Sadelgjordsskav?????

Gilette

Trådstartare
Hjälper det att sätta ludd på sadelgjorden? kan man fortsätta rida med sadel ändå, om man har ludd på?
hur ska man göra så att det läker? finns de ngn salva??
tacksam för svar!

Sv: Sadelgjordsskav?????

Min erfarenhet av skav är att det är barbacka som gäller tills huden läkt. Därefter på med fårskinn på sadeljorden och uppmärksamma varför skavet uppstod från början.
Jag har smörjt skavsår med vanlig försvarets hudsalva för att läkningen ska ske mjukt.

Du ska lösa problemet som gör att det blir skav. Kan t ex bero på en illa passande sadel som inte ligger still på hästens rygg.

Barbacka tills skavet är försvunnet sen fårskinn, inte "fuskludd".
Fuskludd har jag varit med om att hästar fått skav av.

Det finns ju neoprenetunnlar och liknande också att pröva..

Har man en skavbenägen häst, ger även neoprenet skav. Tyvär. Fårskinn som gäller helt enkelt, och son du sa, inga syntetmaterial, dom bränner.

Lejonelle skrev:
Du ska lösa problemet som gör att det blir skav. Kan t ex bero på en illa passande sadel som inte ligger still på hästens rygg.
det är av sadelgjorden det blir skav

Jag fick skav en gång. Bytte sadelgjord till neopren, både hopp och dressyrgjord, sen har jag aldrig haft problem.

När mina får skav (händer enbart på hösten om man vet aldrig när) så sätter jag på fårskinnsludd och rider som vanligt med sadelgjord och sadel. Men jag upptäcker i stort sett alltid skavet innan det blivit sår eftersom jag vet att de kommer och har koll.

Rid barbacka tills skavet har läkt helt, du kan även använda en mjukgörandesalva typ idomin eller helosan, se till och tvätta rent med jodopax om det är blödande. Sen när det är läkt använder du fårskinsludd!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Läkaren frågade idag om jag funderat på sjukersättning. Jag svarade att jag inte är där än. För jag tror att FK kommer att kräva att...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar