sadeltvång???

lady_vip

Trådstartare
Heter det så??

Den får ligga här för det har med hantering att göra.

Min unghäst, född och uppvuxen hos mig, har alltid varit ett monster, kort och gott. Men jag har kämpat, det ska gudarna veta och tagit en sak i taget, hovslagare, vänja vid träns, sadel, ut och gå osv. Det har nu då blivit så att det blev häst av henne också, en väldigt trevlig liten häst som alltid får beröm av diverse utomstående människor som numera kommer i kontakt med henne. Förr fick jag slänga ut hovslagare och div. "frälsare" som skulle få pli på henne, genom slag och sparkar, dock var det alltid hon som bestämde i slutändan och såg nöjd och glad ut övet att ha fått ut dessa hemska inkräktare med sitt hemska humör. Vi två, har dock alltid kommit överrens, vi har väl haft våra kriser men vi har fixat det. Kanske för att jag har förstått att hon är bara bebis...

Så nu har vi börjat rida henne, hon sköter sig exemplariskt, sadel har hon aldrig brytt sig om och ryttare är lite tungt och obalanserat men det går. Hon är totallugn och lunkar fram. Fick då häromdagen höra att hon alldeles säkert har sadeltvång pga att hon uppträder så lugnt. Jag VET att det är för att hon är så vettig i huvudet och tänker efter, dessutom är hon så van vid att bli hanterad av mig, därför är hon lugn.

Men jag vill ändå veta hur sadeltvång visar sig och hur man förhindrar det??? Varför är det farligt osv???

Jag har hört om det men aldrig lyssnat noga, nu vill jag dock gärna vet.

//E - som funderar på om det inte hörde hemma på hästvård ändå...

Sv: sadeltvång???

Ja, jag har då aldrig hört om att en häst ska vara så lugn när den har sadeltvång :confused: , snarare tvärtom, att de bockar och stegrar eller springer för att komma undan.
Är sadeltvånget riktigt illa kan hästen till och med svimma :eek: , men jag har som sagt aldrig hört om att de ska vara lugna eller melankoliska med detta problem!
Var glad och nöjd att du kommit därhän med din pålla att hon faktiskt litar på dig och det du gör istället! :banana:

Inte har din häst sadeltvång inte! Precis som Borkan skriver så uppträder en sådan häst som om den vore "tokig". Den är definitivt INTE lugn.
Nej jag tror också att din häst är så lugn tack vare att du har hanterat den så mycket, den vet att du är ledare och att den kan lita på dig!

Vet inte hur man kan "förhindra" sadeltvång (men det är ju inte aktuellt i ditt fall). Oftast beror det på att en del hästar inte "tål" att man spänner sadelgjorden, eller att de har ont i ryggen och någon nerv kommer i kläm när ryttaren sätter sig i sadeln, eller helt enkelt att sadeln passar dåligt.

Jag håller med de andra.
Då skulle väl de flesta hästar ha sadeltvång då..??? för det är väl mer vanligt att sadeln inte är några direkta bekymmer än att dom blir hysteriska och tex svimmar.
Våra unghästar har varit lugna, möjligtvis har dom svimmat av glädje
:rofl:

det var nog det dummaste jag hört.
Hon menar alltså att den normala reaktionen är en tokig häst?
Då får jag nog lov att säga att alla mina hästar har sadeltvång.
Alla hästar som jag ansvarat för när det gäller inridning har ALDRIG bockat och haft sig som en dåre, däremot har jag haft en ponny med sadeltvång och under min tid hos mig blev hon bättre men inte bra, går väl någorlunda bra hos nya ägarn efter det senaste jag hörde.

Är väl inte så ofta de lever rövare i början av inridningen..de brukar ju ha fullt sjå med att balansera sig + ryttare. kommer i så fall lite senare när de är starkare och vet vad det handlar om.
Nin

Lånar knapp..

Mitt sto har sadeltvång.. men hon blir inte tokig.
Hon ramlar ihop, bena bara viker sig omman inte spänner lite och går direkt. Så har hon varit hela tiden, om man inte tar det extremt lugnt vill säga.och det gör ju jag.. :smirk:

så de behöver ju inte bli tokiga..

Men att den blir lugna har jag inte hört ngt om.. den kanske går på helspånn i slowmotion för att den tycker att det är äckligt med gjorden.. :confused: äsh jag vetinte..

Fast jag har haft gjord på henne sedan föltiden, så hon är ju van vid det.

Folk är väl så vana vid att hon är ett monster så de tror inte att hon kan vara normal hon också.

Jag har faktiskt också mest sett lugna hästar när det kommer till själva ridbiten, longering med sadel osv brukar bjuda på lite bocksprång och bus. Som ni säger tror jag att hon är så koncenterad på var och hur hon sätter fötterna, sadeltvånget borde i så fall yttrat sig då jag spänner gjorden, men hon viftar inte ens på öronen...

//E

jo det blir väl värre när hon är 5 eller något.. när hon drar slutsatsen att fötterna brukar hamna där jag sätter dom så nu kan jag busa lite i stället för att tänka på det :D

Bara en liten inflik... :o

Sadeltvång brukar yttra sig först när hästen ska röra sig, alltså inte just när man spänner gjorden.

Vi har en häst i stallet med sadeltvång.
Han kan vissa dagar flippa ur bara av att man sätter fast gjorden.

Hej! Jag har två hästar som har lite sadeltvång.
Min gamle kuse lägger sig pladask i stallgången om jag spänner för hårt och för fort i stallet.
På min treåring måste jag spänna lite åt gången och gå en stund för att hon ska slappna av! Annars blir det rodeo, hon skjuter rygg och hoppar framåt på alla fyra!
Men jag trodde det hette sadeljordstvång???
MVH B!

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar