Sadelknutor

Salasolen

Trådstartare
Min stackars pålle har fått sadelknutor, eftersom hans puckade matte (jag) inte kände igenom sadel ordentligt efter omstoppningen, den är helt knölig, vilket jag tyvärr inte upptäckte fören det var för sent. :( Men hur gör jag nu då för att få bort knutorna? Givetvis så kan den sadeln fara och flyga någonstanns... Men kan jag rida alls? barbacka eller med sadel som passar??

Sv: Sadelknutor

Sadelknutor? Kan det inte vara proteinknutor?
I alla fall så kan du ju tömöra, longera, rida barbacka till du hittar en ny sadel :)

Min häst får en del små hårda knölar på sommaren. Jag tror att en del är proteinknölar andra insektsbett. De är hårda, ömmar ej och tar ganska lång tid (flera veckor) innan de försvinner. Ibland har hon en sådan där sadeln eller sadelgjorden ligger. Jag brukar smörja med 4 ess salva och sedan lägga ett tunt fårskinn under vojlocken och använda sadelgjordstunnel. Hon är inte alls besvärad av det.

Jag har väldigt svårt att tro ett det är proteinknutor eftersom han fick det efter att jag bytt sadel. jag upptäckte knutorna då han inte ville gå med den sadeln men när jag la på den gamla gick det bra...

Jag har väldigt svårt att tro ett det är proteinknutor eftersom han fick det efter att jag bytt sadel. jag upptäckte knutorna då han inte ville gå med den sadeln men när jag la på den gamla gick det bra...

Jag använder fårskinn direkt mot hästen.
När det är för varmt för fårskinnet använder jag ett tjockt schabrak som jag klippt hål i för knölarna så att ingenting skall ligga och trycka när de läker. Har även en pad av liggunderlag som jag klippt iordning med hål i. Fick tipset av både veterinär samt equatriker vid två olika tillfällen.
Lycka till:banana:

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 182
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 678
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Födda -21
  • Betäckning 2024 - föl 2025
Tillbaka