom travet säljs inte tävlingsrätterna på det viset, utan de leasas ut, mot att man får % av insprungna pengar.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Men vad är det tävlingsryttaren köper?

En rätt att betala för hästen under x antal år och under den tiden tävla. Därefter tillbaka till uppfödare/ursprunglig ägare för avel.

Är inte detta egentligen som ett fodervärdsavtal, med ett slutdatum då hästen skall åter. Om än överlåtbart fodervärdsavtal?
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Men vad är det tävlingsryttaren köper?

En rätt att betala för hästen under x antal år och under den tiden tävla. Därefter tillbaka till uppfödare/ursprunglig ägare för avel.

Är inte detta egentligen som ett fodervärdsavtal, med ett slutdatum då hästen skall åter. Om än överlåtbart fodervärdsavtal?
nämnt ovan:
Man kan också se det som att hästen säljs till 90% och att de 10% jag har kvar enbart används i form av rätten att använda hästen i avel när den tävlat klart.

Det finns ju uppenbarligen en hel massa människor som vill äga hästen de tävlar på. (även där finns ju en risk för värdeminskning = att man förlorar pengar) Och många som plötsligt står med färdigtävlade hästar som de inte vet var de ska göra av.
Det jag tänker mig är att man helt enkelt redan från början vet var hästen ska ta vägen när den har tävlat klart.

Jo, man kanske kan se det som ett fodervärdsavtal men som inte går att säga upp och där man fritt kan sälja sin nyttjanderätt.

Det är mycket möjligt att detta inte är någon bra idé. Men jag tycker det är intressant att vädra tankarna.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Det behöver inte vara elitryttare för att de inte skall rida gratis, jag har svårt att tro att du är ute efter en ryttare som tragglar runt på 1m el 110 hela hästens liv där kan du kanske hitta någon som kan tänka sig att stå för hästens kostnader för de vet att de inte kan meritera en häst.
I dag när det är dyrt att tävla tänker de flesta ekonomiskt. Är du duktig nog att plocka upp yngre förmågor så tävlar de flesta upp dem i klasserna tävlar några år och säljer sen dem dyrt som läromästare för att börja om med en ny yngre förmåga. Att betala pengar för att få lov att tävla någons annan häst utan en enda möjlighet att få tillbaka någonting av alla de pengar som plöjs ner i hästen under åren säger sig själv är minst sagt ointressant för de flesta. Den enda som är en vinnare är ju uppfödaren som får betalt för att någon annan skall meritera deras sto innan det sätts i avel något andra uppfödare får betala för att få gjort.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Det behöver inte vara elitryttare för att de inte skall rida gratis, jag har svårt att tro att du är ute efter en ryttare som tragglar runt på 1m el 110 hela hästens liv där kan du kanske hitta någon som kan tänka sig att stå för hästens kostnader för de vet att de inte kan meritera en häst.
I dag när det är dyrt att tävla tänker de flesta ekonomiskt. Är du duktig nog att plocka upp yngre förmågor så tävlar de flesta upp dem i klasserna tävlar några år och säljer sen dem dyrt som läromästare för att börja om med en ny yngre förmåga. Att betala pengar för att få lov att tävla någons annan häst utan en enda möjlighet att få tillbaka någonting av alla de pengar som plöjs ner i hästen under åren säger sig själv är minst sagt ointressant för de flesta. Den enda som är en vinnare är ju uppfödaren som får betalt för att någon annan skall meritera deras sto innan det sätts i avel något andra uppfödare får betala för att få gjort.
Man kan välja att se svårigheter eller möjligheter...

Långt ifrån alla tävlar för att tjäna något på det. Man kan lika gärna tävla för sitt eget höga nöjes skull. Att vara talangfull ryttare innebär dessutom inte nödvändigtvis att man har mycket pengar att köpa häst för.
OM man då får möjlighet att köpa 90% av en häst (allt utom rätten att utnyttja dess livmoder senare i livet) för kanske 10 % av dess egentliga värde, så kan det vara en möjlighet för en mindre bemedlad talangfull ryttare att få tillgång till en bättre häst än den kanske hade haft råd att köpa rakt av.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 979
Senast: Liten
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp