Sälja häst

Sv: Sälja häst

Men du har ju fått svar på din fråga.

Lobelia skrev:
Det du minimum ska skriva är att du äger hästen tillls dess full betalning erlagts och sätta ett slutdatum.

Skriv för guds skull tydligt hur ni gör med äganderätten, med andra ord. Du bör definitivt se till att du har äganderätten tills dess att vartenda öre finns på ditt konto.

Risken är ju, precis som de tidigare påpekat, att du antingen blir stående utan vare sig pengar eller häst i slutändan - eller får hämta hem en eventuellt skadad häst då det inte kommer någon betalning. Även om man ogärna målar fan på väggen och du känner att hemmet är "perfekt", så finns ju risken att hästen gör sig illa första dagen i hagen. Jag lägger mig inte i vem du säljer din häst till - det är upp till dig och jag har ingen aning om vem människan är - men ett gott råd är att köparen tar ett lån av en bank istället för en kredit hos dig.
 
Sv: Sälja häst

Vis av erfarenhet säger jag bara: gör det inte! Svensk lag säger nämnligen att om hon har betalt handpenning så har hon äganderätten och kan sälja hästen vidare utan att betala dig. Att behålla passet är ingen säkerhet, det finns okunniga köpare som köper hästar utan pass.
Jag drog en liknande historia genom tingsrätten, och blev både pank, frustrerad och utmattad på kuppen.

Du får tyvärr inte baara åka och hämta hästen om den inte betalas, då räknas det som hemfridsbrott. :banghead:

Så du skall absolut se till att hästen är betald innan den lämnar gården. Sen hur hon lånar ihop pengarna är hennes sak.

Hur tänker svensk lag då ? Med tanke på att jag VANN ett mål där köparen betalat handpenningen och aldrig fick resterande pengar.. Iom att hon då inte (enl mej) fullföljde affären så hävde jag köpet... Betalade tillbaka handpenningen (godwill) , då stämde hon mej men som sagt förlorade i Tingsrätten... Nu tog det ju 2 år innan jag hade hästen hemma igen då hon gömde hästen men det är en helt annan historia...
 
Sv: Sälja häst

Säger av erfarenhet: Låt inte hästen lämna stallplanen förrän den är betald.
 
Sv: Sälja häst

Jodå, jag fick en del av pengarna till slut, men det tog nästan två år och det blev så dyrt i slutändan att jag nästan kunde skänkt bort hästen i stället.

Jag vet inte hur svensk lag tänker, men den juristfirma jag anlitade informerade mig om att iom att hon hade erlagt handpenning så kunde hon sälja hästen i sin tur.

Nu vill ju inte TS veta hur illa det kan gå, så det är nog ingen idé att diskutera det vidare.
 
Sv: Sälja häst

Ja du ska skriva dit att du har rätt till återtag av häst om inte betalning sker på den och den dagen.

Skriv dit hur hästen ska lämnas tillbaka osv. Gör en kreditupplysning på företaget om hästen ska ingå i företaget annars gör en kreditupplysning på personen. Skulle företaget komma på obestånd har du en oprioriterad fordran på företaget och hästen ingår i företagets tillgångar.

Om du bara vill bli av med hästen skriv ett ordentligt fodervärdskontrakt på si och så många månader där ni kan komma överrens om ett köpepris om det blir aktuellt vid försäljning...

Kul att du hittat drömhemmet för din häst iallafall!
 
Sv: Sälja häst

B
Jag ska sälja en häst och har hittat en perfekt köpare. Hon har ledig plats i sitt stall from den 25/10 men kan inte betala förrän hon fått en eller fler av sina nuvarande såld. Hon har dock spekulanter på bägge.

Hon sa förslag att man kan sätta ett sista betalningsdatum.
Vad är problemet för henne att betala för stallplatsen trots att hästen inte kommit hem än? Otroligt dumt att lämna bort en häst som inte är betald.
 
Sv: Sälja häst

Det är nog HÄSTEN hon inte kan betala för (köpa) förrän hennes egen är såld. Hon har inte pengar. Stallplats däremot har hon efter den 25/10
 
Sv: Sälja häst

Hur ska ett datum kunna skrivas in i kontraktet om betalningen är beroende på när köparen får en annan av sina hästar såld ?
 
Sv: Sälja häst

Ännu värre: köparen säljer sina hästar på avbetalning - när ska TS få sina pengar? När alla hästarna är slutbetalda? Tänk om hon väljer att lämna avbetalning på 4 år?!

Eller tilltänkta köparen strular med betalning, inga pengar kommer till TS köpare - vad händer då?
 
Sv: Sälja häst

Det kommer att bli jättesvårt med det avtal du vill få till. Är hästen väldigt dyr? Har du råd att förlora pengarna? Om inte - sälj inte hästen på dessa villkor.

Alternativ kan vara fodervärdskontrakt med förköpsrätt till det pris ni kommer övrens om idag. Annars får väl köparen helt enkelt låna pengar. Om denne inte kan låna pengar, betyder det att köparen inte är kreditvärdig. Då är det ju en gigantisk risk för dig!
 
Sv: Sälja häst

Fast snacka om rörigt ? Och om hästen då skadar sig under den tiden tex ? Lär komma hem direkt igen osv ...

För min del, som köpare, fungerade det fint. Säljarna ville inte släppa iväg hästen utan vidare utan ville att jag skulle ha en provperiod om tre månader först. Jag betalade 10% av köpesumman i hyra varje månad, och det stod klart och tydligt i kontraktet vem som skulle stå för försäkring, veterinärvård osv.
Jag kan tillägga att köpesumman inte var mer än 15000 kronor.
 
Sv: Sälja häst

Jag köpte min häst på avbetalning eller vad man ska kalla det. Det gick såpass snabbt med veterinärbesiktning, slutgiltligt beslut och att ägaren snällt körde hem hästen att jag helt enkelt inte hunnit få loss pengarna. De fick handpennig vid accept och resten ett par dagar efter hästen kommit hem till mig. Jag vet inte om jag vågat lämna iväg en häst så men säljaren fick sina pengar enligt planerna. Jag erbjöd mig att betala halva direkt men säljaren avböjde och tyckte de kunde få allt på en gång.

Det finns säkert massor av affärer som går bra, men i TS fall så ser jag inte bara en varningsflagg utan ett rött skynke.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja häst

Passet i sig är ingen värdehandling, och det ska ALLTID följa hästen (utom vid ridturer, annars alltid).

Ägarbeviset är däremot en värdehandling.

Bara för att jag är nyfiken, jag har hört att ett kvitto står över ägarbevis?
 
Sv: Sälja häst

Det är ju det som är problemet. Skriver hon inte något datum då hon kan kräva att något händer är det svårt som privat person att få igenom sin rätt när den andra redan har besittningsrätten av varan...

Det kan vara svårt ändå för henne, därför föreslog jag fodervärdskontrakt- då hon behåller äganderätten fram tills hästen är betald även där med tidsbegränsning...
 
Sv: Sälja häst

Man kan som sagt skriva in ett ägarförbeåll i kontraktet. Att hämta hem hästen utan lov är svårt oavsett om hästen är obetald eller bara på foder ( enligt gällande kontrakt).
 
Sv: Sälja häst

Sälj till någon annan som har pengar, eller be människan ta ett lån!! .. tvekar du kan du bara söka runt på alla X-antal oändliga trådar här om vilka problem du kan få.

Kan inte annat än hålla med!

TS: Varför ska du agera bank åt köparen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 732
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 639
Senast: Vitavi
·
Ekonomi & Juridik Jag ska nu för första gången sälja en av mina hästar. Pga gammal skada som köparen känner till säljs han billigt. Jag vill skriva in i...
2
Svar
22
· Visningar
3 056
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp