Säker hage/eltråd

Sv: Säker hage/eltråd

Har kommit ett nytt staket tydligen.
Asdyrt men ingen risk för skador. Som gummislanor som är böjliga typ.

De hade en bild på hemsidan där en bil voltat genom stakete, som var oskadat efteråt.

Sparkar hästen är slanorna mjuka. Fastna torde vara omöjligt.

Priset för att hägna in motsvarande en paddock låg på 15000, på extrapris. Så tyvärr lär inte många ha råd att hägna in nån större yta.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Vad kan man söka på för att hitta dom?
Låter intressant även om det kanske inte är försvarbart att hägna in x-antal hektar.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Det såg intressant ut! Men som du skriver är det nog lite för dyrt för att hägna in större ytor med, om man nu inte skulle vara miljonär :D
 
Sv: Säker hage/eltråd

Det hade varit intressant att få klämma och känna på det. Det ser ut som ett brett band bara, men jag antar att bilderna inte riktigt visar hur det ser ut på riktigt.

Är jag blind eller var hittar ni priserna på det?
Franska elbandet är ju inte direkt gratis det heller. :p
 
Sv: Säker hage/eltråd

Vi har bruna franska elband uppsatta 1992, de är som nya än idag. 40 mm översta o undre 20 mm. Dyrt ja, men billigt på sikt. En o annan fölunge har sprängt den undre 20 mm men aldrig någon skada.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Vi har bruna franska elband uppsatta 1992, de är som nya än idag. 40 mm översta o undre 20 mm. Dyrt ja, men billigt på sikt. En o annan fölunge har sprängt den undre 20 mm men aldrig någon skada.

Då beror det nog lite på vart man bor, vi hade franska band förrut men de höll inte många år tyvärr.
Men här får vi mkt snö så hur vi än gjorde blev de skeva och fula av snöns tyngd + att elen inte går fram ordentligt när det är massor av snö på.
Å det är inte riktigt rimligt att springa runt de stora hagarna och dra bort snö i tid och otid..

Men i Skåne har ni nog inte samma problem? :)

Numera har vi 2-3mm tjock tråd med låg brottstyrka och det har fungerat felfritt hittils och det har gått av de få ggr hästarna gått igenom :)
 
Sv: Säker hage/eltråd

Och jag säger tänk om och tänk annorlunda. Jag tycker att eltråd passar sig högst upp på ett trästaket för att hindra hästarna från att äta trät. Men inte någon annanstans och speciellt inte runt unghästar.

Upp med trästaket eller annat solitt (tex plast eller betong). Och sen en eltråd högst upp.

Såhär ska det se ut:
fencing1.jpg

Den allvarligaste staketskadan jag har haft under mina över 30 år med hästar var på ett trästaket. Ett kanonfint rejält byggt helt felfritt trästaket tyvärr var staketet starkare än hästen som kickade och hamnade med ett bakben igenom staketet och sedan hysteriskt försökte få tillbaka benet och kickade och kickade och tuggade och tuggade upp allt som fanns längst benet, tack och lov befann jag mig nära så jag fick kasta mig in bland bakbenen med livet som insatts och lyckas få tag i benet och vräka det uppåt så att hästen kom loss, jag kan säga att det var ingen vacker syn det var ett skroddat ben utan någonting kvar från bakknäet ner till hoven det tog över ett år innan den hästen var ridbar igen. Ca ett år efter den var igång igen så sprängde samma häst sin kota på samma ben efter ett helt normalt språng på ett hinder veterinärerna tror att där har varit någon form av skada som inte upptäckts så att det var ett ökat tryck i kotan, det small som i metall när det hände. Jag blir inte allt för förvånad om det kan härledas till när hon fastnade i trästaketet. Så trästaket är långt ifrån enbart positivt.

Överhuvudtaget så är jag numera av uppfattningen att staket skall gå sönder om hästarna hamnar i dem, värre kanske om man har hästar tätt inpå större vägar men då hade jag faktiskt haft dubbla staket.

De enda elstaket jag släpper mina hästar på är platta elband de är de enda som alltid går sönder, nu använder vi alltid elband av dålig kvalitet just av anledningen att de skall gå sönder om en häst hamnar i staketet, man får bara ha noggrannare koll på dem och byta ut dem då och då (bor i skåne så vinden är ju inte snäll mot dem). Överst har vi ett 4 cm band under det 2 cm band tom ett föl drar lätt av 2 cm banden, 2 cm banden är fixerade spända ett varv i ringisolatorer på varje stolpe vilket gör att de smäller av direkt och aldrig kan dras ut till någonting som kan snurras in i. Hellre lös häst om de av någon anledning hamnar i staketet än häst som sitter fast och skadas av staketen.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Vi har en hel del som redan är plaststaket. Ridbanan och de allra närmaste hagarna, två stycker modell större rasthage. Jag tycker att det blir lite plottrigt med för mycket plaststaket? Iaf när det rör sig om relativt små hagar.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Jag har elrep överst och elband underst, av en anledning. Banden går av om någon fastnar i dom. Jag byter hellre elband oftare än har trasiga hästar. Stolpen däremot ska vara av trä. Samma sak där. Dom går av. Metallstolpar blir som knivar.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Jag har eltråd, 3 mm. Strimlar plastpåsar och sätter på så syns det bra. Syns även bra om man sätter 3 trådar med 1 dm mellan högst upp.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Här hos oss kan vi inte ha breda band, inte för att det snöar utan för att det blåser...! nära havet och öppen mark. En nybyggd gård i närheten satte upp sådana, tog inte många veckor innan det låg på backen långa bitar p.g.a. vinden...

Trästaket är snyggt iaf och det är ingen risk för att dom inte ser staketet : P Vitt plast är också snyggt, men som Carla säger så blir det lätt plottrigt.. Vi har flera varianter hos oss, både trästaket och plaststaket och plaststolpar med eltråd och trästolpar med eltråd. Inget rep och inga band iaf.
 
Sv: Säker hage/eltråd

*kl*

Jag har nu bestämt hur jag ska ska stängsla in hagarna här hemma (tror jag) Tryckimpregnerade 6 cm stolp varvat med 8-10 cm som vi fått. Tre rader bruna 20 mm band ( super från Nordpost) på 60,95 och 130 cm höjd.
Åsikter?
Hur stor skillnad tror ni det är på 12,5 och 20 mm när det gäller vind och snökänslighet?
 
Sv: Säker hage/eltråd

Plåttrigt? Ja kanske, men jag tror inte man bryr sig om att det är plåttrigt om det räddar livet på ens häst en dag. :)
 
Sv: Säker hage/eltråd

Har man staketen i raka linjer så ser det inte plottrigt ut, finns i fler färger än vit. Svart till exemple, då upplever inte jag det som lika plottrigt. Rekommenderar också plaststaketen, dom gånger en häst har lagt sin tyngd mot dom har slanorna hakat ur.
 
Sv: Säker hage/eltråd

I ett stall där jag hade ponnyn tidigare så hade vi en som blev helt tokig och skulle in till de andra hästarna,
började klättra som en idot på staketet. A-staket med el "invävt" i slanorna. Den åkte på några rejäla stötar och gav upp.
Det enda som hände var att en slana hoppade ur sitt fäste och fick en liten buckla. Var bara att stänga av elen och trycka in slanan igen.

Stallet jag står i nu har plaststaket de också, där var det ett sto som plöjde rakt igenom staketet, med lite besvär och elstötar, men helt utan skråmor.

Svart eller brunt platsstaket är faktiskt ganska snyggt! Blir ju inte fult som trästaket heller.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Jag har en fråga angående ståltråd.
Det finns galvad järntråd, aluminiumtråd, rostfri stängseltråd mm
Om man som jag nu (troligen ;) bestämt mej för ståltråd. Vilken av alla dessa ska man då välja?
Vi har trästaket som grund och vill ha tråd också.

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Säker hage/eltråd

Vi har trästolp och 20 mm band. Det har alltid gått av vid behov och trots att vi har en som tidigare var helt hopplös på att gå genom staketet så har hon aldrig skadat sig eller fastnat.
Vi har 50 mm också på ett par småhagar men det är sämre vad gäller snö och naturligtvis starkare om någon skulle fastna så vi planerar att sätta 20 mm där också nästa vända.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Vi har också trästaket, med smala elband (10-15 mm, minns inte riktigt). Jag är väldigt nöjd, staketet belastas inte i onödan eftersom det är el i trådarna och dessa är så smala att de går av om hästarna fastnar (i alla fall hittills). En av mina hästar rullade sig för nära staketet en gång och fastnade. Eftersom brädorna är spikade på stolparnas utsidor gav dessa vika när hästen försökte ta sig upp, elbanden gick också av. En annan fördel med att ha brädorna på stolparnas utsida är att det blir en naturlig och passlig distans till elbanden.

Kan bidra med en lite dålig staketbild, men ni ser idén i alla fall;)

Sommar2012090.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Vilket staket är det absolut säkraste när det gäller att gå av? Har en häst som sparkar mot hästarna i hagen bredvid, främst med...
Svar
10
· Visningar
2 206
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp