Sälja häst till Norge?

Corneliamagnusson

Trådstartare
Det är så att vi har köpare till vår ponny från Norge och jag undrar om de någon som har sålt häst till Norge innan som skulle kunna berätta lite hur de går till!
Hur funkar de med tullavgiften och moms? Går de att få billigare på något sätt?
Vår ponny är värd ganska mycket och summan på momsen blir väldigt hög, finns det någon lösning på de?
Tacksam för all hjälp!
 
Om det blir tull eller inte beror på vad det är för häst, avelsdjur har oftast ingen tull. Men är det en valack så är det ju garanterat inget avelsdjur.
När det gäller moms så är det norsk moms och om säljaren är redovisningsskyldig för moms i Sverige kan man sälja på exportfaktura. Som innebär att man säljer utan svensk moms och använder den norska importanmälan i bokföringen som bevis på att norsk moms betalats.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 144
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 119
Senast: mamman
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 222
Senast: L(i)FE
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 139
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp