Sadelproblematik eller?....*lång*

Domino_s

Trådstartare
Eftersom min förra tråd blev låst och sedan hänvisad till igångsättning efter bete, konvalecent bla bla bla så lägger jag den här istället....

Det jag frågade efter var om folk trodde att min fullblodspojke endast var överladdad eller om det kunde var sadeln som låg illa....

Han har alltså stått stilla under en liten tid och har nu varit igång ca 2 veckor....

Han har varit MKT spänd under hela igångsättningen....nästan velat kicka bakut och bocka när jag ska skritta igång....(detta har han aldrig gjort innan, ok tänkte jag han är bara överladdad)....

Rusat i traven....

Så när jag skulle galoppera för första gången i förrgår så blev han helt knas och skulle först inte fatta galopp, slog efter skänkeln....sen satte han huvet rakt upp och drog iväg i 190 knyck och sänkte ryggen....när jag försökte sitta till och samla lite så fick jag ihop formen lite men det blev mycket knackigt och kantig galopp..(han har annars MKT rund och mjuk galopp)..Och han fortsatte att slita och dra (jag är väldigt mjuk i handen)....och sätta huvudet rakt upp och då menar jag rakt upp....fick till slut honom någorlunda lugn, och sen fortsatte hysterifarten i trav....Jag lyckades lugna honom men han fortsatte slå med huvudet och sänka ryggen....:crazy:

Sitta på honom va inte ens lönt att försöka....han slog som en galning med huvudet och rusa....som om han försökte ruda ifrån nåt otäckt....

Sen la jag på unghästens sadel igår när jag red och red då ungefär likadant som dagen innan....hästen va helt förändrad...för det första han spände sej ingenting när jag började skritta fram....Gick mycket lugnt i traven hela tiden....och när vi kom till galoppen fattade han galopp mjukt och fint...(visst det blev ett rusryck, men när jag tog tag lugnade han sej snabbt....)....

Och efteråt va han superlugn i traven....och samlade sej direkt....

Han frustade och verkade mycket nöjd....

Så...e de så att de bara e att byta sadel...??

Tacksam för alla råd och funderingar....:)

M v h Domino_s

Sv: Sadelproblematik eller?....*lång*

Kanske ska tillägga att han slår väldigt efter sadeln när man sadlar....

Men han har alltid haft sadeltvång sedan jag fick honom (väldigt missanpassad sadel hos förra ägaren och sedan har han aldrig fått förknippa ridning med nåt lugnt och tryggt och roligt innan....)

Dock har detta blivit mycket värre nu det senaste....Han har alltid "reagerat", men aldrig på detta sätt....:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka