Sadlar toppryttarna på bogbladen?

Farle

Trådstartare
Reagerade starkt på att en av våra svenska ryttare i princip hade sadeln på bogbladen. Det måste ju försvåra arbetet något så fruktansvärt?

Det finns vetskap om att hoppryttare gärna sadlar för långt fram, men hur är det med våra dressyrryttare? Finns det ett mörkerantal?

Jag tror väldigt få dressyrryttare sadlar på bogbladet eller skulle ha ngn som helst nytta att göra det . Mörkerantal förstår jag nog inte , ingen gynnas av en sadel som ligger så om den verkligen påverkar bogbladen och då lär det både synas och kännas i fråga om prestationsförmåga hos hästen om man är en duktig ryttare och du avser ju en elitryttare eller hur ?

Det har hänt en hel del på sadelmarknaden sista åren dock och en del dressyrsadlar har tex specialare Bossor som för ögat ser ut som de är själva sadeln men är Bossor som skyddar att avlasta bogbladet . Med såna modeller kan det då se ut som sadeln ligger nära bogbladet när det dock är att sadeln faktiskt ligger där den gör och inte hindrar ngt bogblad utan tvärtom .

Ang hoppryttare som sadlar långt fram tror jag inte riktigt det stämmer heller - en hoppsadel är annorlunda konstruerad och även där samma princip lite - även om sadeln är byggd så att knästöden är framskjutna betyder det ju inte att Bossan ligger på bogbladen alls .

@Farle Antar att det är JH som du reagerat på. När hon red på Friends i vintras såg sadlingen helt horribel ut och det pratades tydligen ganska mycket om det i kulisserna som jag förstod det. Ryttaren är sponsrad av ett visst sadelmärke och med tanke på den "supertysk" de använder för utprovning och utbildning förvånar det mig intet att sadeln ligger där den ligger. Tycker att det har sett aningen bättre ut på senare bilder.

Men nä, så ska inte en dressyrsade ligga. http://www.tidningenridsport.se/Glo...14-Kim_C_Lundin-SIHS-3_Darcia VH__MG_3396.jpg

@Farle Antar att det är JH som du reagerat på. När hon red på Friends i vintras såg sadlingen helt horribel ut och det pratades tydligen ganska mycket om det i kulisserna som jag förstod det. Ryttaren är sponsrad av ett visst sadelmärke och med tanke på den "supertysk" de använder för utprovning och utbildning förvånar det mig intet att sadeln ligger där den ligger. Tycker att det har sett aningen bättre ut på senare bilder.

Men nä, så ska inte en dressyrsade ligga. http://www.tidningenridsport.se/Global/Scaled/520x2000x2/Global-Bilder_november_2014-Kim_C_Lundin-SIHS-3_Darcia VH__MG_3396.jpg
Fast ärligt ? "Det pratas" osv ?
Vad vet ngn om detta öht annat än "vad jag förstår så pratas det " osv ? Blir trött !
Japp - sadlingen ser horribel ut . Däremot lär ju ingen annan än ryttaren erfara det om denne väljer sin sadling eller hur ?
Så nej - några "mörkertal" om att ryttare i elit väljer att sadla sina hästar med sadel på bogarna känns inte särskilt troligt eller relevant öht .

Kl
Skriver folk trådar på sociala media allmänt om ett enstaka ekipage de sett öht och undrar om mörkertal / skandaler/dålig ridning osv ?
Förlåt , jag blir bara så beklämd och chockad .

Reagerade starkt på att en av våra svenska ryttare i princip hade sadeln på bogbladen. Det måste ju försvåra arbetet något så fruktansvärt?

Det finns vetskap om att hoppryttare gärna sadlar för långt fram, men hur är det med våra dressyrryttare? Finns det ett mörkerantal?
Har sett många tävlings ryttare och hobby ryttare sadla på tok för långt fram. Då jag ifrågasatt några så har det kommit fram att de gör så för att sadeln ändå kasar bak..
En sadel som passar och ligger där den ska kasar inte.

Och ändå lyckas de rida så j-kla mycket bättre än vi andra........
Tror inte att det på något sätt skulle finnas några av proffsen som sadlar för långt fram, men även för dem kan det kanske bli fel ibland och sadeln hamnar där den inte riktigt ska. Tror ju inte det är så att de i hemlighet sitter hemma i buskarna och rider med sadeln för långt fram. Själv lyckas jag inte få fram det steget och den bogfriheten även om jag sadlar på rumpan.

Tror inte att det på något sätt skulle finnas några av proffsen som sadlar för långt fram, men även för dem kan det kanske bli fel ibland och sadeln hamnar där den inte riktigt ska. Tror ju inte det är så att de i hemlighet sitter hemma i buskarna och rider med sadeln för långt fram. Själv lyckas jag inte få fram det steget och den bogfriheten även om jag sadlar på rumpan.
Inte du heller!:D

+1 på den. Man tycker ju dom borde sätta rumpan mer under sej med sadeln därbak... :-)

Tror inte direkt någon majoritet av hoppryttarna sadlar för långt fram, det är sadlarna som ser ut att ligga lite långt fram pga hur dom är byggda. Dom har ju en annan funktion än dressyrsadeln så att säga. Är man ovan så ser det lätt ut som att dom sadlarna ligger långt fram.

Sen finns det självklart säkerligen en hel del på topp som sadlar dåligt, som rider i för hästen fel sadlar. I både hopp och dressyr. Dom är så otroligt långt ifrån perfekta. Majoriteten rider säkert dock i sadlar som ligger som dom bör ligga inom båda grenarna.

Sen finns det självklart säkerligen en hel del på topp som sadlar dåligt, som rider i för hästen fel sadlar. I både hopp och dressyr. Dom är så otroligt långt ifrån perfekta. Majoriteten rider säkert dock i sadlar som ligger som dom bör ligga inom båda grenarna.

Just det där tycker jag är viktigt att komma ihåg. Toppryttare är bara människor dom också. Bara för att de rider helt fantastiskt betyder det inte att de kan passa ut en sadel, precis som att bara för att en kan passa ut en sadel så rider en inte fantastiskt per definition. Proffsen har brister precis som alla oss vanliga dödliga människor.

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 092
Senast: Mogge
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 661
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: xDollyx
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.