sadelgjord - mohair vs. sympatex

western_wannabe

Trådstartare
Vad föredrar ni?

Jag är på mina vanliga sadlar jättenöjd med mina sympatexgjordar - de sitter bra, är följsamma, lätta att rengöra och funkar även på skavkänsliga hästar. Därför är jag även intte på att köpa en gjord i sympatex till w-sadeln. Men många anser att en repgjord i mohair är det bästa. Jag är själv lite skeptisk till repgjordar då jag får för mig att de ska kunna nypa tag i skinnet och att de är svåra att hålla rent... Vad föredrar ni? Och finns det överhuvud taget gjordar helt i läder, tror inte att jag har sett någon i de vanligaste e-butikerna...

Sv: sadelgjord - mohair vs. sympatex

jag föredrar neoprengjordarna faktiskt..

har dock en gammal textilgjord med teddybjäfs på min Dam iumed att jag behöver klippa och ommodulera sadelgjordarna för att undvika den enda kvarvarande inken hon har.

Repgjordar är jag av intjatad och ohejdad vana lite lätt allergisk mot.

Föredrar sympatexgjord, lätt att hålla rent o skaver, nyps inget.

Jag använder också neopren/sympatex, tycker det fungerar jättebra.
Är skeptisk mot repgjordar.

*kl*

OK, då är jag inte ensam då:)

Någon som har erfarenhet av lädergjordar?

Och för att spinna vidare på syntetmaterial - hur funkar det med tiestrap i syntet? Är lite inne på att skaffa en BigHorn Arabian Light till pållen när han musklat sig lite (om den passar såklart) och där är det bl.a. tiestrap i syntet. Funkar det bra, eller bör man byta ut den till en i läder? Och isf, vart hittar man svarta tiestraps i läder? Är väl vanligast med bruna/natur...

jag föredrar även textila tiestraps.. vet inte om det bara är jag som ogillar att vissa läderstraps biter fast lite väl mkt i sig själva. Beror iofs på kvalitén på såväl lädret som textilen... men jag vill ha en strap som går snabbt att dra åt och en som går snabbt att lossa, upplever som om de flesta i läder är lite drygare att pyssla med.

Har ingen erfarenhet av lädergjordar på w-sadel så där kan jag inte uttala mig..

textila tiestraps/offbillets tycker jag har funkat bra, robust, glider lätt. lädertiestrapen jag har på min sadel vill gärna "suga fast", vilket gör det nästan omöjligt att spänna när hästen blivit lite varm/svettig.
har dessutom varit med om att offbilleten har gått sönder (då relativt ny) så att den åkt från hålet till hålet under, och det var ändåen sadel för 20.000+!!

repgjordar är jag väldigt skeptisk mot, har pratat med några få sadelsäljare och de rekomenderar inte dem, just för att de kan gå av, sedan har man ju hört min mamma berätta om repsadelgjordana när hon var liten, det var inte ovanligt att de kunde gå av under en ridtur!

Jag använder en mohair gjord på min häst då han fick sadelknutor i våras(han är väldigt känslig vid fällning) av neoprengjorden. Men jag gillar inte alls den här repgjorden. Den töjer sig ju! Då jag även har en häst som blåser upp sig lite vid sadling får jag dra sadelgjorden till förbannelse. Ingen höjdare alls!:mad:

Jag har en neoprene/sympatex-gjord, det fastnar knappt några hår på den och när det är dags för rengöring är det bara en spann med såpvatten som gäller...
Repgjordar är jag också lite skeptisk mot, dels att de kan nypa hästen och tom gå av när de börjar bli lite till åren

När jag köpte min sadel följde det med tiestrap och offbillet i syntet som enligt mig är ganska värdelöst, de töjer sig och går lätt sönder vid hålen
Jag köpte riktiga läderstraps från Weave* och är riktigt nöjd med dem, dessutom tycker jag att det ser snyggare ut med läderstraps men det är ju en smaksak :p

Jag har en Big Horn Arabian light och tycker att tiestraps i syntet är lättare att hanskas med än de i läder.

Har både en repgjord ovh en med ludd på och då föredarar jag helt klrt den med ludd på... tycker repgjorden kniper när hästen har vinterpäls.

När jag köpte min sadel följde det med tiestrap och offbillet i syntet som enligt mig är ganska värdelöst, de töjer sig och går lätt sönder vid hålen

Jag lånade förut en Circle Y sadel med syntet tiestrap/offbillet, runt hålen var den typ "förstärkt", det blev mindre "knöligt" vis sadelgjorden och lättare att spänna tiestrapen då det gled lättare och inte "sög fast i hästen"...
jag tror att syntet tiestrapen/offbilleten suttit på sadeln från tillverkaren, och sadeln är ca 15år gammal och funkat bra.,..

kan det inte bero på vilket märke osv det är?
precis som med läder, när offbilleten gick sönder för mig blev sadeln vääldigt lös..

Jag fick en mohairgjord från Proffesionalchoice (heter det så, är kass på märken?) när jag köpte min sadel. Väldigt mjuk och följsam, dubbla lager "trådar" som sitter väldigt tätt. Ingen risk för nyp där inte. Att det dessutom är ett rullande spänne som gör det väldigt enkelt att spänna gjorden är ju inte negativt. Den enda nackdelen är att den är en storlek för stor, men det beror ju inte på själva gjorden :p Lite jobbigt med all päls med, men det problemet har vi alltid med alla material.
Repgjordar modell billig nyper antagligen. Men jag har svårt att tänka mej att min mohairgjord skulle göra det. Det är den enda gjorden min ponny kan ha utan att få skav, neopren och annat syntetiskt i princip bränner bort hans päls.. Men mohairgjorden, nemas problemas :p

Då är jag inte den enda som e skeptisk till repgjordar, har dock aldrig haft nån.. neoprengjordarna har funkat utmärkt, så det blir en sån till när det är dags!

Har haft tie-strap i både läder och syntet (synteten satt på nuvarande sadel vid köp) inga problem med att någon av dem fastnar i sig själva, och syntetgjorden är lödd vid hålen så den går inte sönder (4 år nu)
Däremot skaver syntetgjorden mot fendrarna på ett sätt som en lädergjord inte gör.
Men på big Horn Arabian bör det inte vara nåt problem, eftersom fendrarna på den är i syntet.. då ar det juh bara en sak mindre att putsa när det är dags! ;)

Jag har en repgjord, en rejäl sådan, och den fungerar utmärkt. Har aldrig nypit tag i hästen eller gett några andra konsekvenser. Tiesrapsen är i syntet/textil (vad det nu heter) och dessa föredrar jag framför läder, eftersom det är så mycket lättare att spänna gjorden. Mina har jag haft i kanske två år, och de är i muycket bra skick och har inte alls gått sönder vid hålen.

På bilden nedan syns sadelgjorden, och som synes är den väldigt bred under magen, så den ligger stabilt, skaver aldrig och nyps som sagt inte!

19882678.jpg

kl*

Som Sthu så ser det ut som att du har fått tag i en av bra kvalité
Inte som tex dem från bö**** och hö***
Det är ju nästan så att man blir lite sugen att prova en...

Det är väl också vanligare att de som rider koklasser använder repgjord?

personligen gillar jag tiestrap i syntet, tycker de är mycket smidigare att använda.
vad gäller sadelgjordar är jag nog lite skeptisk till repgjordar, men har aldrig användt någon... har dock hört att de lite dyrare av bra kvalitet ska vara bra och inte nypas.
jag gillar neoprengjordarna, tycker de är mycket smidiga och lätta att hålla rena, har dock en utan lufthål så det blir lite svettigt...

Min sadelngjord är en Billy Cook, och nej den är inte ifrån nämnda butiker ;) Tyvärr får man ju betala för kvalitén också, så den var inte billig. Men den har hängt med ett par år nu, och är inte sliten öht :)

Att kossemänniskor använder repgjordar mer vet jag inget om.. Har inte tänkt på det helt enkelt :D

Jag kör definitivt med läder på Tiestrapsen ( eller hur det nu stavas )
En bra repgjord kan man h i evigheter men de är svåra att hålla rena tycker jag. Dock finns ju alltid risken för nyp. Neoprenet blir det lätt skav av tycker jag men de är lätta att hålla rent. Teddygjorden är jättebra men grymt svår at hålla ren. Ja man kan ju undra vad jag ska ha för gjord:D

Tveklöst är en repgjord bäst, likaså en tiestrap av läder. En repgjord tvättar man ju enkelt i en balja med vatten o lite såpa så det är inte svårt att hålla den ren. Fördelen med repgjorden i jämförelse med t ex neopren är ju att den andas.

Jag föredrar repgjord av mohair då glider inte sadeln, min häst är något för rund och med en neoprengjord så låg den inte still. Sen har jag bytt ut de gamla tiestrap och offbillet eftersom det var lite småsprickor här och där i lädret till nytt läder dito och då var det genast mycket lättare att dra gjorden. Tyvärr så har ett hål gått sönder på offbillet'en men det kan vara jag som inte har varit tillräckligt varsam vid dragningen av gjorden. Dessa saker på sadeln är ju sånt som bör bytas med jämna mellanrum, det är ju förbrukningsvaror med ett bäst före datum anser jag iallafall.

MVH Ann

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka