Sadelgjordsskav och Sadelgjordar????

Gilette

Trådstartare
När hästen har skav av sadelgjorden är enda sättet att rida barbacka tills det läkt då???
Hur lång tid tar det innan det läker??
Måste man rida barbacka eller hjälper det med att byta sadelgjord till en Anatomisk sadelgjord i Sympatex???

Sv: Sadelgjordsskav och Sadelgjordar????

Beror väl på hur mkt/allvarligt skavet är. En connemara som jag hade behövde alltid gå med fårskinnstunnel, anatomiska sadelgjordar kunde fungera en stund men fårskinn var det som hjälpte.

Ett annat tips kan vara att spraya lite pälsglans där de brukar få skav, det fungerar iofs bäst på bogskav.

Sv: Sadelgjordsskav och Sadelgjordar????

hon har bara tappat pälsen på stället där skavet är.
Kommer det läka trots att jag fortsätter rida med sadelgjord?

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Lång historia lite kortare. Innan bytte jag om på jobbet tills kravet kom om att in och utstämpling ska ske i jobbkläder. Jag börjar åka...
2
Svar
28
· Visningar
1 984
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar