Sadeltvång?

F

fight

Mitt fullblod har gått lite sporadiskt det senaste året. I förrgår ramlade han ihop när man spände sadelgjorden. Samma sak hände idag. Jag har haft honom 10 år och det har inte hänt tidigare under dessa 10 år. Jag vet att han hade sadeltvång när jag hämtade hem honom, men det gick över när man spände försiktigt.

Idag spände jag knappt alls och frambenen bara vek sig. Jag red för en vecka sen och då visade han inga symptom. Varför händer detta nu? Har klämt och tryckt överallt visar inget tecken på smärta någonstans. Däremot har han blivit jätterädd för att stå på gången:crazy:

Gick sen ut på stallplan och lade på sadeln, han blev spänd och inte helt lugn, men det gick lite bättre.

Jag undrar ...vad tror ni händer om jag sitter upp? Om det är sadeltvång, får han mer obehag av att jag sitter upp?

Det här är jättekonstigt, kan de bara få sadeltvång en vacker dag? (han är femton)

Tacksam för alla tips, råd och svar:bow:

Sv: Sadeltvång?

Mitt fullblod har gått lite sporadiskt det senaste året. I förrgår ramlade han ihop när man spände sadelgjorden. Samma sak hände idag. Jag har haft honom 10 år och det har inte hänt tidigare under dessa 10 år. Jag vet att han hade sadeltvång när jag hämtade hem honom, men det gick över när man spände försiktigt.

Idag spände jag knappt alls och frambenen bara vek sig. Jag red för en vecka sen och då visade han inga symptom. Varför händer detta nu? Har klämt och tryckt överallt visar inget tecken på smärta någonstans. Däremot har han blivit jätterädd för att stå på gången:crazy:

Gick sen ut på stallplan och lade på sadeln, han blev spänd och inte helt lugn, men det gick lite bättre.

Jag undrar ...vad tror ni händer om jag sitter upp? Om det är sadeltvång, får han mer obehag av att jag sitter upp?

Det här är jättekonstigt, kan de bara få sadeltvång en vacker dag? (han är femton)

Tacksam för alla tips, råd och svar:bow:

Jag hade ett sto som svimmade om man spännde sadelnjorden för snabbt.... Men tog man ett hål i taget då o då funkade det :crazy:

Men det verkar som om det är något annat som sker med din häst eller???

:confused: Ja, det är onekligen konstigt. Jag släppte honom i ridhuset efteråt och han sprang och busade som vanligt. Ingen hälta igenting:(

Jag vet inte vad som händer, han verkar må bra i övrigt förutom i stallgången, då blir han nervös. Men det är kanske inte så konstigt med tanke på att ramlat 2 gånger:crazy:

Det jag blir mest konfunderad över är att det bara kom pang! Samt att jag tog det väldigt lugnt idag eftersom det hände i förrgår och jag märkte att han var lite spänd, jag spände på andra hålet bara så att gjorden satt fast, men luft måste han ha fått, för den var i princip lös.

Jag var inte med i förrgår när det hände, men då hade han gått ner med bakbenen först, idag gick han ner med frambenen först:confused:

Bättre om han skulle göra likadant. Han ser dessutom väldigt välmående ut, så han är ju inte sjuk heller.

Jag ska försöka imorgon igen och se hur det går.

Tack för ditt svar.

Mitt gamla sto (18 år) trillade ihop i stallgången när medryttaren sadlade en gång. Tydligen så tyckte mitt sto att medryttaren var för hårdhänt. Detta hände i en trång stallgång så förmodligen blev hon också lite panikslagen av att det var trångt, hon kan till exempel inte stå smalt i släpet.
Kan du ställa upp din häst på någon annan plats som är bredare eller sadla i boxen ett par gånger? Jag använder alltid padd under sadel och jag tycker det underlättar lite
Min valack kunde vara rent för j-lig ibland när han hade vilat ett par dagar speciellt om det var kallt eller regnigt också. Han fick jag ibland leda eller longera innan jag satt upp

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 932
Senast: mars
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 889
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka