Sädesslag till halm

molnskimmer

Trådstartare
Om ni fick välja fritt, vilket sädesslag skulle ni välja till er halm? Och varför?
Har hittat en bonde som tar halm och pressar åt mig i det sädesslag jag vill. Hästen är ett riktigt matvrak så havre går nog bort, med tanke på att hon brukar bli lagom helfnorrig i huvudet på vintern iaf..

Så jag vet inte riktigt vad jag ska välja!

Sv: Sädesslag till halm

Vete helt klart, klart bästa sugförmågan i den halmen. Vet faktiskt ingen som har hästar som väljer något annat än vete som förstahandsval.

Vete självklart och det är det vi har i våran lösdrift med :) Helt klart den bästa halmen och använda!

Så kör du på vetehalm! :)

Har vetehalm nu och tycker det är jättebra! Men förut har stallägaren köpt in så får vi köpa av henne, med andra ord har jag aldrig kunnat välja sädesslag tidigare, därför jag blev så ställd nu när jag fick välja fritt!:D

Vete eller havre väljer jag. Har haft korn nån gång och det lämnar stickiga ax som fastnar i allting, speciellt ridstrumpor, så man får leta vassa 'nålar' hela tiden. Skitjobbigt!

Den är mer smaklig för hästarna och jag tycker att den blir luftigare när man strör med den.

Jag föredrar kornhalm.
Hästarna håller med.

Men den suger mkt mindre än vete och precis som Mitroelle kommenterade får du tag på den med rikigt grymma stickiga ax så är den en mardröm och då inte heller lämplig för hästarna att äta eller för valacker/hingstar att sova i då de har en förmåga att leta sig upp i skapet på dem.
Jag har haft kornhalm som varit helt ok på biten med ax men om man en gång haft den kornhalm som vi fick en omgång av i år så vill man aldrig mer ha kornhalm för att inte riskera att få samma igen, det var jättekul att stå och pilla ut sådana ax ur ett öga på en häst när man viste att de var sylvassa som nålar om den vände sig in mot ögat........

Vi har aldrig fått dålig halm från vår bonde.
Jag har heller aldrig varit med om att den skulle suga sämre än vetehalm.

Har alltid fått lära mig att det är havre och vete som ska användas till hästar, korn och råg har för vassa ax de kan skada, speciellt handjur som har känsliga skap.

Vi har aldrig fått dålig halm från vår bonde.
Jag har heller aldrig varit med om att den skulle suga sämre än vetehalm.

Vem har talat om dålig halm ? Det finns mängder av olika typer av korn och vissa har mer vassa ax än andra, när du träffat på en av de värsta sorterna så lovar jag dig att du kommer att skutta över i skaran som inte vill ha korn. Att korn suger sämre än vete är ju en känd allmän kunskap och det finns tom tester utförda hur mkt de olika halmsorterna suger där vete är överlägsen etta något som inte förvånar någon som använt olika sorters halm under många år att strö med märks en klar skillnad skall man strö med korn behöver man bottna boxen med spån annars blir det klaffsigt efter en natt om man har en häst som kissar mkt.

Helt klart kornhalm men den behöver hackas.
Hästarna äter inte kornhalmen i någon större utsträckning utan den blir kvar i boxen. Lättare att mocka än havrehalm.
Har hört att hästar inte bör stå på vetehalm eftersom det inte är nyttigt för hästar att äta vete och det går sällan att garantera halm fri från ax.

Helt klart kornhalm men den behöver hackas.
Hästarna äter inte kornhalmen i någon större utsträckning utan den blir kvar i boxen. Lättare att mocka än havrehalm.
Har hört att hästar inte bör stå på vetehalm eftersom det inte är nyttigt för hästar att äta vete och det går sällan att garantera halm fri från ax.

Ehhh, inte nyttigt för hästar att äta vete ??? Vete finns i stort sett i alla färdigfoder för häst läs på innehållsförteckningen så skall du se. Likadant är tex vetekli ett vanligt förekommande foder.
Jag tror du blandar ihop det med råg som ju inte hästar brukar fodras med.

Just nu har vi havrehalm och det är det vi oftast brukar ha, den är helt okej. Men skulle jag få välja fritt skulle jag ta vetehalm som många redan skrivit, hade det någon gång och jag gillade den bäst. Sög upp bra och gav en fräsch och luftig känsla tyckte jag. :laugh:

Min bonde säger att vårvetet är mjukare och suger bättre, vet inte om det stämmer men den jag haft som varit vårvete har varit den absolut bästa!

Jag är så dålig på att komma ihåg vilka jag har haft... Men, jag har testat allt iaf och ätmässigt föredrar hästarna havrehalm och det suger ganska bra, dock lite svårare att få bra kvalité.

Oavsett vilken sort föredrar jag grovhackad halm, det är stor skillnad på hackad och ohackad enligt mig.

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 222
Senast: Marvin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka