Säker hage/eltråd

Carla

Trådstartare
Jag har en häst som fastnade i eltråden i januari och snorde åt tråden runt båda bak så hårt att hon kapade sträcksenan.

Nu sitter jag och tänker på hur man skulle kunna förebygga sådana skador, så det inte sker igen. Jag är härligt skeptisk till att någonsin släppa ut henne i hagen igen ;) Tråden blev lika vass som en kniv och skar sig hela vägen in till benet när hon fastnade i den. Den gick inte av övht utan man fick skära loss henne.
Detta var givetvis en olycka och olyckor händer alltid, men det borde finnas utrustning som minskar risken.

Är breda elband bättre?
Ståltråd?
Staket istället för trästolp + tråd?

Dela gärna med er av erfarenheter och tankar! Min häst ska nog inte ut i hagen på några månader, men någon dag ska hon förhoppningsvis det.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Ingen som har några funderingar?

De här franska elbanden man ser lite varstans? Någon som har erfarenhet av de? Hur fungerar såna här skarvhylsor?
 
Sv: Säker hage/eltråd

Det allra bästa är att ha ordentlig ström i staketen, så hästarna inte går in i dom.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Jag har hylsor längs tråden som skär av repet om det blir belastning. Nu kommer jag dock inte på vad dom heter. Men finns att köpa lite varstans.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Jag har elrep och massor av skarvhylsor, speciellt vid hörnen i hagen. Skarvhylsorna jag har trär man in ändarna från varsitt håll och klämmer ihop med en typ rörtång. Jag klämmer bara så pass att det sitter, inte mer. Om de springer igenom så släpper det:). Jag har alltså av tråden lite här och där så inga långa trådsträckor bildas. En gång har pållan i panik sprängt tråden mitt framför ögonen på mig(trots bra drag i elen, är det panik så bryr hon sig inte). Tråden släppte precis som den skulle:)

Jag köper de i min närmsta ridsportsbutik men har även beställt från BMS produkter förr. Senast betalade jag 95 kr för 10 st. Billig livförsäkring tycker jag.


/ Mvh Qosack som är allergisk mot knutar på tråden.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Jag har galvad järntråd, tycker det är säkrare eftersom den inte trasslar på samma sätt. Har flertalet dåliga erfarenheter av elrep men inga av ståltråd, inga skador trots att att hästarna har sprungit emot tråden vid några tillfällen.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Franska elbanden som är breda och fästes med en anordning? som gör att de släpper om någon skulle fastna. De är nog det bästa jag har varit med om. När någon sprungit emot eller fastnat med benet ( har sett både och ) så har det släppt. Inga skador. Dyra, kanske men hållbart och säkert. Snyggt också:)
Finns att läsa om på gilo.se
 
Senast ändrad:
Sv: Säker hage/eltråd

Har du verkligen eltråd? Det brukar vara elrep som hästarna skadar sig på när de springer igenom. Breda elband är inte heller bra ur den aspekten.

Det bästa är faktiskt eltråd - om du kollar vilken draghållfasthet de har så ligger den väl under 100 kg medan du nästan kan hänga upp en mindre häst i elrep eller elband. Vill du ha bättre synlighet kan du använda smala elband och spänna dem ordentligt så de går av om hästen går igenom (kolla dragfastheten eller använd skarvar som släpper/skär vid högre tryck).
 
Sv: Säker hage/eltråd

Givetvis är det bästa att ha ström i staketen, vilket vi också hade. Nu var det inte en fråga om hon gick in i tråden eller inte, utan vilken typ av elstängsel som är säkrast och som går av när hästen trasslar in sig.
 
Sv: Säker hage/eltråd

De franska elbanden är jag sugen på!
Jag läste någonstans att någon hade valt att ha synliga bra elband överst och de sämsta tunna elbanden hon kunde hitta längst ner för att garantera att de skulle gå av.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Har du verkligen eltråd? Det brukar vara elrep som hästarna skadar sig på när de springer igenom. Breda elband är inte heller bra ur den aspekten.

Det bästa är faktiskt eltråd - om du kollar vilken draghållfasthet de har så ligger den väl under 100 kg medan du nästan kan hänga upp en mindre häst i elrep eller elband. Vill du ha bättre synlighet kan du använda smala elband och spänna dem ordentligt så de går av om hästen går igenom (kolla dragfastheten eller använd skarvar som släpper/skär vid högre tryck).

Hon sprang inte igenom, hon kom på något vis över understa tråden med båda bakbenen, fick panik, fastnade och virade in sig tre varv. Det var så otroligt mycket snö i vintras så antagligen var understa tråden lite för låg.

Vad är skillnaden mellan tråd och rep? Understa tråden, som hon fastnade i, är en vit/svart tråd max 5mm tjock, antagligen tunnare.

Varför är inte breda elband bra menar du?

Menar du då de tunna eltrådarna? De kan jag tycka att de nästan är osynliga för de är så tunna. Erfarenhet av detta?



Tillägg:
Vid lite undersökning är det nog elrep vi har.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Ja, om den är så tjock så är det elrep, eltråden är som du säger nästan osynlig bara 2-3 mm tjock. Vi har den med bäst ledningsförmåga från Granngården, den är vit med en svart liten tråd i. Jag har tänkt att försöka hitta någon undersökning hur djur (häst, älg och rådjur) ser färger för att kunna välja vilken tråd som är bäst (Jag har nämligen för mig att jag hört att de inte ser vitt särskilt bra. Däremot lär iaf rådjuren se svart bra ^^) men svartvit verkar funka.

Hästarna har iaf inga problem med vår tråd, de går aldrig i närheten ens. Vi brukar iofs leda dem runt hagen, ett varv åt båda hållen innan vi släpper dem i ny hage, sedan vet de ju.

Jag tror att de både ser tråden (eller så ser de stolparna och "vet" att det brukar vara något mellan dem, mina pojkar var nämligen vääldigt skeptiska till att passera mellan stolparna när jag "byggde ut" vid ingången och lät de gamla stolparna sitta kvar. Jag fick hämta dem vid "gamla" grindstället varje dag tills jag tog bort stolparna) och känner av elen på något sätt. Om de kommer springande i panik är det väl tveksamt om de hinner känna/bryr sig om elen, men när de bara går och betar verkar de väl medvetna om den är på eller inte.

De breda elbanden är samma sak som elrep; de håller för bra om någon trasslar in sig/går igenom.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Detta har jag klippt ur Nordpost katalog på nätet:


Aluminiumtråd: Dimension Ø : 2,0 mm Styrka: 90 kg

Elband super: Dragstyrka: 80 kg Bredd: 12,5 mm
Dragstyrka: 270 kg Bredd: 38 mm

Elrep super: Dragstyrka: 780 kg Diamter rep: 8 mm
Ø: 5 mm Längd: 300 m Styrka: 300 kg

Eltråd super: Dragstyrka: 77 kg Diameter tråd: 3 mm

Du ser själv skillnaderna i dragstyrka :laugh:
 
Sv: Säker hage/eltråd

Och jag säger tänk om och tänk annorlunda. Jag tycker att eltråd passar sig högst upp på ett trästaket för att hindra hästarna från att äta trät. Men inte någon annanstans och speciellt inte runt unghästar.

Upp med trästaket eller annat solitt (tex plast eller betong). Och sen en eltråd högst upp.

Såhär ska det se ut:
fencing1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Säker hage/eltråd

Här har vi elrep och längst ner i sommar hagarna eltråd. Vi gör egna avslut av ståltråd ca var 15 meter,det har öppnat sej när dom rullat mot tråden. Jag har avsluten ännu tätare på hingsthagarna , då dom har mindre hagar med 3 rep i.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Ja trästaket + el är nog det som jag skulle vilja ha.
Vi har en del trästaket men det mesta är el.

Det besvärliga med trästaket är ju tjälen, vill man ha ett snyggt staket måste man ju göra om det vartannat år (beroende på underlag) eller sätta en del jobb och pengar på att få underlaget i bra skick runt stolparna...

Där vi har el har vi för det mesta stolpar, bråkar tjälen är det bara att ta lös tråden och ta upp stolpen och sätta ner den igen på nåt passligt ställe.

På ett ställe var vi har trästaket har det hållits snyggt i över 10 år, där är marken jämn och torr.
På andra ställen dras stolparna sneda efter en vinter.

Sen beror det ju på hur stora hagar man har, att sätta upp trästaket runt en hektar går ju, men när det rör sig om 10ha och mer går det åt en hel del tid och pengar.

Så det jag ville säga med mitt inlägg är väl att jag hatar tjäle! ;)
 
Sv: Säker hage/eltråd

Jag har elband 12 mm och 20 mm i hagarna. Det har hänt ett fåtal gånger att en häst kastat sig mot tråden eller fastnat, men bandet har alltid gått av så det har inte blivit några skador alls. Jag trivs med banden och kommer fortsätta med dem. När du köper elband står det också på dem hur hög brottstyrka de har, dvs vid vilket tryck de går av.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Jag har tänkt att försöka hitta någon undersökning hur djur (häst, älg och rådjur) ser färger för att kunna välja vilken tråd som är bäst (Jag har nämligen för mig att jag hört att de inte ser vitt särskilt bra
. Jag läste en sådan undersökning för några år sedan och den visade att de såg brunt och grönt bäst. Minns dock inte vart jag läste den. Det är nog ca 5 år sedan.
 
Sv: Säker hage/eltråd

Fast det kan förekomma rejäla skador med trästaket också.

Vi förde diskussionen om just stängselval med två kliniker i Skåne när det var dags att byta staket.
Då var vi just inne på trästaket eftersom det logiskt känns som att det är lägre skaderisk.
De höll med om att färre går igenom, men de som gör det får ofta så allvarliga skador att de inte kan räddas alls, eller får skador för livet.
Från bägge ställena fick vi svaret att det staket de sett minst och lindrigast skador på är franska elbandet.
Så det var det som kom upp.
 

Liknande trådar

Anläggning Vilket staket är det absolut säkraste när det gäller att gå av? Har en häst som sparkar mot hästarna i hagen bredvid, främst med...
Svar
10
· Visningar
2 206
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp