insearchof
Trådstartare
Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en 'tunna'. Hon är känslig för för smala kanaler, hårda bossor etc. Märks direkt om sadeln är fel och hon blir spänd och öm i ryggen. Har med framgång ridit henne med en bates isabell werth så tillvida att den breda kanalen, följsamma luftstoppningen och stora anläggningsytan passar henne. Hade innan blått koppjärn men hon har breddat sig så nu har vi vitt (x-vid). Med effekten att bommen verkar något mer böjd. Liten tendens till glapp baktill, men inte någon fara när jag sitter i sadeln. Har läst andra trådar här om att man kan få problem med sitsen pga att sadeln åker lite från sida till sida pga bred kanal och stor anläggningsyta och det känner jag igen sedan tidigare. Dock trodde jag det berodde på mig och inte sadeln. Vek mig i sidan i ena varvet och tyckte hon la över mig på utsidan i båda varven. Dock verkar hennes breddning ha gjort att det inte längre är fallet. Jag har en 17,5'' och har gått ner 10 kg så den känns plötsligt för stor. Funkar i trav och lätt sits, men när vi ska galoppera sitter jag och åker fram och tillbaks som på ett toa-lock ungefär. Inte alls bra. Jag tycker även den känns lite väl bred och får lätt för mycket bakvikt. Kan ha att göra med att den är för stor i sitsen. Tog hem och testade en begagnad wintec isabell werth 17'' och den kändes bättre. Dock verkade den stressa min häst i galoppen. Man märker direkt om hon inte gillar något då hon springer iväg. Så, jag vet att den måste va vid framtill, ha bred kanal, mjuka/följsamma bossor och stor anläggningsyta. Fördelen med IWn är att bossorna liksom är platta ner mot ryggen och inte runda. Jag testade en Prestige Venus D med GGpaneler, 36 bomvidd och den gillade jag verkligen min sits i. Kom upp och fram med sätet, ingen risk för stolsits eller obalans. Dock verkar den klämma på hennes manke så hon har blivit spänd i ryggen som följd. Att värma om bommen vet jag inte om det hjälper. Bossorna är hårda (ull) och kanalen betydligt smalare, även om den ligger bra mot ryggen sett till tyngdpunkt och tryck. Förutom manken då. Någon som kan tipsa om en alternativ sadel med smalare midja och lite mindre sits än IWn? Mjuka bossor, stor anläggningsyta, rak bom, gärna inte alltför lång, bred kanal är det som gäller. Gärna gärna luftstoppad då det gör henne gott. Tacksam för tips - vill få till min sits ordentligt.