Sälja häst med bibehållen avelsrätt?

Fast där håller inte ASVH med dig, de har gjort en studie där de klart hittat ett samband mellan ett bra tre-årstest och framtida tävlingskarriär

Ville bara tillägga att studien är gjort av en doktorand på SLU och är vetenskapligt granskad :)

Då är det ju intressant att veta vad doktoranden menar med "bra tävlingskarriär".

Mig veterligen torde det vara samma som inom travet, att 1 av 10000 Elitston/Grandprixston i hoppning/dressyr producerar högst en avkomma som uppnår samma klass eller bättre.

Faktum är ju (i alla fall inom travet) så hoppar talangen gärna över elitstoets avkommer för att sedan återkomma hos avkommorna hos ett av elitstoets stoföl.

Fast menar man att 125 hoppning/msvB Dressyr (något som alla hästar torde vara kapabla till med rätt ryttare/träning) är lika med bra avelsgrunnlag så gärna för mig.
 
Senast ändrad:
Eftersom uppfödaren, i det här fallet, har valt att ha stoet till salu skulle jag faktiskt utgå ifrån att uppfödaren medvetet har valt bort att spara detta sto till avel. Det finns en gräns för hur många ston man kan betäcka, särskilt i dagens läge, och om uppfödaren har valt andra ston att betäcka i år och sälja detta stoet så har jag oerhört svårt att tro att försäljning med betäckningsrätt skulle vara intressant.
Varför inte köpa den och betäcka själv om du tycker den ska vara i avel?
Annars är det ingen som hänger någon som låter bli att betäcka även om stoet är bra. Låt den vara tävlingshäst istället!
 
Fast menar man att 125 hoppning/msvB Dressyr (något som alla hästar torde vara kapabla till med rätt ryttare/träning) är lika med bra avelsgrunnlag så gärna för mig.

I en grå forntid när jag började formas i hästsammanhang var det en allmänt känd sanning att varje kamel kunde klara LA dressyr/hopp med hyggligt resultat. Allt annat berodde på ryttaren.

Idag håller vi en högre standard på hästarna och det borde nog vara något högre ribba för den genomsnittliga HÄSTEN. Ryttaren däremot verkar ha gått i motsatt riktning, vilket givetvis påverkar det breda hästunderlaget. I alla fall dess resultat.

Jag tycker det är en god idé att få ett välbedömt sto betäckt tidigt, för att sedan ta karriären på tävlingsbanorna. När hållbarhet och prestation är bevisad är det tid att gå tillbaka till avelsboxen. Blir första försöket mediokert, finns det ju en uppsjö hobbyryttare som kan tänka sig köpa även en genomsnittlig hobbyhäst.
 
Jag diskuterade detta när jag sålde mitt sto, jag hade önskan att ha kvar avelsrätt men köparna vågade inte, pga risk för komplikationer, vilket jag förstod till fullo. Sålde utan avelsrätt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska köpa en hanvalp från en skk ansluten uppfödare. Jag har bra kontakt med denne och eftersom jag väldigt gärna vill ställa ut och...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: MalinM
·
Ekonomi & Juridik Skulle DU kunna tänka dig att köpa "tävlingsrätten" i stället för att köpa hela hästen? Inom travet förekommer detta förfarande, men jag...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 339
Senast: ameo
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 267
Senast: Sammet
·
Ekonomi & Juridik Som några av er säkert läst i tidigare inlägg så funderar jag på att lägga om vår verksamhet. Vi håller på med uppfödning och...
Svar
5
· Visningar
1 437
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp