Sädesax i hösilage?

AnetteT

Trådstartare
Jag har bytt hösilageleverantör och i det nya hösilaget finns det sädesax :confused: med i balarna. Alltså hela strån med ax!

Jag tippar på att det är kornax, varför finns det med i hösilaget?
Jag förstår inte och vad kan det innebära för hästen?

När jag tittar i axen är där ingen kärna kvar inuti... Frågan är om de ligger löst i hösilaget eller var är dom?!

Är det någon som har en klok tanke kring detta?
 
Senast ändrad:
Jag har bytt hösilageleverantör och i det nya hösilaget finns det sädesax :confused: med i balarna. Alltså hela strån med ax!

Jag tippar på att det är kornax, varför finns det med i hösilaget?
Jag förstår inte och vad kan det innebära för hästen?

När jag tittar i axen är där ingen kärna kvar inuti... Frågan är om de ligger löst i hösilaget eller var är dom?!

Är det någon som har en klok tanke kring detta?

Det enda gissningen jag har är att det kommit in av misstag vid balning. Kanske låg fältet brevid där man odlat korn??

Är det relativt liten mängd är det nog ingen fara..kanske t o m så att hästarna själva sorterar ut det.
 
det odlades väl korn i närheten och några frön smet, eller så är det sent skördat och gräset har gått i blom. en del gräs får ju också ax.
 
Det kan vara helsädesensilage ett inte helt ovanligt foder till främst nötkreatur.
Det görs antingen av bara säg, vanligtvis havre eller som insådd i en vanlig vall. Det går bra att fodra de flesta hästar med det men det kan ha helt andra värden i det än "vanligt " ensilage.
 
Det kan också vara så enkelt som att det är en förstaårs vall där det odlats korn innan. Vi har plöjt upp en veteåker och sått in vall och nu första året så var det faktiskt med lite vete i balarna.
 
Möjligtvis kan det även vara en nyinsådd vall där man använt korn som skyddsgröda som tröskats först och sedan en sen skörd gjorts av vallen (brukar vara mycket späd).
 
Attans att man inte kan lägga upp bilder här smidigt!

Hade varit "roligt" att få visa er bilder...

Det måste vara som vissa av er sagt, insådd på ngt vis. Det är liksom inte några strå det handlar om, utan det är mkt kornstrå i balarna.

Tusen tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 046
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 313
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 300
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp