sadeltillpassning

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har en nyinköpt begagnad dressyrsadel, som är rätt i bomvidd och ligger "i balans" på ryggen på hästen.
Jag ska också tillägga att hästen ifråga är förstörd i sina muskler runt manken och på ryggen (främst baktill, där sadelns bakre del brukar ligga) efter att ha gått med för smal sadel i flera år hos tidigare ägare. (musklerna är behandlade, men verkar vara varaktigt förtvinade).
Min sadel ska stoppas om, eftersom stoppningen är undermålig.

Nu är min fråga - sadeln lättar från hästryggen när jag rider lätt. Kan det bero på att det är en aning luft mellan sadelns stoppning och sidorna på manken?
Jag har tidigare inte velat fylla ut mellanrummet där för mycket, eftersom jag velat ge musklerna där utrymme att växa. Nu har det visat sig att musklerna växer inte till sig vad vi än gör, så kanske man kan fylla ut där med gott samvete.
Frågan är då - Tror ni att det är här problemet sitter, att sadeln lättar från ryggen? Det känns lite som att sadeln åker en aning framåt när den lättar, men det syns inget i pälsen under sadeln, gissningsvis tar vojlock och fårskinnspad (som jag har för att i någon mån kompensera de förtvinade musklerna) den värsta smällen vad gäller sadelns förflyttningar. Tror ni att det hjälper om man fyller ut med mer stoppning framtill? (min sadelmakare har inga kunskaper om sånt, han är mer hantverkare...)
Eller har ni några andra förslag på åtgärder mot sadel som lättar från ryggen när man rider lätt?
 
Jag ser problemet som betydligt större. När sadeln inte ligger ann bak, ligger ALL vikt på koppjärnet. Vilket gör att ortspetsarna tar hela vikten, rakt ner i musklerna runt manken.

Vill nog satsa en rätt rejäl slant på att det inom kort kommer börja synas skador på hästen, i dessa regioner.
 
Jag har en nyinköpt begagnad dressyrsadel, som är rätt i bomvidd och ligger "i balans" på ryggen på hästen.
Jag ska också tillägga att hästen ifråga är förstörd i sina muskler runt manken och på ryggen (främst baktill, där sadelns bakre del brukar ligga) efter att ha gått med för smal sadel i flera år hos tidigare ägare. (musklerna är behandlade, men verkar vara varaktigt förtvinade).
Min sadel ska stoppas om, eftersom stoppningen är undermålig.

Nu är min fråga - sadeln lättar från hästryggen när jag rider lätt. Kan det bero på att det är en aning luft mellan sadelns stoppning och sidorna på manken?
Jag har tidigare inte velat fylla ut mellanrummet där för mycket, eftersom jag velat ge musklerna där utrymme att växa. Nu har det visat sig att musklerna växer inte till sig vad vi än gör, så kanske man kan fylla ut där med gott samvete.
Frågan är då - Tror ni att det är här problemet sitter, att sadeln lättar från ryggen? Det känns lite som att sadeln åker en aning framåt när den lättar, men det syns inget i pälsen under sadeln, gissningsvis tar vojlock och fårskinnspad (som jag har för att i någon mån kompensera de förtvinade musklerna) den värsta smällen vad gäller sadelns förflyttningar. Tror ni att det hjälper om man fyller ut med mer stoppning framtill? (min sadelmakare har inga kunskaper om sånt, han är mer hantverkare...)
Eller har ni några andra förslag på åtgärder mot sadel som lättar från ryggen när man rider lätt?

när du har sadeln ospänd utan ngt under på hästen, vad händer när du;
trycker ner i sadeln lägsta del/mitten, glappar den nånstans, trycks den ner ojämt eller är den fortfarande i balans?
vad händer när du trycker ner fram valvet? lyfts den bak eller kasar bakåt?
tryck ner på bakvalvet, ligger den stilla eller skjuts sadeln fram.

dra sadeln sen bakåt så långt det går genom att ha ett schabrak under sadeln och lätt dra i schabraket bakåt. går det att dra bak sadeln då utan att ta i eller kasar den bakåt?

osv :D du får sen experimentera med att lägga en tunn padd och göra om alla övningarna igen, se var padden ska vara för att sadeln ska ligga stabilast och hur tjock padden behöver vara, ha en padd för varje bossa då det också kan vara så att hästen är lägre på ena sidan och kan behöva mer stoppning där.
 
Jag ser problemet som betydligt större. När sadeln inte ligger ann bak, ligger ALL vikt på koppjärnet. Vilket gör att ortspetsarna tar hela vikten, rakt ner i musklerna runt manken.

Vill nog satsa en rätt rejäl slant på att det inom kort kommer börja synas skador på hästen, i dessa regioner.
Jag har nog inte varit tillräckligt tydlig med vad problemet är, inser jag.

Först - sadelns stoppning är undermålig (verkar som att man har plockat ur stoppning ur den), så den ska stoppas om i vilket fall som helst. Så min fundering handlar mest om vad jag ska be sadelmakaren att göra. Min närmaste sadelmakare är en skicklig hantverkare, men han kan inget om hästar så jag vill kunna tala om för honom vad det är jag vill ha gjort.

När det gäller den här hästen är det svårt att få något att bli helt idealiskt, eftersom han är såpass förstörd i sina ryggmuskler - han har typ gropar baktill och även urgröpt på sidorna om manken. Han skulle egentligen behöva en sadel som nästan är "svängd åt fel håll" för att den ska ligga perfekt på hans rygg.
Nu promenadrids han sporadiskt, så jag kan acceptera "tillräckligt bra" passform, om "perfekt" inte går att uppnå. Han är 22 år och har överlevt hittills med allt från riktigt dåligt tillpassad till någorlunda bra tillpassad sadel (merparten av tiden hos andra än mig). Och det är först nu som pensionär som det kommer bli "så bra som möjligt" på hans rygg.
Faktum är dessutom att hans muskler "mår bra", är mjuka osv, trots den misshandel de utsatts för när han varit yngre. (han är väl uppkollad)

När jag lägger på sadeln nu så är det ett litet mellanrum mellan stoppning och manke, i sidled. Vinkeln är rätt. Det är möjligen en anings mellanrum mellan rygg och stoppning baktill. Om jag trycker försiktigt på fram- och bakvalv så gungar sadeln knappt märkbart. Sadeln ligger bra mot ryggen på mitten.

Det jag funderar på är om problemet att sadeln lättar något när jag rider lätt kommer försvinna om jag ber sadelmakaren fylla ut lite mer både baktill och framtill, så att sadeln ligger an bra hela vägen.
Eller, kan det vara fårskinnet som gör att sadeln kommer för långt ifrån hästen, så att sadeln inte ligger optimalt?

(jag har provat att rida i sadeln en gång, för att försöka lista ut vad det är som behöver åtgärdas - helt säker på att hästen överlever det också, även om det inte passar perfekt)

I vilket fall som helst - problemet är alltså inte att ortspetsarna trycks ner i musklerna vid manken, utan snarare att det är ett mellanrum mellan musklerna och sadeln, framme vid manken.
när du har sadeln ospänd utan ngt under på hästen, vad händer när du;
trycker ner i sadeln lägsta del/mitten, glappar den nånstans, trycks den ner ojämt eller är den fortfarande i balans?
vad händer när du trycker ner fram valvet? lyfts den bak eller kasar bakåt?
tryck ner på bakvalvet, ligger den stilla eller skjuts sadeln fram.

dra sadeln sen bakåt så långt det går genom att ha ett schabrak under sadeln och lätt dra i schabraket bakåt. går det att dra bak sadeln då utan att ta i eller kasar den bakåt?

osv :D du får sen experimentera med att lägga en tunn padd och göra om alla övningarna igen, se var padden ska vara för att sadeln ska ligga stabilast och hur tjock padden behöver vara, ha en padd för varje bossa då det också kan vara så att hästen är lägre på ena sidan och kan behöva mer stoppning där.
del av dina frågor får svar ovan
i övrigt, tack, jag ska prova lite. Men min känsla innan jag provar är att sadeln nog ligger rätt stadigt där den ligger. Det jag pratar om är "finjustering", inte någon stor avvikelse.
 
Senast ändrad:
Ja kan tycka att ett mellanrum fram vid manken kan man leva med på en promenad häst. Dessutom så får musklerna där mer andnings utrymme :).
men som du sa så kan en mindre utfyllning bak nog vara tillräckligt för att minska glappet I traven.
sadeln ligger ju redan i balans, och faller inte framåt trots glappet vid manken. Så låt det glappa fram och se hur hästen tar sig i musklerna om ett halvår och ev stoppa om sadeln då igen och finjustera det allra sista :).
 
Ja kan tycka att ett mellanrum fram vid manken kan man leva med på en promenad häst. Dessutom så får musklerna där mer andnings utrymme :).
men som du sa så kan en mindre utfyllning bak nog vara tillräckligt för att minska glappet I traven.
sadeln ligger ju redan i balans, och faller inte framåt trots glappet vid manken. Så låt det glappa fram och se hur hästen tar sig i musklerna om ett halvår och ev stoppa om sadeln då igen och finjustera det allra sista :).
Musklerna har inte förändrats alls de senaste åren, så det kommer högst troligt inte bli någon mer förändring framöver heller. (min erfarna alternativare är helt inne på samma linje)

Skälet till att jag funderar på utfyllning framtill är att jag får känslan av att det är mellanrummet där som gör att sadeln kan lyfta i bakänden när jag rider lätt. Den lär ju inte lätta mindre för att jag fyller ut baktill, tänker jag. Sadeln följer liksom med rumpan upp vid lättridning, känns det som. (och förmodligen syns det inte alls lika mycket som överkänsliga jag känner det...)
 
Det låter ju rimligt som du resonerar - fylla på med ull framtill där hästen saknar muskler så att sadeln kan ligga i bra balans på ryggen. Det är just sådana justeringsmöjligheter som är den stora fördelen med ullstoppning. Och skulle hästen mot förmodan fylla ut sig på de atrofierade ställena så kan man ju plocka ur ullen då.

Prova att rita med krita på de ställen motsvarande där hästen har de här håligheterna på ryggen så att extrastoppningen blir på rätt ställe.
 
Jag hade valt att stoppa om sadeln med syntetull eftersom den sviktar bättre än vanlig ull och sen fyllt upp med stoppning där det fattas.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 123
Senast: MiniLi
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 018
Senast: lillamy73
·
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
893
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp