Jag har köpt både nytt och begagnat. Jag använde ju förut en och samma sadelmakare/utprovare och han hade även inbytessystem. Dvs den ekonomiska förlusten av att byta in en ny sadel var typ 2000 kr på ett år.
Han var heller aldrig ute för att sälja för att sälja. Minns den gången jag bytte in en sadel jag köpt ny, mot en begagnad. Och fick 7000 kr i handen med för mellanskillnaden
Sen slutade han. Och jag provade flera andra med dåvarande häst men det blev aldrig bra. Så provade själv åt honom. Gjorde senare nytt försök med annan häst och olika utprovare men efter flera felaktiga utprovningar och massa förlorade pengar så provade jag ut själv åt henne. en köpte jag en ny Ergo X2 åt henne då hon valde det. Ergo fanns inte begagnat då, kostade 24 k ny (idag 34 k för samma modell) Den funkade resten av hennes liv och har funkat på 2 till hästar efter henne. Dock funkar den ju itne på rak rygg. Så unghästen fick en begagnad Crown Aragorn då jag visste den passade mig och var 90% säker den skulle passa honom.
Dock skulle jag nu med lilla fläckiga så otroligt gärna bara kunna anlita en utprovare, få prova flera olika, välja en och betala. För jag har så jäkla dålig koll vad det gäller svängd bom. Och att ta hem sadlar och prova blir snabbt dyrt, tog hem en Jaguar XKC som inte funkade men det blev ju 500 kr i frakter.
Så jag provar gärna själv om jag vet cirka vad jag ska ha. Men helst inte annars.
Dock ser jag både i annonsbilder och i stallarna otroligt många kassa utprovare. Så man lär väl bli tvungen själv