Sadelfrågor, som alla andra...

M

mariahmia

Jag har förr svurit över alla trådar med sadelfrågor, men nu behöver jag hjälp själv. Har en stoooor hablval på 178 cm och lite halvgrov. Jag har idag en childeric som jag var jätte nöjd med, men eftersom jag är jätte känslig i sätet och ryggen så har jag nu börjat få ont i ryggen... jag är svankryggig och är lite framåtlutad.
Jag är lång, 180 cm och söker alltså, håll i er nu...
en sadel som är mjuk att sitta i , mjuk för hästen, stora knästöd, för jag har jätte lätt att dra fram benen och upp knäna, så knästöden får inte sitta för långt fram...
Det känns som om jag provat allt och inget passar. Jag vill komma ner "i" hästen, och inte komma för långt uppepå...
Jag har provat Henry D R - Knästöden för långt fram....
Jaguar - jag hamnade uppepå, och bara studsade runt...
Prestige Leonardo -- Helt ok, men lite jaguarvarning...
Childeric-- underbarför sitsen, men lite för bred midja och tyvärr för hård i sitsen....
Hur skall jag göra??? Skall jag börja samla på frimärken istället? Jag är en rutinerad ryttare och jag sitter igentligen ganska bra, men jag vill att det skall kännas 100% och jag vill framförallt inte få ont....

Sv: Sadelfrågor, som alla andra...

Jag :love: min euroriding opal.

Den är mjuk och gosig och jag är extremt kräsen :D
Gillar leonardon med iofs men inte alls lika mycket.

Amerigo:love: Jag har en Cortina,trivs jättebra med den. Har haft både Röösli o Jaguar.

Har du provat Kentaur Medea? Den har stora knästöd som i mitt tycke är för stora och sitter för långt bak, men gillar man stora stöd så kan det vara värt att prova. Den har i alla fall en otroligt mjuk och skön sits. Flexande ortspetsar för bättre bogfrihet också.

Tack för era svar, det är ju skönt när man kan be om lite hjälp. Provade en Dominus idag den va faktiskt ganska bra, bra skänkelläge och så, men även denna var för hård i sitsen.
Tror att jag skall prova En F B som du skrev om, bara jag hittar på en. Vad tror ni om Bates nya då Inova, eller vad heter den? i beskrivningen låterden ju bra, men är den det i verkligheten??

Jag har en Dominus, men tycker precis som du att sitsen är lite för hård. Jag har sjukt känsliga sittben och jag får jättelätt ridsår i rumpan... Så, hmm, jag har en rumpvärmare i fårskinn året om för att skona min ömma rumpa. Rumpvärmaren är skitful och den känns väldigt mycket skogsmulleryttare-men min rumpa mår bra!

Nu ä'r jag kanske petig, men du skriver:

..jag är svankryggig och är lite framåtlutad...

...jag har jätte lätt att dra fram benen och upp knäna...

Det skulle jag kunna skriva också, tex, känner igen det.
MEn sen skriver du:

jag sitter igentligen ganska bra

Det gör man ju inte då, (och gör jag inte) tycker jag, när man behöver så pass mycket hjälp av sadeln. Så tänker jag i alla fall, sadeln är viktig men det mesta måste jag göra själv ändå. Ang framåtlutad så förstärkte prestigen jag provade det mycket, för min del. Jag tror det är svårt att få svar vad du kommer att tycka om olika sadlar för vi tycker så olika. I Dominusen tyckte jag att jag satt mer uppepå än i jaguaren, tex. Den hade hårdare och mkt tjockare stoppning, kändes långt från hästen, men det kanske var just det exemplaret. :confused: Däremot tyckte jag den var ok mjuk och man satt bra i den.
Så smaken och känslan är så himla olika. Någon mer bekväm än jaguaren jag har nu har jag aldrig ridit i. OCh jag har provat även amerigo tex.
Du kan få tips om vilka som har mjukt säte men resten är så individuellt och det handlar om hur just du är byggd. Rena skräpsadlar kan man ju räkna bort, men sen handlar det om egen tycke och smak. Och om hur din häst ser ut inte minst. Alla de modeller som räknats upp passar ju inte samma hästar.

Jag måste bara fråga, är din häst en ljus fux e. Weltbürger. Namnet börjar på W...

Hej.
Jag har eg en ganska bra sits. Jag sitter i lod, och jag har ganska lätt att gunga med i takten osv, har nästan alltid 7or på sits och inverkan, dessutom oftare än ibland 8or, men jag vill att det skall bli perfekt. Jag vill inte vara "ganska bra", jag vill vara BRA!! Problemen som jag beskriver är inte stora, men jag vill sam sagt att de skall försvinna helt! Mitt alra största problem just nu är att jag fått ont i ryggen av Childericen. I dominusen satt jag riktigt bra. Hade 8or i båda klasserna igår.
Visst är smaken olika. Jag vet folk som älskar sina Jaguarer och tycker att det är det bästa som finns, medan jag kände mig som om jag studsade runt uppepå och hade ont i höfterna i två dagar efteråt... Hade en county förut som jag gillade skarpt. Den kändes det som jag kom ner i , men jag har inte provat någon sådan på min häst.
Ja, han är en ljusfux e Weltbürger med ett namn som börjar på W. Hur vet du det och va det något speciellt du funderade över? Känner du igen honom?? Som sagt, tusen tack för att ni lägger energi på att hjälpa mig med alla konstiga problem jag och min rumpa har :d
MVH Mariah

Här kommer en bild också, om det fungerar. Här rider jag dock inte hästen som börjar på W, som du kanske ser.
main.php

Det är väl childericen? Du ser inte ut att sitta så nära hästen i den:confused: :o

Ja, det är childericen... nej, helt hundra är det ju inte... :angel: :cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Har en mops på 8 år som varit risig till och från i tre veckor. Han åt från början hills metabolic, kastrerad och lite mullig...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: a1agnlju
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka