Rumpnissen

Trådstartare
Behöver lite tips på vad som kan tänkas ligga bra på den här ryggen. Har bara haft hästar med breda, runda ryggar tidigare så jag har ingen aning om vad som passar nu. Hon har redan breddat sig mycket det senaste halvåret men kommer ju bredda sig ännu mer givetvis. Men så är det ju alltid.

Blir rakare vid ridning
S5000343.jpg

S5000349.jpg

S5000352.jpg

Sv: Sadeltips

usch då, ser ut som hon varit mankbruten tidigare? :( eller har hon skadat sig där?

vad ska sadeln kosta? prestige skulle helt säkert passa henne, modell beroende på hur mkt rakare hon blir i rörelse. vissa amerigo modeller också. viktigt att du har en sadel med mkt höjd i framvalvet. italienska sadlar brukar passa högmankade hästar, även tyska om bomvidden inte är så bred. engelska sadlar är däremot gärna tillverkade för bredare ryggar utan manke. finns givetvis undantag men det är en tumregel.

Exakt vad hon har gjort är okänt, men hon har lite men från sin tid som hopphäst hos en svensk beridare.

Vad den får kosta kan jag inte säga exakt eftersom det troligen blir ägaren som betalar sadeln. men vi har diskuterat runt 10-15000, köper mer än gärna begagnat.

Tack för tipsen. Prestige är ju en trevlig sadel som jag gillar! Har själv bara haft engelska sadlar men vissa få undantag så jag tycker det är svårt nu. Jag tycker inte att svårigheten egentligen är hennes manke utan formen på ryggen, takformad med avsats :angel:.

Jag mal på om Stenbergs sadlar...(Är ju helt kär i min hopp:love:)En i stallet hade en dressyr till sin med väldigt hög manke. Passade finemang.
Du får en ny sadel av samma kvalitet som tex M&N för hälften så mycket pengar. Har du möjlighet så prova!

Jag mal på om Stenbergs sadlar...(Är ju helt kär i min hopp:love:)En i stallet hade en dressyr till sin med väldigt hög manke. Passade finemang.
Du får en ny sadel av samma kvalitet som tex M&N för hälften så mycket pengar. Har du möjlighet så prova!

Låter intressant? Är det sadlar för raka ryggar, svängda, överbyggda eller vad? Borde vara ganska rak med tanke på hur din häst ser ut. Har du bild på din sadel?

Sen en liten kommentar till TS...din häst är ju ganska rak men överbyggd, jag har svårt att tro att Prestige kan passa en sån rygg?

Hon går nu med en rak sadel, med padd under. Den fungerar ok men är lite för rund. Hoppsadeln ligger perfa, men jag har inte koll på vad det är för märke.

Så här ser ryggen ut vid arbete:
S5000244.jpg

S5000231.jpg

Jag har precis köpt den, kan fixa bild snart.:) Tyckte ju att optimumsadeln låg bra men när jag la på cortinan märkte jag att hon tog mycket längre steg i den. I Stenbergsadeln känns hon likadan i som i cortinan. Väldigt mjuk och avspänd.
Jag vet faktiskt inte om de passar rak eller svängd rygg. Den ligger ju bra på hennes raka rygg...:confused: Har hört flera som säger att dessa sadlar ligger bra på många hästar. Om du söker på Rolf Stenberg så hittar du kontaktinfo. Det är han som gör dem. Där kan du säkert få bättre info än av mig. Funderar faktiskt allvarligt på att spara ihop lite pengar igen och köpa en ny hopp av dem som är speciellt gjord åt Heddan. Skulle gå på ca 10 loppor. Den jag har nu funkar ju helt ok under tiden. Kostade bara 2500:-:D

Puttar upp.

Har ni några mer tips? Kusen har ännu inte fått någon sadel, dels beroende på att hon stått i två månader under vintern. Men nu är hon på gång igen.

Jag ska låna hem en Hubertus, en Zaldi och en Onsäddle till helgen. Tror ni det kan vara något överhuvudtaget? Det är ju "sådär" sadlar (kvalitémässigt) men de finns inte långt härifrån så prova skadar ju inte!

Jensen amiral brukar passa bra till breda ryggar tror jag. han kan ju anpassa den till hästen också

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.