orion

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips på vad jag ska leta efter för sadel.
Begagnad,inte lågprissadel men om det finns någon "mellanklassadel"
som skulle kunna funka?
Ska användas mest till skogsridning av mig ,men främst sambon som är lite kraftigare och vill ha en bekväm sadel.Nu kan inte jag W-sadlar,så vad ska jag välja? Reiningsadel,pleasure........
Ska användas på stor D-ponny,ganska grov med rak rygg och ingen markerad manke.
Prisklass ca 4-5000.
Kan jag hitta en sadel i den prisklassen?

Sv: Sadeltips

Nu är jag absolut inte duktig på westernsadlar, men jag har prövat big horn syntet på min tjej,,,och de är för raka i ryggen för henne...Kanske det kunde vara något? Varmt lycka till!

det som jag tycker att du inte ska använda är en reiningsadel, de brukar inte vara så jättesköna att rida i, utan är bara till för tävling. Jag tycker du ska satsa på en trail eller pleasure sadel om den ska användas mest av ridning i skog och mark.

Man kan inte generalisera reiningsadlar på det viset.

Två av mina sadlar är reiningsadlar och dom är mkt sköna att sitta i. Det finns ju en hel uppsjö av olika reiningsäten designade av olika tränare, vissa är smala, vissa är breda, de har olika mkt lutning och uppbyggnad av sätet, det finns skillnader mellan tillverkarna, osv.

Tycker trådskaparen ska leta efter en begagnad sadel av god kvalitet som passar både hästens rygg och ryttarens rumpa, utan att fästa någon större vikt vid typen av sadel.

Har du vänner med w-sadlar så provsitt!
Lägg ner tid och energi på att hitta nåt du verkligen trivs med, köp inte första bästa.
Kanske kostar nån krona extra att söka lite mer men jag tror att det lönar sig i längden. Lycka till!

real_cowgirl skrev:
det som jag tycker att du inte ska använda är en reiningsadel, de brukar inte vara så jättesköna att rida i, utan är bara till för tävling. Jag tycker du ska satsa på en trail eller pleasure sadel om den ska användas mest av ridning i skog och mark.

:eek: jag har en reiningsadel o den är duuuunderskön :love: har en kompis som också har en reiningsadel o den är lika skön! Du kan inte ha trevlig erfarenhet av reiningsadlar!
I dessa 2 sadlar får man en fin lodrät sits och dom funkar precis lika bra på tävling som på långritt!

Tack för tipsen!
Ska försöka prova lite olika modeller och leta runt lite.
Vad tror ni om sadlarna som B**jes säljer av märket Simco?
Kan det vara något att satsa på?:confused:
/Anette

har hört att sadeln dom har som heter ngt med arabian ska funka. Har inte sett den själv, men vet att en del har den.

Jag har HÖRT att Simco ligger i överkant på priser på sina saker. Har ingen personlig erfarenhet av dem, så jag kan inte bedömma hur sant det är.

/Ida

nu är inte jag heller så jättebra på det här..
det finns märken som bra, men som inte kostar skjortan. nypris kan ligga mellan 7-10 000 och då kan man hitta begagnade som går på 5-6 000, men fortfarande i bra skick. double C och dakota är såna märken har jag för mig..

lycka till!

hm, jag har en reiningsadel och man får bra lodrät sits i den.
hade en trailsadel förut och i den fick man en lagomt trevlig stolsits i:crazy:

Jag har en Simco som jag ev ska sälja.. Den borde kunna passa din häst.. PM:a om du är intresserad..

sasucatu skrev:
:eek: jag har en reiningsadel o den är duuuunderskön :love: har en kompis som också har en reiningsadel o den är lika skön! Du kan inte ha trevlig erfarenhet av reiningsadlar!
I dessa 2 sadlar får man en fin lodrät sits och dom funkar precis lika bra på tävling som på långritt!

Nepp, det verkar som om att jag har haft otur at fått rida e de reiningsadlar som inte är så jätteskön... men tur för er att ni har hittat bra sadlar... :)
men det är inte heller bara jag som har haft otur med dessa då, men det är precis som ni skriver, att der beror ju också på tillverkaren...

real_cowgirl skrev:
Nepp, det verkar som om att jag har haft otur at fått rida e de reiningsadlar som inte är så jätteskön... men tur för er att ni har hittat bra sadlar... :)
men det är inte heller bara jag som har haft otur med dessa då, men det är precis som ni skriver, att der beror ju också på tillverkaren...
Det måste de verkligen vara!
För jag har före jag köpte min sadel ridit i 3 andra westernsadlar (vet ej modellerna) och jag har inte kunnat begripa hur tusan folk vill köpa den typen av sadlar för dom var så osköna och hårda som plankor:rofl:
Men min egen är så mjuk och skön (fast jag får ont i sittbenen av längre pass, det är inte lätt när man inte har något fett på rumpan:o ) även den en reining sadel:D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska köpa hoppsadel till häst med normallångt sadelläge, ganska låg manke, rund (ej takformad) och rak rygg. Mycket anläggning fram...
Svar
1
· Visningar
769
Senast: Buck
·
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 840
Senast: Debsie
·
Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 502
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och...
2
Svar
23
· Visningar
2 980
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar