sadeltvång eller kaxighet???

B

Brian

Jag har en 2.5 årig halvblodsvalack. jag har problem med att vänja han med longergjorden. vi har hållit på i snart 6 månader med han, fast dom sista 3 månaderna har det blivit några gånger i veckan som vi försöker med gjorden.
vi har alltid fått på den efter många om och men, det kan ta upp till 1 tim att få på den. Han kastar sig inte i panik eller nått men låter oss inte få på den. Han backar , försöker stegra och gå på oss eller går undan och nu senast så slår han så fort vi tar handen under för att få tag i gjorden. När vi äntligen fått på den så brackar han iväg i en bockserie ett par varv, sen så lugnar han sig och bryr sig inte nå om gjorden. sen är det samma visa igen när vi ska sätta på den. nu sista gången vann han över oss pga att han slog så mycket..Han ser helt lugn ut hela tiden. JAg har haft unghästar som jag har både kört in och ridit in men ingen som han. Han ger ju aldrig upp.

Ska säga att han är inte så liten , han är mellan 168-170 cm nu

någon som vet eller har något förslag på vad jag ska göra???

Sv: sadeltvång eller kaxighet???

Det låter som en bestämd herre. Det är ju rätt svårt att veta vad man ska göra när han håller på så där, en fas eller testar han er. Hur är det med ledar skapet mellan er.
Du kan inte lura honom så att du får på den. Hur är det med sadel har han haft det på sig. Om sadelan går bra för honom så kan du ju ha den istället för gjorden.
Lycka till....

det är inga problem med ledarskapet annars. Han gör precis som jag vill, fast han testar alltid om han kommer undan och det har han inte gjort förutom denna gång, men det var för att det började bli farligt . Har haft sadel på men ej spännt gjorden. Har haft egna hästar i 20 år nu men aldrig en som han. eftersom han inte ger sig på det här med gjorden. Han letar bara på ett nytt sätt att säga ifrån. Har kollat om han har ont någonstans men det har han inte.

Dela upp preoceduren "att sätta på gjorden" i så små steg du kan. Ta ett steg i taget, träna det från BÅDA sidor. Går det bra, så befäst det några ggr; mkt beröm. Går det inte - backa ett steg. Inget skäll eller bråk. Funkar inte ett steg, så bara nonchalera hans beteende o backa till steget före. Går det bra - så ös beröm, klappar o godis över honom o avsluta. :D :love:

Steg ett kan vara att nosa på gjorden - den kan hänga över boxdörren framför honom medan du borstar eller nåt. Låt honom pilla lite på den.
Steg två kan tex vara att du tar gjorden när du borstat en stund o flyttar den eller tar upp o hänger tillbaka den. Helt nonchalant utan att bry dig om hästen. Fullt naturligt sådär.
Steg tre kan vara att du hänger den över ena armen medan du borstar honom med den andra... etc. Förstår du hur jag menar? Hur små steg man tar beror på hästen o hur han reagerar. Ta gärna bara ett steg om dan. Tid finns det ju hur mkt som helst, eller hur?
Nästa steg kan vara att smeka honom mot bogen med den, sen över halsen, osv över hela kroppen. OBS - gör allt från båda sidor.
Till slut ligger den över ryggen. Accepterar han det så är nästa steg att klappa honom under magen medan den hänger på ryggen - med handen; inte med gjorden. Sen borstar du lite emellan, lugnt o nonchalant. Världens naturligaste... Mkt beröm.
Till slut kan du böja dig ner o klappa honom på benen när gjorden är på, resa dig o klappa under magen, etc.
Får du böja dig ner utan reaktion, så är det dags at klappa under magen, ta gjorden, klappa med den etc.
Sen ta gjorden, hålla den upp mot magen, släppa ner... etc.
Kommer ni så långt - så är ni snart i mål. Lycka till! :banana:

Nun skrev:
Dela upp preoceduren "att sätta på gjorden" i så små steg du kan. Ta ett steg i taget, träna det från BÅDA sidor. Går det bra, så befäst det några ggr; mkt beröm. Går det inte - backa ett steg. Inget skäll eller bråk. Funkar inte ett steg, så bara nonchalera hans beteende o backa till steget före. Går det bra - så ös beröm, klappar o godis över honom o avsluta. :D :love:

Steg ett kan vara att nosa på gjorden - den kan hänga över boxdörren framför honom medan du borstar eller nåt. Låt honom pilla lite på den.
Steg två kan tex vara att du tar gjorden när du borstat en stund o flyttar den eller tar upp o hänger tillbaka den. Helt nonchalant utan att bry dig om hästen. Fullt naturligt sådär.
Steg tre kan vara att du hänger den över ena armen medan du borstar honom med den andra... etc. Förstår du hur jag menar? Hur små steg man tar beror på hästen o hur han reagerar. Ta gärna bara ett steg om dan. Tid finns det ju hur mkt som helst, eller hur?
Nästa steg kan vara att smeka honom mot bogen med den, sen över halsen, osv över hela kroppen. OBS - gör allt från båda sidor.
Till slut ligger den över ryggen. Accepterar han det så är nästa steg att klappa honom under magen medan den hänger på ryggen - med handen; inte med gjorden. Sen borstar du lite emellan, lugnt o nonchalant. Världens naturligaste... Mkt beröm.
Till slut kan du böja dig ner o klappa honom på benen när gjorden är på, resa dig o klappa under magen, etc.
Får du böja dig ner utan reaktion, så är det dags at klappa under magen, ta gjorden, klappa med den etc.
Sen ta gjorden, hålla den upp mot magen, släppa ner... etc.
Kommer ni så långt - så är ni snart i mål. Lycka till! :banana:

Vilket superbra inlägg!! :) Jag håller med totalt, ta det i små små steg så kommer det att gå fortare att lära honom detta.

yes skrev:
Vilket superbra inlägg!! :) Jag håller med totalt, ta det i små små steg så kommer det att gå fortare att lära honom detta.

Tackar allra ödmjukast... :cool:

hej. jag ska prova det du skrev. fast jag har börjat så med han, ska köra det från början igen.... Det är så att från början accepterade han gjorden och att vi satte på den, sen blev det lite bock. nu vet han vad som ska hända och då låter han oss inte få på den. Ska även köra mer ledarskapsträning. jag hoppas att jag lyckas lösa det :) tack för rådet. Blir glad över alla råd jag får

Brian skrev:
hej. jag ska prova det du skrev. fast jag har börjat så med han, ska köra det från början igen.... Det är så att från början accepterade han gjorden och att vi satte på den, sen blev det lite bock. nu vet han vad som ska hända och då låter han oss inte få på den. Ska även köra mer ledarskapsträning. jag hoppas att jag lyckas lösa det :) tack för rådet. Blir glad över alla råd jag får

Tänkte på en sak; tänk på att du inte drar åt för hårt på en gång heller, utan successivt så han får gå några steg emellan - så det inte blir obehagligt. Och att gjorden sitter skönt på, att den inte klämmer eller skaver o att han är ren inunder. Sen förstås att själva träningen med gjorden på är rolig o trevlig, så han gärna skuttar i den fler ggr..! Lycka till; det går säkert bra. :banana: :) :banana:

Utöver tipsen att ta det lugnt.
Har ni provat att spänna gjorden från fel sida. Om han nu har lurat ut vad nästa moment är så varför inte finta honom lite.
Sen funderar jag på en annan sak - är han inte uppbunden när ni tar på gjorden..

nej, vi har han inte uppbunden, mina andra hästar har jag alltid haft uppbunden vid sån här vänjning av gjord eller sadel. pga av hur stallet är utformat och hans storlek så sätter jag inte fast han. Har gjort det annars. tyvärr så tillåter han inte ens att man försöker från andra sidan. det har vi provat. vi har försökt lura han

vi har sett att han har förändrats mycket nu under sommaren, från att vara så låg i rang mot dom andra hästarna till att försöka klättra förbi dom i rangskalan. och han har lyckats med en häst. så jag ser mest i det här att han försöker komma förbi oss i rangskalan. han har blivit mkt kaxig.

Det låter konstigt att ni inte kan ha hästen uppbunden. Hur gör ni då? Står en medhjälpare och håller i eller står han lös? Det är väl bara att slå fast en ring i väggen (eller i ett träd eller vad som helst) och lära hästen att stå uppbunden. Tror det kan underlätta ramtida hantering också.

Ang gjorden kan det vara idé att ha en lite elastisk gjord. Då blir det inte samma statiska tryck runt magen.

Men självklart kan jag ha hästen uppbunden i stallet. han sitter alltid fast när jag grejar med han. men tyvärr så sätter jag inte fast han när jag ska försöka ha gjorden på. pga att han blir tokig"därför" och det är inte mitt stall han står i . vi har funderat på att sätta fast han ute med halsring, "inte med grimma" vid ett träd för att han ska förstå att han inte kommer loss när vi ska försöka få på gjorden, men jag ser det som en sista utväg om inget annat fungerar. Jag har haft den lösningen en gång förr men då med en mindre häst. :banana:

ska oxå säga att det spelar ingen roll om det är täckesgjord eller elastisk gjord så är det helt stopp. Och han är fullt hanterbar med allt annat, inga problem att lasta, gå ut efter vägarna eller något annat, men han har bestämt att inget ska läggas över han och spännas under magen, vilket gick i vintras. har kollat han och han har inte ont någonstans. så enda slutsatsen jag kan dra nu är att han ska till varje pris ta över när det gäller detta. Har själv fött upp hästar och ridit in men han är den första häst som som inte vill ge sig efter så lång tid :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 697
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 098
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 179
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka