Sadlar, höga priser m.m. utbruten ur - Dressyrsnack nummer 18

villhöver

Trådstartare
Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till". Skönt! Billigare än för stallkompisen (:angel:) som har svårt att få till det med sadel och där det ser ut som att de behöver köpa ny - och den de provade igår, och som verkade falla både häst och ryttare i smaken, var dyyyyyyr.

Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till". Skönt! Billigare än för stallkompisen (:angel:) som har svårt att få till det med sadel och där det ser ut som att de behöver köpa ny - och den de provade igår, och som verkade falla både häst och ryttare i smaken, var dyyyyyyr.
Sadelpriserna idag har verkligen skenat.. Amerigo, Prestige och Equipe har flera modeller för 70'. Vansinne. Minns när 40' kändes galet liksom.

Sadelpriserna idag har verkligen skenat.. Amerigo, Prestige och Equipe har flera modeller för 70'. Vansinne. Minns när 40' kändes galet liksom.
Ja jag är så enormt glad att jag har den sadel jag har (och att jag köpte den när jag köpte), den kostar 10.000 mer idag än vad den gjorde då och är dyr, men är ändå inte en av värstingarna. Den som stallkompisen testade igår var en begagnad iallafall - men av en modell som kostar över 55' ny. Helt sjukt, hade aldrig löst det.

Ja usch vilka priser. Jag har ju rätt nyligen betalat hela min nya (apadyra) sadel. Och står nu med svindyr sadel utan direkt användningsområde. 😟

Ja usch vilka priser. Jag har ju rätt nyligen betalat hela min nya (apadyra) sadel. Och står nu med svindyr sadel utan direkt användningsområde. 😟
Och jag har tre sadlar som jag köpt nya och inget att rida på. Visserligen har jag bytt koppjärn så Zture kan gå med min kemnevall, så förhoppningsvis blir den använd hyfsat snart igen. Har försökt sälja Erreplus-sadeln i 1,5 år men väldigt lågt intresse.

Mirre studsar och leker i vårvärmen och jag blundar och håller tummarna för att han ska hålla för det. Vill inte tvinga in honom på box. Hade han haft väl ont hade han nog stått still men adrenalin är bra smärtstillande…

Och jag har tre sadlar som jag köpt nya och inget att rida på. Visserligen har jag bytt koppjärn så Zture kan gå med min kemnevall, så förhoppningsvis blir den använd hyfsat snart igen. Har försökt sälja Erreplus-sadeln i 1,5 år men väldigt lågt intresse.

Mirre studsar och leker i vårvärmen och jag blundar och håller tummarna för att han ska hålla för det. Vill inte tvinga in honom på box. Hade han haft väl ont hade han nog stått still men adrenalin är bra smärtstillande…
Ja om ändå hästeländena kunde stå stilla och fatta att inte fara runt som dårar.

Min har sett riktigt bra ut men för några dagar sedan var vi tillbaka lite på ruta ett. Hon fräser ju runt mellan varven och har noll självbevarelsedrift. Och det får hon ont av...
ÅB på tisdag och jag antar att vi kommer att behandla igen.

Men herregud. Det är helt sjukt. Jag betalde 46 för min. Hade inte vilja lägga mer än så. Tycker det var galet mycket pengar redan då. Den har gått upp till 54.

Jag betalade 38' för min tror jag, de var verkligen smärtgränsen för mig och vill helst aldrig köpa en så dyr sadel någonsin igen 😅😅

Men herregud. Det är helt sjukt. Jag betalde 46 för min. Hade inte vilja lägga mer än så. Tycker det var galet mycket pengar redan då. Den har gått upp till 54.
Det är ju galet! Själv har jag lite svårt att lita på sadelprovare efter att en hävdade att min prestigesadel var för vid.
Hästen trivdes bra med sadeln o jag hade alltid en fårskinnspadd under. Jag skulle bara göra en koll av sadeln. 🤷‍♀️Han värmde om den från 36-33. Hon hatade den efter det och hon gick knappt att rida i den. Krävde att få den omvärmd till 36 igen men hon trivdes aldrig med sadeln igen så jag provade en begagnad equipe olympia (bomvidd 2)från Sadelmagasinet.
Den trivs hon hur bra som helst i. Betalade 23000:- och det tycker jag är mycket.😂
Sålde prestigesadeln med jätteförlust.
Sadelmagasinet sålde den för 14000:-, tog ca 7000:- i provision plus att jag fått betala 4000:- till sadelprovaren som förstörde predtigesadeln för mig.😖

Det är ju galet! Själv har jag lite svårt att lita på sadelprovare efter att en hävdade att min prestigesadel var för vid.
Hästen trivdes bra med sadeln o jag hade alltid en fårskinnspadd under. Jag skulle bara göra en koll av sadeln. 🤷‍♀️Han värmde om den från 36-33. Hon hatade den efter det och hon gick knappt att rida i den. Krävde att få den omvärmd till 36 igen men hon trivdes aldrig med sadeln igen så jag provade en begagnad equipe olympia (bomvidd 2)från Sadelmagasinet.
Den trivs hon hur bra som helst i. Betalade 23000:- och det tycker jag är mycket.😂
Sadelmagasinet sålde den för 14000:-, tog ca 7000:- i provision plus att jag fått betala 4000:- till sadelprovaren som förstörde predtigesadeln för mig.😖

Jag har också svårt att lita på dem. Tyvärr är min häst också så sjukt snäll så hon gnäller inte på sadeln mer än att man kan se skillnad på hur hon håller huvudet mer stilla med bekväm sadel och lite mer ostabil med obekväm. De är allt.

Har haft 3st olika nu med min sadel som jag köpte och fick den omstoppad helt fel av ett företag och sadelutprovare. Som jag betalade 2500 för. Var sedan tvungen å göra om de för 2700 då det var med fel ull och dåligt gjort?!!!! Så nu använder jag den sista som upptäckte detta 😂😭 men så fattig man blir av allt.

Jag hade ju köpt en ny Erreplus och efter några månader bad jag hen komma och stoppa om den. Hen tyckte då inte att den passade längre (inte så konstigt då den typ var platt). Ångrar så att jag lät hen värma om sadeln, sen var den både platt och för smal. Lät stoppa den efter det och nu är den till salu…

Fy fan vad tråkigt! Och blir helt mörkrädd av alla berättelser folk har i tråden 😔 så tråkigt! Vi har nog haft tur. För den jag tog ut för att prova sadlar hade ingen som hon tyckte passade bra nog. Så hon gav mig tips på sadel som jag då köpte genom sadelmagasinet. Hon kom sen och kollade den och tyckte den låg väldigt bra. Gjorde kontroll igen efter 6 månader och hon tyckte att sadlen låg ännu bättre då hästen hade biffat på sig. Behövde göra en helomstoppning nu efter 3 år, som en sadelmakare kollega till henne gjorde. Hästen verkar nöjd. Den var dock väldigt lite ojämn i stoppningen men jag tyckte det var lika bra att stoppa om då hästen känner av små grejor. Kommer typ aldrig byta ifrån denna sadel 🙈

Jag betalade 38' för min tror jag, de var verkligen smärtgränsen för mig och vill helst aldrig köpa en så dyr sadel någonsin igen 😅😅
Jag har köpt en ny för 37'. Gör jag aldrig om igen, men å andra sidan är den tacksam på många hästar, omvärmningsbar (prestige meredith), och i den takt som nypriset går upp, så lär andrahandsvärdet gå upp också.

Men den är knappt använd, så den måste bli använd ordentligt av mig först innan det är dags att ev sälja.

Det är ju, ironiskt nog, en hoppsadel till ovan nämnda dressyrhäst.

:idea: :angel:

Jag som jobbar lite som sadelutprovare och förmedlare är världens sämsta säljare🙈. Alldeles för ärlig, väldigt tydlig med att hästarna får välja sadel och säger alltid ifrån om något är tokigt även om ryttaren gillar den. Sen blir jag så himla ledsen när en kund lägger ut en sadel till salu och i annonsen skriver att den är felutprovad-när jag VET att jag sagt att "denna kommer bara fungera till hästen byggt om sig". Är alldeles för känslig för att vara i hästbranschen 😅. Vill inte ha dressyrträningar heller längre för att ffa en ryttare bytte bort mig trots framgångar, till en tränare med mycket hård ridning.

Själv rider jag runt i min gamla Childeric DI som jag äääälskar. Kostade en bråkdel av min nya Prestige Helen som jag inte längre fick ner röva i😂.

Jag har tre sadlar. En Ergo X2 som passar hästen helt okej - men som jag köpte för 15 kg sen och inte sitter bra i längre. En Cliff Barnsby hoppsadel som varken passar mig eller hästen. Och så en Crown dressyrsadel som jag älskar och sitter som gjuten i - men som garanterat inte passar hästen.

Och jag vill inte ens tänka på att leta ny. Just för det finns så fruktansvärt många dåliga sadelutprovare därute :(

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 553
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka