Sadeln ligger inte stilla?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Boomerang
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 360
B

Boomerang

Var hos vet för ett tag sen och kollade min häst lite allmänt och när vet kände igenom ryggen sa han att jag skulle vara noga med att dra upp vojlocken så jag fick den där viktiga lufttunneln mellan sadel och rygg, eftersom han ömmade (ytterst lite) när han klämde och kände.

Tänkte att "det gör jag ju" men kollade under tiden jag red och efter bara fem minuter så hasar vojlocken ner eller hur man nu ska säga och lägger sig platt mot ryggraden... :crazy:

Vad jag kan se/känna ligger sadeln bra, varken klämmer eller glider och pållen är inte öm i musklerna efter ridning eller så....men jag vet ju så lite om sadlar...

Kan det bara vara så att vojlocken är så himla tunn (det är den) att det skulle bli bra om jag köpte en rejälare tjockare vojlock, eller tror ni att det är sadeln som inte ligger helt OK??

Snälla ge mig tips :bow:

Sv: Sadeln ligger inte stilla?!

Köp ett bättre och mer stadigt schabrak.

Men har iofs aldrig hört om en häst som ömmar i ryggen pga det inte är nån luft-tunnel. Tänk på alla som rider med pad, där blir det ingen luft-tunnel inte..

Så jag skulle tro att antigen är det sadeln som inte passar, eller så har hästen skadat/sträckt/överansträngd sin rygg.

Tror inte på skada/sträckning eftersom det var mer ryggraden/huden som var öm och inte musklaturen...

En pad ligger nog mer stilla än ett schabrak som ligger klistrat och liksom gnuggar, dessutom är ju paden mjuk/tryckavlastnade (typ gel)..

Fick tipset att rida utan schabrak/vojlock, då kunde man ju se av stövet på sadeln hur den låg...men vad är då "rätt" :confused: ??
Alltså vart ska stövet "sitta" och inte...? Kanske svårt att förklara men..

Ska iaf testa köpa nytt kraftigt schabrak och blir det inte bättre får jag väl fortsätta därifrån!

köp fårullspad/renskinnspad!!!

jättebra för huden, låter luften cirkulera och fördelar tryck jämnt.

rekommenderas varmt :p

lägg under schabraket alltså..

Om hästen är lite vad vi brukar beteckna som smal så trycker sadeln lättare ner vojlocken ner mot hästens tornutskott. Är så fallet bör Du titta efter vojlokckar som är svängda i överkanten. De bör enligt min mening inte där vara helt raka.
Ligger vojlocken mot hästen och hästen sedan blir öm kan detta bero
på att Du har en oönskad rörelse på Din sadel.

Sadeln ska ligga an jämt över hela sadeln. Nåt som är lättare är att bara rida med ett ljust rent schabrak när din häst är lite dammig (blir lättare att se desto dammigare hästen är, han ska däremot vara "Jämt" dammig) och sedan ser du efter ridturen var den inte ligger an. Den ska ligga an jämt hela vägen och trycket ska också vara lika mkt hela vägen. Om den inte ligger an längst bak är okej (vissa sadlar är gjorda för att lätta lite bak, t.ex. Dominus)

Man kan inte bara lägga en pad under, för att man ska kunna lägga under en pad måste sadekn vara såpass stor att det finns plats för en pad.

Har du förresten kollat om kanalen är fri näör du sitter i sadeln? Kan ju vara så att sadeln trycks ner såpass mkt när du sitter i den så den ligger an mot manken?

Det är inte schabrakets tjocklek som avgör. Köp istället ett schabrak som är avsett för cutback (typ Equiline) jag tycker de schabraken lättare ligger kvar, men det brukar ändå vara så att de flesta schabraken hasar ner till slut. En pad kommer inte räta till det heller. Kan ju också vara så att sadeln inte passar och glider runt för mkt att schabraken också glider ner.

Jo, hästen är ju rätt "smal" (varmblod).

Förstår inte riktigt vad du menar med "svängda i överkanten"??
Kanske kan visa nån bild eller förklara lite mer....jag är lite trög :D

Ska testa låna ett ljust schabrak och kolla hur sadeln ligger, låter ju bättre än att rida utan :)

Det ligger absolut inte och klämmer över ryggen då jag sitter i sadeln, har varit jättenoga med att kolla det och "tunneln" finns under hela sadeln samt att jag får in handen mellan framvalv och manke, så där ska det inte vara några problem.

Spelar det nån roll om man har schabrak eller vojolck? (kan det väl inte göra??)
Ska ju köpa ett nytt i veckan nu när jag får börja rida igång pållen igen och då ska jag alltså kika på dom med cutback??

Funkar inte det och sadeln uppenbarligen inte ligger still så får jag nog börja se mej om efter en annan sadel..k'nns inte som att paddar är något för mej...tycker liksom att sadeln ska passa utan!

Har man det sen för nån annan anledning kan det ju vara bra, men inte för att få sadeln att ligga någorlunda rätt :smirk:

En pad ska endast användas om sadeln 'r lite för stor och man väntar på att hästen ska muskla upp sig.

Nej,det är skitsamma om det är vojlock eller schabrak. Däremot kan det vara materialet? Jag ahr ett schabrak som alltid glider bakåt hur jag än gör. Men alla mina andra schabrak ligger där de ska...
Ett schabrak har inte riktigt cutback, men det är lite bakåtskuret längre upp, som det här schabraket
http://www.sadelmagasinet.se/res/default/equiline_dressyr_bruna.jpg

Har du inget annat schabrak? Testa med dina andra schabrak, om alla åker runt så kan det bero på sadeln eller att du har väldigt gamla och tunna schabrak i ett glatt material (typ sammet) Men om det är sadeln åker schabraken bakåt/frammåt och inte bara ner mot manken.

Kolla hur sadeln ligger precis som du har fått tips om. Att den ömmar över ryggraden kan mycket väl bero på att sadeln trycker mot tornutskotten just där. Ibland kan det bli en liten knöl på ryggraden pga lokal inflammation pga för hårt tryck av sadeln. Jag har också mycket svårt att tro att den skulle bli öm för att schabracket ligger an på ryggen.

/Camilla

kan de vara så att det är skåran på undersidan av sadeln (kommer inte ihåg vad den heter just nu :o) som är för smal? har för mig att skåran ska vara 2-3 fingrar bred, annars kan det klämma på ryggraden även om det är luft i tunneln.

Den ska vara minst 3 fingrar (6 cm) bred och bredare längre fram, men hon skrev att det inte var nåt fel på den...

ok, då vet jag.

bara en liten idé iom att hon skrev att hon visste så lite om sadlar.

Enligt min mening är det bästa sättet att kontrollera huruvida en sadel legat an på en häst är att rida utan något underlägg. När hästen gått i en för den rätt form ska Du försiktigt lyfta av sadeln. Sadeln visar då hur den legat an samt om det varit en oönskad rörelse på den. Avtrycket som blirvit visar klart om sadeln legat an mot hästens bog, länd och myskelfästen, liggament och tornutskott.
Är sadeln för smal blir det lockar just under stigläderskrampan och bakåt. Är sadeln för rak blir det lockar mitt under sadeln och har sadeln legat an uppe på hästens bog blir lockarna vanligen just bakom bogen.

Om nu, som veterinären varit rädd för, vojlocken legat an över hästens tornutskott, liggament och muskelfästen så kan detta i olika grad påverka hästen. Viktigt är att se till att, just som veterinären påtalade, det är en fin tunnel under sadeln. Dagens vojlockar är enligt min mening för raka i överkant. Detta gör att det är svårt att dra upp den i sadelns tunnel. Vojlockarna ligger ofta "snyggt över hästens rygg". Den lilla minsta rörelse på sadeln kan ge upphov till skav. När man tittar på överkanten på vojlocken så bör den ha formen ungefär som en båts köl.

Funkar det inte med att byta vojlock/scabrak så bör du nog som du skrev, kolla upp sadeln. Ta hjälp av en utbildad sadelutprovare om du inte är så hemma på sadlar, så besparar du er många problem. Lycka till!

*lånar*

Bara en tanke,,,,långvarigt tryck av shabrak/vojlock kan kanske i slutändan resultera i just det som skett med din häst.
Det kommer kanske inte efter en,två eller tre gånger.

Jag håller med lakrits, ifall schabraket har legat och tryckt mot ryggraden en längre period är det mycket möjligt också schabraket som är orsaken.
(Men du har fått många bra funderingar och tips på vad det kan vara för något om det inte skulle funka med att byta schabrak redan så det är ingen mening att rabbla upp allihop igen :smirk: )

Som sagt, byt till ett schabrak där överkanten är rejält svängd, Hööks har en hel del såna men equality line har lite rejälare, men kostar därefter...

Att hävda att alla sadlar ska ha tre fingrars bredd eller ha
6 centimeter fritt i kanalen är fel. Det är rätt att sadelns bossa inte får ligga så att den ligger an mot muskelfästena. Sadlarna ligger inte altid helt an mot hästen där detta mått om tre fingrar tas. Detta gör att bossan kan börja ligga an mot hästens rygg lite längre in på den.
Det rätta sättet att kontrollera huruvida bossan ligger an eller för nära muskelfästena är att ställa sig på en pall på betryggande avstånd från hästen och titta över dess kors ner mot sadelns tunnel. Nu får inte bossan ligga an mot muskelfästena. Man måste beakta att sadeln flyttar sig något när hästen går på böjt spår vilket gör att en
tryckkontroll måste göras efter det att man ridit med sadeln. Trycket visar om sadeln ligger rätt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 275
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 658
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 835
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Stora canvasburar
  • Kattbilder #10