Sadelfunderingar

Allobosia

Trådstartare
Hej!

Snart är det dags för en ny sadel och jag har ingen aning om vad för sadel jag egentligen vill ha.
I nuläget har jag en Baldursadel, den är jätte skön att rida i men det är inte den perfekta sadeln för mig eller min häst. Jag får inget bra stöd och flaxar runt med benen, det blir även väldigt skumpigt ibland det beror såklart på mig med men sadeln hjälper mig inte på vägen om vi säger så.. :p
På min häst sitter den inte bra längre pga att han var tjock när jag köpte honom och sadeln.

2 sadlar jag är väldigt sugen på är Karlslund K2 och Top reiter JR special..
Någon som kan tycka till lite om dessa sadlar? Jag har läst äldre trådar och det var många som skrev att JR ofta var sne och även att man satt högt ovanför hästen?
Eller varför inte ge förslag på andra sadlar? :)

Jag vill ha en sadel som ger bra stöd för mina flaxben... haha
En sadel som passar en islandshäst med rak rygg, ej svankig.. Tror han är rätt normallång i ryggen, mer lång än kort.
Jag har långa ben så den ska ju passa för det med.
Inga sadlar dyrare än 20 000, för det har jag ändå inte råd med.

Hoppas på massa bra förslag! :bump:

Sv: Sadelfunderingar

Hej!
Har du långa ben tycker jag absolut du ska prova en sadel med korta knästöd, finns ganska många nu för tiden.
Jag köpte en Tölthester Hrafn i höstas, den passade mig jättebra! Fick bra stöd och benen är stilla, jag har nämligen också varit en "benflaxare"... =)
Jag rider i den på 4 olika hästar och tycker den ligger bra på alla.

Är inte baldur ganska så svängd? Den var i alla fall på tok för svängd på min häst som har svagt böjd rygg.
I så fall kan jag förstå att den ligger illa, eller också så har vi inte samma syn på vad som är en rak rygg.

Top reitern är väldigt skön att rida på, man sitter väldigt inramad och fast med benen, så om det är det du vill ha kommer du gilla den. Den är uppbyggd vilket gör att den är smal att sitta i och man får en väldigt bra vinkel för benen som gör att man sitter stadigt. Men det medför ju också att man kommer upp en bit över hästen. Jag upplevde det som att jag inte fick samma kontakt med hästen, men i andra sidan så är jag van vid bomlöst och det är ju som natt och dag mot en uppbyggd bomsadel. På rätt häst hade jag gärna haft den, för den är superskön, men på min häst kände jag att jag inte kunde inverka på det sättet som jag är van vid med sätet. Kanske bara är en vanesak.

Karlslund har jag inte testat.
Om du vill ha bra stöd så finns det massor med bra dressyrsadlar, Albion och Lippo är bra sadlar till bra priser. Jag tycker båda är väldigt sköna att rida i och ger mycket stöd. Finns massor med andra bra dressyrsadlar, och islandssadlar också för den delen, Stall Akurs Lettir till exempel är väldigt skön och ger mycket stöd.

Hmm det ska jag inte svara på, jag har nämligen 0 koll på sånt..
Men den är inte utprovad till min häst, jag köpte med den från förra ägaren för att ha något medans han ändå var tjock. Sedan till våren/sommaren så skulle jag börja kika på en ny. :) Kanske är därför jag upplever att sadeln sitter snett ibland? haha

Och låter som något för mig det!! Ska bli himla kul att testa sen.. Man kanske gillar någon helt annan. :)

Ska kolla dressyrsadlarna!

Tack för svar! :)

Jag tycker att det är viktigt att du vänder på steken och frågar dig, vad vill din häst ha för sadel? Olika sadlar har olika bomvinklar, och det du tycker är en trevlig sadel är ju inte säkert att den passar på din häst.

Ta därför hjälp av en kunnig ut/in provare som kan ge dig råd, stöd och hjälp på vägen. Ofta brukar det vara mera kostsamt på olika sätt när man väljer att pröva själv i början, efter en tid upptäcker man att sadeln inte alls funkar. Hästen får kanske ont i ryggen, den får störda gångarter och i sämsta fall en långvarig konsvalecens.

Självklart kommer jag ta ut en sadelutprovare. :) jag har hittat en som jag tycker verkar bra men om det var någon speciell sadel man var intresserad av så kunde man säga till så hon tar med den eller dom + andra då. :)

Har själv köpt en Sella och är supernöjd. Min häst har också ganska rak rygg. Det går att byta järn i bommen så man kan anpassa den efter hur hästen musklar/breddar sig. Bra knästöd och man får en bra sits i den. Skön att rida i och vettigt pris.

Jag skulle absolut inte rida med en sadel som inte passar hästen riktigt bra, även om det bara är för en kortare tid eller för att hästen är för tjock/smal osv.

Om du inte vill rida barbacka eller med barbackapad så länge, så se om du kan låna en välpassande sadel tills du fått hjälp av en duktig sadelutprovare.

Min älskade sadel ligger något i bakvikt på min häst som breddat sig sedan utprovning. Så rider jag ut använder jag vår bomlösa, rider jag i paddock rider jag barbacka. Han ska absolut inte gå med något som inte passar!

Den satt bra när han var tjock, nu har den börjat sitta sämre men det är inte panik. Jag rider oftast barbacka ändå. :) självklart skulle jag inte använda en sadel som sitter helt tokigt. :)

Jag har en Top Reiter JR Spezial.. I början nästan hatade Jag sadeln för att det kändes som Jag kom för högt.. Men nu vill Jag inte byta.. Trivs kanon med den :)

Gillade den väldigt mycket!
Blir helt klart på prova sadel listan. :)

Jag ska nog ta ut Karin Åberg, är det någon som har koll på vilka märken hon har utöver Baldur? Vet att det finns begagnade med. :)

Hehe många som säger det. :D
Kommer säkert kännas normalt för mig, jag rider nu med schabrak + padd..
Fråga mig inte varför.. Men jag kan inte inse i mitt huvud att min häst inte är en C-ponny och bör därför inte få ont i ryggen av mig.. Är rädd att han ska gå sönder så att säga.. :P

Långa knästöd och softseat. Bästa sadeln jag provat. Kan varmt rekomenderas :)

ok. Har nu en top reitir jr men vill byta ut den då jag tycker att den är lite väll klumpig

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: Barret
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 236
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: __sofia__
·
Utrustning Lång story short. Jag lyssnade på equipodden och det avsnittet när Jonna Landén pratar sadlar. Hon förespråkar träbol och ullstoppning...
Svar
6
· Visningar
1 070
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka