Sadelförslag?

Fiorano

Trådstartare
Mitt underbara halvblod har äntligen blivit friskförklarad, men nu har hon blivit så bred över ryggen att sadeln inte längre passar... Så jag vill ha tips, kraven på sadeln är:

*djuuupt säte
*stooora stöd
*ska passa kort hög manke och rak normallång rygg.
*den ska vara vid, troligen väääldigt vid.
*max 10.000:-

Kom med tips, jag håller på att bli yr i huvudet på alla annonser...

Sv: Sadelförslag?

Kan ju tillägga att det är en begagnad sadel jag vill köpa, alltså inte nypris på 10"!

Albion och FB gillar inte jag så där jättemycket...

JR har jag kollat lite på men just nu har jag snöat in fullständigt på Dominus! Hur letar jag åf och utprovare av Dominus i skåne?

Jag vet.. Men jag vill ju så gärna... Ska kolla lite på en Kieffer Action, men vet inte riktigt om den är tillräckligt mjuk.

www.ridin.se
Dock kommer inte Dominus passa till en rak rygg...

Men, nu har jag varit inne och snokat på ridins hemsida. Enligt dom så ska Amerigos flesta (typ alla) modeller passa en rak rygg. Jag har fått för mig att Amerigo och Dominus är byggda likadant? Eller skiljer det mycket i bomformen på dom? Jag gillar att Dominus verkar ligga bra på breda hästar och de ser alldeles gudomliga ut att rida i!

Hur kinkiga är de om man kommer dit på provning men har ett tak på 10.000:-. Det är ju lite i sammanhanget med tanke på deras sadlars nypriser. Jag vill inte verka snål, men jag känner mig fattig...

Åk till Sharpman med hästen, de har sadelinprovning. Det brukar bli bra, och de har ju både begagnat och nytt.
Själv köpte jag en Passier Grand Gilbert, men jag har en smal häst. Den ligger dock som en smäck, och ger en bra sits(passar mej).
Begagnad kostade 7 500 kr, inklusive omstoppning.

Om du "bara" har 10 000 att spendera på en sadel hade inte jag åkt till Ridin... Chansen att hitta en sadel i den prisklassen är typ obefintlig... Lättare att hitta beg på egen hand isf, då kan man hitta Amerigo för 10 000.

Det skiljer sig en del mellan Amerigo och Dominus. Amerigo har ju flera olika modeller med olika passform.
Dock finns det verkligen ingen som passar en helt rak rygg. Är din häst något svängd (antingen precis bakom manken eller kanske något överbyggd) under arbete så kan det gå.

Priset är högre (nypris 14 000 kr, kan kanske finnas begagnad, men sett ytterst få dock), men jag köpte ju nyss en Crown Warmblood. Med djuuuupt (extremt djupt, kan ta bild.. ) säte, stora knästöd. Vad gäller manken så min donna har inte hög manke, men det är ju mycket en stoppningsfråga med, den här är ju modifierad för min dam. Men cutback och 'för ögat' god mankfrihet iaf, även för högmankade. Passar rak rygg.

Och Crown är vida i sina storlekar med, donnan har en Medium-bom, som jmf har hon 32 i bomvidd på sin M&N.

Men som sagt priset stämmer inte, men du kanske kan se om du kan hitta en begagnad..

Tack för tipset! Men, hmm, hade ute en sadelutprovare (oberoende) och pålle har lite mer böjd rygg än vad jag tycker... Kieffern låg i och för sig okej, men Dominusen låg som ett smäck! Även Prestige låg väldigt bra! Så jag hittade en fin beg. Dominus för 7.000:-. Är jättenöjd, men det är viss omställning efter att ha suttit i hoppsadel de senaste tio åren...

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: poetin
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka