sadelfunderingar

kingkong

Trådstartare
Om pälsen är ruggad på var sida manken efter man tagit av sadeln
är sadeln för vid eller för trång då. Varför finns det det tre stroppar att fästa sadelgjorden i? vilka ska man använda?

Sv: sadelfunderingar

Det brukar väl oftast vara en stropp i "reserv", jag brukar använda de två yttersta och ha den i mitten som den är..
Om sadeln åker bakåt kan man använda de två främsta stropparna, och om sadeln åker framåt kan man använda de två "bakersta" eller vad man säger :p

Sv: sadelfunderingar

HoppFantasten skrev:
Det brukar väl oftast vara en stropp i "reserv", jag brukar använda de två yttersta och ha den i mitten som den är..
Om sadeln åker bakåt kan man använda de två främsta stropparna, och om sadeln åker framåt kan man använda de två "bakersta" eller vad man säger :p

Om sadeln glider framåt så passar den antagligen inte. Om den glider även fast den passar beror det antagligen på att hästen har ett sadelgjordsläge som är placerat för långt fram sett till sadelstaden, och då ska man använda de två FRÄMRE stropparna (eller den främre och den bakre). Att använda de två bakre på en sadel som glider för sadelgjorden drar den framåt gör förvisso att sadeln ligger still, men alldeles för långt fram, och hämmar bogens rörelsefrighet.

Så man kan använda stropparna för att i viss mån försöka anpassa det hela till den aktuella hästens sadelgjordsläge etc, men då genom att försöka minska glidning, inte för att lägga sadeln längre fram redan från scratch t ex.

Och i 99% av fallen när de glider beror det på passformen.

Ruggad päls betyder att sadeln inte ligger still, det kan vara att den glider lite i sidled, glider fram/bak etc. Det brukar dock synas mer än vid manken då.

Hur många fingrar har du mellan manke och framvalv med vikt i sadeln? Hur ser resten av pälsen på ryggen ut och hur ser schabrakavtrycken ut? Sitter du upp från mark eller pall (om du sitter upp från mark, trampar du sadeln rätt när du suttit upp?)

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
793
Senast: Smultron
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 397
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
648
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka